تحریم پاکستان به عنوان کشور حامی تروریسم

گزارشگر:چهار شنبه 11 حوت 1395 - ۱۰ حوت ۱۳۹۵

نویسنده: اندرس کوور، کارشناس اطلاعاتی، مبارزه با تروریسم، امنیت فضایی و فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد است. او سال‌های زیادی در افغانستان به عنوان کارشناس ایفای وظیفه نموده است و از نزدیک با مسایل خاورمیانه، افریفا و امریکای لاتین آشنا است.

برگردان: بهار مهر /
منبع: مجله فوربس /
mandegar-3در دو هفته گذشته پاکستان مرز با افغانستان را بسته است و با حملات نظامی و توپخانۀ سنگین به خاک افغانستان حمله نموده که باعث بی‌جا شدن ۲۰۰ فامیل گردیده است. پاکستان ادعا می‌کند که این تدابیر برای مبارزه با تروریستان آنطرف مرز است؛ اما پاکستان با این عمل افغانستان را تنبیه اقتصادی می‌کند و اوضاع خود را به عنوان منبع اصلی تروریسم در جنوب آسیا و آسیای مرکزی بغرنج می‌سازد.
پاکستان حامی طالبان، شبکه حقانی، دولت اسلامی(داعش) و القاعده است. برای متقاعد کردن پاکستان به قطع حمایت از تروریسم، کشورهای صاحب نفوذ باید پاکستان را کشور حامی تروریسم لقب دهند و تحریم‌های اقتصادی بر آن کشور اعمال نمایند.
پاکستان تلاش می‌کند افغانستان را به حیاط خلوت خود تبدیل کند و دولت آن را تحت نفوذ خود قرار دهد. این کشور به دنبال «عمق استراتیژیک در افغانستان» در رقابت با هند است و در پی نفوذ سیاسی، نظامی و اقتصادی بر دولت افغانستان است تا نفوذ ایرانی‌ها را محدود کند. پاکستان این اهداف را با حملات نظامی، تروریسم دولتی، ابزار اقتصادی و تنبیه اقتصادی مانند بستن مرزها انجام می‌دهد.
افغانستان کشوری محاط به خشکه است؛ اما این کشور حیاط خلوت هیچ کسی نیست. این کشور مستقل با دیموکراسی بسیار شکننده برای ۳۰ میلیون انسان و تحت محاصره توسط تروریستان است.
دولت منتخب دیموکراتیک افغانستان، به حمایت پاکستان در مبارزه علیه دهشت‌افگنی نیاز دارد. مبارزۀ افغانستان برای تامین و تسهیل صلح و توسعه برای شهروندان‌اش، شایسته این حمایت و پشتیبانی است.
پاکستان باید بر تعهدات‌اش در مذاکرات گروه هماهنگی چهارجانبه «نقشه راه» که با دولت افغانستان در ۲۰۱۶ انجام داد احترام بگذارد؛ هم‌چنان ایالات متحده و چین؛ چنانچه افغانستان شنبه گذشته رسمآ از طرف‌ها خواست تا به آن احترام کنند.علاوه بر آن، دولت افغانستان طالبان را به گفتگوها دعوت کرد؛ اما طالبان آنرا رد نموده‌اند. حالا باید پاکستان در مورد طالبان تروریست آنطرف مرز در پاکستان اقدام نماید. این اقدام تا زمانی به لحاظ سیاسی از دورن پاکستان ناممکن است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا اقدامات شدید و سخت‌ اقتصادی و دپیلماتیک را به اجرا بگذارند.
اکنون زمان آن است تا پاکستان کشور حامی تروریسم لقب گیرد و از تحریم‌های هدفمند در برابر اهداف انتخاب شدۀ نظامی ـ استخباراتی و شرکت‌های وابستۀ پاکستانی ‌آن‌ها، حمایت شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.