یونیسف: تلفات کودکان در نبردهای مسلحانۀ افغانستان ۲۴ درصد افزایش داشته است

گزارشگر:ناجیه نوری / دوشنبه 9 حوت 1395 - ۰۸ حوت ۱۳۹۵

یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، گزارش‌هایی از استخدام ۱۲۰۰ کودک در صفوف نیروهای مسلح افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی دریافت کرده است.
این سازمان گزارش داد که تلفات کودکان به ۳،۵۱۲ (۹۲۳ کشته و ۲،۵۸۹ زخمی) تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۴ درصد افزایش mandegar-3را نشان می‌دهد.
به گزارش یونیسف، ۵۰ درصد تلفات اطفال ناشی از درگیری‌های مسلحانه بین گروهای درگیر بوده و ۸۴ درصد کل تلفات اطفال ناشی از انفجار مواد منفجره ناشده بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۶۵ درصد افزایش داشته است. همچنان گزارش شده که یکی از سه قربانی غیرنظامی منازعات مسلحانه، یک نفر اطفال بوده است.
عزیز فروتن مسوول مطبوعات یونیسف در افغانستان به روزنامۀ ماندگار گفت: حداقل ۶۵,۰۰۰ طفل از استخدام نیروها و گروه‌های مسلح در جهان در۱۰ سال گذشته رهایی یافته‌اند.
اما وزارت دفاع ملی با رد این گزارش تأکید دارد که در ارتش ملی هیچ کودکی جذب نشده و نخواهد شد.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: ما در ارتش ملی برای جلب و جذب افراد پروسه و برنامه خاص داریم؛ در هنگام جذب افراد یک، یک داکتر، دو نفر مسوول امنیتی و دو نفر افسر برای تضمین حضور می‌داشته باشند.
وزیری تاکید دارد که این روند در تمامی ولایات قابل اجرا است و حتا یک فرد زیر هژده سال در ارتش ملی جذب نشده و نخواهد شد.
رهبران جهان در دهمین سالگرد تعهدات پاریس درخواست برای توقف استفاده از اطفال در منازعات مسلحانه را تکرار کردند.
این نشست در ۲۱ فبروری ۲۰۱۷ در پایتخت کشور فرانسه و با حضور ده‌ها کشور جهان که این تعهد‌نامه را امضاء کرده اند؛ برگزار شده بود.
انتونی لک، مدیر اجرایی یونیسف در این نشست تاکید کرده: “جهان ده سال پیش نسبت به اطفال درگیر در منازعات مسلحانه متعهد شد و این تعهد را در عمل پیاده کرد و اقداماتی انجام شد که در نتیجه آن یک شانس تازه برای یک زندگی بهتر برای ۶۵،۰۰۰ طفل به ارمغان آورده شد. اما نشست امروز تنها برای این نیست که به گذشته و اقدامات انجام شده نظر انداخته شود؛ بلکه باید به کارهایی که انجام نشده و باید برای حمایت از اطفال در منازعات مسلحانه انجام شود، توجه شود” .
افغانستان که نماینده‌اش در این گردهمایی شرکت کرده بود، در میان کشورهاییست که پیشرفت‌هایی را برای بهبود شرایط حفاظتی برای اطفال درگیر در منازعات مسلحانه انجام داده اند.
اقدامات انجام شده شامل امضای برنامه عملی در سال ۲۰۱۱ میلادی و تعهد بر نقشه راه ۱۵ ماده ای برای جلوگیری از استخدام اطفال از سوی نیروهای دفاعی ملی افغانستان در سال ۲۰۱۴؛ تایید دستورالعمل‌های ملی برای ارزیابی سن به عنوان راهی حتمی و گریزناپذیر برای تعیین سن افراد جذب شده به پولیس ملی افغانستان در دسامبر سال ۲۰۱۵ و تصویب قانونی برای صبغه جرمی دادن به استخدام اطفال از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، می باشند.
ادیل خضر، نماینده یونیسف در افغانستان گفت: “ما از حضور نماینده افغانستان در این نشست مهم برای ارایه معلومات درباره اقدام انجام شده از سوی افغانستان، خرسندیم. با این حال، ما نگران ادامه استخدام اطفال از سوی تمامی طرف‌های درگیر در منازعات مسلحانه استیم.
او تاکید کرده: در حالیکه افغانستان در راستای رسیده‌گی به این امر کار می‌کند، از حکومت افغانستان می‌خواهیم تا راه‌های بدیل توقیف و زندانی کردن اطفال را مد نظر داشته باشند؛ زیرا اطفالی که با گروه‌های مسلح در ارتباط بوده اند باید به عنوان قربانی تلقی شوند و با آنان براساس معیارهای دادرسی برای نوجوانان برخورد شود.
تعداد کشورهایی که تعهدات پاریس را تصویب کرده اند، در یک دهه گذشته دو برابر شده است و تعداد این کشورها از ۵۸ کشور در سال ۲۰۰۷ به ۱۰۵ کشور در سال جاری رسیده است که افغانستان نیز در جمع این کشورهاست.
کنفرانس بین المللی پاریس که در سطح وزرا برای حفاظت از اطفال در منازعات مسلحانه برگزار می شود به دنبال راه هایی برای استفاده از فرصت پیش آمده است. این اقدامات شامل درخواست برای رهایی بدون قید و شرط و بدون استثنا اطفال از صفوف طرف‌های درگیر؛ خاتمه دادن به استخدام اطفال؛ اختصاص دادن منابع بیشتر برای ادغام مجدد و آموزش اطفال رهایی یافته و اقدامات فوری برای حفاظت از اطفال بیجا شده داخلی، مهاجر و پناهنده، است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.