وزیر امور زنان: کار بنیادی برای زنان نشده است

گزارشگر:سه شنبه 17 حوت 1395 - ۱۶ حوت ۱۳۹۵

از هشتم مارچ روز جهانی زنان در ولایت هرات گرامی‌داشت شد.
در مراسمی‌که دیروز در تالار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی این ولایت برگزار شده بود، رولا غنی بانوی اول کشور، نا امنی، مشکلات اجتماعی و دشمنی‎های شخصی را از عمده‌ترین دلایل مشکلات زنان در افغانستان عنوان mandegar-3کرد.
او افزود: “این نخستین سفر من به هرات است که برایم بسیار لذت‌بخش است. من یقین دارم که نقش شما زنان زحمت کش و روشن فکر و موفقیت‌تان در رفاه و آرامش مردم هرات بسیار با ارزش است. ازهمین خاطر من خواستم تا روز جهانی زن را با شما عزیزان یکجا تجلیل نمایم.امروز من یک پیغام دارم به تمام زنان افغانستان و او پیغام صلح است. روز جهانی زن را به تمام زنان با شهامت و صبور افغانستان تبریک می‌گویم.”
از سویی هم، دلبرنظری وزیر امور زنان افغانستان در سخنانی تاکید کرد که در پانزده سال اخیر کارهای بنیادی برای احقاق حقوق زنان انجام نشده‎است.
خانم نظری پذیرفت که زنان در ولسوالی‎های ولایات مختلف افغانستان از داشتن سواد و حقوق اساسی خود محروم هستند. او گفت برای حل این مشکلات نیاز است تا یک بسیج عمومی به راه انداخته شود.
او افزود:
“نگرانی که دارم در تمام ولسوالی‎های افغانستان و در تمام دهات افغانستان هنوز خانم‎ها سطح سواد ندارند، هنوز هم خانم‎ها از حق خود بی خبر هستند.”

در سال‎های اخیر زنان در ولایت هرات به پیشترفت‎های مهم دست یافته‎اند.
آن‌طور که مقامات محلی در این ولایت می‎گویند نیمی از شاگردان معارف و محصلان دانشگاه در این ولایت را دختران تشکیل می‎دهند.
با آن هم محمد آصف رحیمی والی هرات نگران افزایش خشونت‎های خانواده‎گی در برابر زنان است.
او گفت:
“اگرچه زنان در ولایت هرات دستاوردهای قابل ملاحظه ای در بخش‎های علمی و فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و هنری کسب کرده‎اند و مسیر پیشترفت را با اتفاق و توانمندی‎های علمی و مدیریتی خود با سرعت پی‎نمودند ولی متاسفانه تا هنوز خشونت‎های خانوادگی که ریشه در عنعنات ناپسند جامعه دارد، مردم را میازارد.”
با این حال، مسوولان شورای ولایتی هرات از حضور کم رنگ زنان در اداره‎های دولتی انتقاد می‎کنند.
کامران علیزی رییس شورای ولایتی هرات می‎گوید که نسبت به گذشته حضور زنان در اداره‎های دولتی کمرنگ شده‎است.
او افزود:
“در ولایت هرات حدود هفتاد ریاست وجود دارد، غیر از رئیس امور زنان دیگر ما هیچ خانم را در ریاست ها و پست های کلیدی نداریم، این بدین معناست که خانم‌های هرات استعداد ندارند؟”
تجلیل از روز جهانی زن همه ساله در هرات انجام میشود. در سال‎های قبل نیز برگزار کننده‌گان از وجود خشونت‎های خانوادگی علیه زنان درین ولایت سخن گفته‎اند. اما حالا فعالین حقوق زن می‎گویند برگزاری این‌گونه برنامه‎ها نمی‎تواند مشکلات زنان را برطرف سازد. آنان تاکید دارند که برای حل این مشکلات باید کارهای اساسی صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.