سخنگویان حکومت: در «پروسۀ کابل» روی اجماع منطقه‌یی در مبارزه با تروریسم تأکید می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 16 جوزا 1396 - ۱۵ جوزا ۱۳۹۶

در نشست پروسۀ کابل که بیش از ۲۵ کشور و برخی نهادهای بین‌المللی اشتراک می‌کنند، روی اجماع منطقه‌یی در مبارزه با تروریسم بحث می‌شود.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رییس حکومت وحدت ملی با معاون سخنگوی ریاست اجرایی و سخنگوی وزارت خارجه، دیروز یک شنبه ( mandegar-3۱۵ جوزا) در یک نشست مشترک خبری گفت که در نشست پروسۀ کابل که قرار است سه شنبه برگزار شود، مبارزه با تروریسم و بر قراری صلح از محورهای اصلی این نشست است.

آقای مرتضوی افزود که افزایش خطر تهدید تروریسم به کشورهای منطقه و  جهان سبب شده تا افغانستان به عنوان قربانی مقدم این پدیده این نشست را برگزار کند.

به گفتۀ او، افغانستان با  قاطعیت، در برابر گروه‌های تروریستی و کشورهای که حامی این گروه‌ها اند، مبارزه خواهد کرد.

سرپرست دفتر سخنگوی رییس حکومت وحدت ملی، تأکید کرد که مردم افغانستان و نهادهای سیاسی در این مرحلۀ حساس، باید در پهلوی حکومت از این روند حمایت کنند.

او گفت که تروریسم امروزی با تفاوت‌ گسترده نسبت به گذشتۀ افغانستان، منطقه و جهان را تهدید می‌کند و نیاز به یک مساعی منطقه‌یی و جهانی است تا با این پدیده‌ مبارزه جدی صورت گیرد.

آقای مرتضوی، از کشورهای حامی تروریسم می‌خواهد تا دست از حمایت تروریسم بردارند و مبارزه با تروریسم  را با تفاهم کشورهای منطقه روی دست گیرند.

او تأکید کرد که کشورهای که از تروریسم به عنوان ابزار و  فشار سیاسی استفاده می‌کنند، باید بدانند که افغانستان بدون ثبات به نفع هیچ کشوری نیست.

او گفت : اسناد و مدارک به دست آمده از تروریستان که در جریان عملیات نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، نشان می‌دهد که بیشتر گروه‌های تروریستی و حملات تروریستی که در افغانستان اجرا می‌شود، در عقب آن پاکستان قرار دارد.

نشست پروسۀ کابل که در آن بیش از ۲۵ کشور جهان و نهادهای بین‌المللی اشتراک می‌کنند، قرار است به روز سه شنبه در کابل برگزار شود و محورهای اصلی این نشست صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است.

هم‌چنان، شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه، در این نشست گفت که محورهای اصلی نشست پروسۀ کابل، صلح امنیت و ثبات در کشور است با نماینده‌های بیش از ۲۵ کشور و نهادهای بین‌المللی درمیان خواهند گذاشت.

آقای مستغنی افزود که برقرار صلح پایدار در افغانستان و چالش‌های که فرا راه این روند قرار دارد از مواردی است روی آن بحث و تبادل نظر می‌شود.

به گفتۀ او، ایجاد اجماع منطقه‌یی مبارزه با تروریسم، قراردادن افغانستان در محور کلیدی مبارزه با تروریسمی که افغانستان منطقه و جهان را تهدید می‌کند حمایت از پروسۀ صلح از اهداف عمدۀ این نشست است.

ایالات متحدۀ امریکا، پاکستان، آلمان، فرانسه و …، کشورهای دیگر در نشست پروسۀ کابل اشتراک خواهند کرد.

این در حالی که بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت می‌کنند، ادعاهای وجود دارد که این گروهای از طرف کشورهای مختلف منطقه‌ حمایت می‌شوند.

هم چنان، جاوید فیصل  معاون سخنگوی ریاست اجرایی گفت که این نشست برای جلوگیری از افزایش چالش‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم، در کشور برگزار می‌شود.

آقای فیصل افزود که افغانستان در حال حاضر، دریک جنگ نا اعلام شده با تروریسم قرار دارد و برخی از کشورهای منطقه از تروریسم به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند.

با آنکه چنین نشست‌های در گذشه نیز برگزار شده، اما تاهنوز دست آورد قابل ملاحظه برای بر قرار صلح در افغانستان نداشته است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.