احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





وزارت دفاع ملی: نزدیک به ۱۴۰۰ فاسد را برکنار و به نهادهای قضایی معرفی کرده‌ایم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۹ حمل ۱۳۹۶

مسوولان در وزارت دفاع ملی از برکناری بیش از هزار کارمند این وزارت در ماه‌های پسین سخن می‌زنند.
آنان که دیروز در یک نشست خبری صحبت می‌کردند، در پیوند به حمله به شفاخانۀ چهارصد بستر گفتند: این حمله در بیرون از کشور طرح و سازماندهی شده بود و کسانی‌که در داخل کشور با تروریستان همکاری کرده بودند نیز بازداشت شده‌اند.
mandegar-3جنرال هلال‌الدین هلال، معاون وزارت دفاع ملی در امور کشف و استخبارات استراتیژیک در این نشست با اشاره بر اصلاحات به میان آمده در این وزارت گفت:در سال ۲۰۱۶میلادی نزدیک به ۱۴۰۰ نفر از منسوبان ارتش ملی به دلیل فساد از مسوولیت‌های‌شان برکنار گردیده‌اند.
آقای هلال هم‌چنان افزود که سال گذشته کمیسیونی برای بررسی مبارزه با سوءاستفاده و فساد در ارتش ایجاد کرده‌اند و این کمیسیون جاهایی که معروض به فساد بود را به شمول بخش‌های تدارکاتی ارزیابی کرده است.
به گفتۀ معاون وزارت دفاع ملی، در سال گذشته، ۱۳۹۴ تن از منسوبان ارتش ملی از پست‌های‌شان برکنار گردیدند و به‌جای آنان، افسران جدید و با تعهد گماشته شده‌اند که از جملۀ این افراد برکنار شده، ۹۴۶ تن افسر، ۲۳۰ متحمل و محاسب، ۲۰۹ تن عاملان عقد پیمان‌ها، ۲۹ تن عاملان کارگاه‌ها و ۳۰۷ تن دیگر مربوط بخش‌های لوژیستیکی بوده‌اند.
این مقام بلندپایۀ وزارت دفاع ملی با تأکید بر این‌که ۱۱۳ پروندۀ فساد اداری شامل ۱۴۱ نفر، بررسی و به ادارۀ عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری سپرده شده است، خاطرنشان ساخت: ارادۀ قاطع وجود دارد که وزارت دفاع ملی به یک محور ملی و عاری از فساد و گرایش قومی مبدل شود. از سویی هم، ما پس از این، هر سه ماه گزارشی در خصوص مبارزه با فساد به نشر خواهیم رساند.
سرنخ‌های چهارصد بستر
سرنخ‌هایی در پیوند به حمله به شفاخانۀ سردار داوود خان به دست آمده که نشان می‌دهد، حمله به این شفاخانۀ در خارج از کشور طراحی و سازمان‌دهی شده بود.
آقای هلال با اشاره به این‌که افراد داخلی اجرا کنندۀ این حمله بازداشت شده‌اند، افزود: کمره‌های امنیتی شفاخانه برای شناسایی چهره‌ها و طرز رفتار مهاجمان بسیار موثر بوده و به تحقیقات کمک بیشتر کرده است.
معاون وزارت دفاع ملی با اشاره به این‌که آمار تلفات این حمله ۵۰ تن بود، تصریح کرد:به‌زودی روند تحقیق پیرامون این حادثه تکمیل شده و با مردم افغانستان شریک می‌گردد.
آقای هلال‌الدین هلال اذعان داشت: “جنرال فقیر محمد، فرمانده قول اردوی ۲۱۵ که متهم به غفلت وظیفه‌یی، سوءاستفاده از اعاشۀ سربازان و بعضی از تدارکات این قول اردو بود محاکمه شده است”.
در عین حال، غلام‌سخی احمدزی، معاون وزارت دفاع ملی در امور تأمینات لوژیستیکی و تکنالوژی در این نشست گفت: ما برای تدام حمایت جامعۀ جهانی میکانیسمی را به وجود آورده‌ایم تا کمک‌های مالی جامعۀ جهانی به ارتش ملی کشور ادامه داشته باشد و در عین حال، شفافیت در پروسۀ تحویل‌گیری و مصرف این پول‌ها نیز وجود داشته باشد.
آقای احمدزی افزود که روند تدارکاتی وزارت دفاع در هم‌آهنگی کامل با دونرهای بین‌المللی قرار دارد و تا زمانی که دونر از شفافیت پروسه مطمین نگردد، «نامۀ حمایتی‌شان» را به روند تدارکانی ما نمی‌سپارند.
این مقام وزارت دفاع ملی به مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که پروسۀ تدارکاتی وزارت دفاع ملی «کاملاً شفاف» است. او می‌گوید: “من به خداوند و وطن تعهدِ خدمت سپرده‌ام. به تمام مردم و حامیان بین‌الملی‌مان می‌گویم، به شفافیت خود افتخار می‌کنم. پولی را که ملت به ما اطمینان کرده و سپرده است، با تمام توان از آن حفاظت و در جای درست به مصرف می‌رسانیم.”
معاون وزارت دفاع ملی در پیوند به اکمالات لوژیستیکی سال جدید اظهار داشت: سال‌جاری، یک سال خوب به ارتش ملی خواهد بود. تنها در یک مورد اگر بگویم، بیش از ۱۳۸۰ عراده زره‌پوش هاموی از سوی دونرهای بین‌المللی به جزتام‌های مختلف ارتش کشور سپرده شده که این خود نشان‌گر آماده‌گی ما برای سال جدی می‌باشد.
او با اشاره به این‌که ارتش به لحاظ داشتن مهامات و تجهیزات نظامی نیز امسال در وضعیت بهتری قرار دارد، خاطرنشان ساخت: ویژه‌گی خوبی که در روند قراردادهای اعاشه‌یی وزارت دفاع ملی وجود دارد، تشوق و ترغیب استفاده از محصولات داخلی در قراردادهای ما است که با این وجود، در مینوی سربازان نیز تغییرات مثبت به وجود آمده است.
غلام‌سخی احمدزی در ادامۀ سخنانش هم‌چنان به این موضوع اشاره کرد که آنان قهرمان و مبرا از نقص نیستند. او تصریح کرد: “ما چالش‌ها و محدودیت‌هایی داریم که در پی برطرف کردن و اصلاح آن هستیم، هیچ‌گاه نمی‌خواهیم خود را کارمندان ایدآل نهاد معرفی کنیم.”
در سویی دیگر، دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی در این نشست گفت که در هفتۀ گذشته بیش از ۱۰۰ عملیات در برابر گروه‌های مسلح در نقاظ مختلف کشور انجام داده‌ایم که در نتیجۀ آن، شمار زیادی از تجهیزات این گروه‌های یا به دست دولت افتیده و یا تخریب گردید.
آقای وزیری افزود که در هفتۀ گذشته، دشمن تلفات سنگین مالی و انسانی را متقبل شد و دستاوردهای نیروهای امنیتی در مقابل آنان بسیار چشم‌گیر بوده است.
سخنگوی وزارت دفاع ملی به گزارشِ “عقب‌نشینی نیروهای امنیتی از ولسوالی سنگین ولایت هلمند” نیز پاسخ گفت و با اشاره به این‌که وزارت دفاع به قصد تصمیم گرفت تا جزوتام لوای دوم قول اردوی ۲۱۵ میوند را از داخل شهر سنگین به حومۀ آن شهر مستقر کند، اظهار داشت: “ولسوالی سنگین را ما رها نکرده‌ایم. اگر جزوتام ما در مرکز شهر سنگین هم‌چنان استقرار می‌یافت، مردم آسیب می‌دید و تجارت و کارشان آسیب می‌دید. ما با مسوولیت می‌گویم که یک موتر و مرمی به دست دشمن نیفتاده است. وسایط و تجهیزاتی که قابل استفاده را از بین بردیم.”
سخنگوی وزارت دفاع ملی به اظهارات اخیر جان سپکو، بازرس ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان اشاره کرده و خاطرنشان ساخت: فساد در وزارت دفاع را می‌پذیریم، اما ما تلاش داریم تا فساد را از وزارت دفاع از بین ببریم. مبارزه با فساد کار یک روز نیست و کارهای ابتدایی در این زمینه برداشته شده است.
به باور آقای وزیری: “خبرهایی که در رسانه‌ها مبنی بر فاسدبودن و بی‌سوادبودن همۀ جنرالان وزارت دفاع به نشر می‌رسد، درست نیست. ما نباید به مبلغان تروریستان بدل شویم. جنگ افغانستان بسیار پیچیده است. جنگ افغانستان با طالبان نه، بلکه با تروریسم است. تروریستان امکانات دارند، سلاح دارند و تداوی می‌شوند.”
این اظهارات مقام‌های وزارت دفاع ملی در حالی مطرح می‌گردد که به تازه‌گی جان سوپکو، بازرس ویژه امریکا برای افغانستان در یک گزارشی از فساد گسترده در سطوح مدیریتی نیروهای امنیتی کشور انتقاد کرده است.
آقای سپکو گفته است که فرماندهان و مدیران نهادهای امنیتی افغانستان حتا از پول غذای سربازان‌شان می‌دزدند و نیز معاش سربازان خیالی را به جیب می‌زنند.
به گفتۀ بازرس ویژۀ امریکا، فساد اداری و صعف مدیریتی نیروهای امنیتی افغانستان دو عامل اساسی ناکامی این نیروهای در جنگ با هراس‌افگنی می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.