بررسی اوضاع امنیتی غرب افغانستان کمبود نیرو بزرگ‌ترین نگرانی است

گزارشگر:شنبه 12 حمل 1396 - ۱۱ حمل ۱۳۹۶

حمید فرهادی- ماندگار/

باشنده‌گان ولایت‌های فراه، غور، نیمروز، بادغیس و هرات از مقامات امنیتی مرکز می‌خواهند که در قبال امنیت این ولایت‌ها سهل‌انگاری نکنند، ورنه برخی از ولسوالی‌های این ولایت‌ها به دست گروه‌های مخالف مسلح دولت سقوط خواهد کرد.
امنیت نیم‌بند فراه در تهدید است
mandegar-3فراه از جمله ولایت‌های غرب کشور است که با بیشترین تهدید امنیتی از سوی گروه‌های مخالف مسلح دولت مواجه است. این ولایت در سال گذشته تا مرز سقوط پیش رفته و اکنون نیز شماری از ولسوالی‌های این ولایت در ادارۀ طالبان قرار دارد. باشنده‌گان فراه اظهار می‌دارند در صورتی‌که سال جدید به امنیت این ولایت توجه جدی صورت نگیرد، گروه‌های مخالف مسلح دولت به حملات خودشان تشدید بخشیده و امنیت این ولایت را به شدت تهدید خواهند نمود.
حمیرا ایوبی، نمایندۀ فراه در مجلس نمایندگان در صحبت با ماندگار می‌گوید که در سال گذشته نیروهای مخالف دولت تمام ولسوالی‌ها را تحت ادارۀ خود قرار داده و تا مرکز این ولایت پیش آمده بودند و اگر وضعیت امنیتی به منوال سال گذشته دنبال شود، ولایت فراه امسال قطعاً به طور جدی تهدید خواهد شد.
خانم ایوبی در حالی‌که انگیزه و روحیۀ نیروهای امنیتی را می‌ستاید و آنان را در امر تأمین امنیت ولایت فراه توانا می‌خواند، اما کمیت نیرو در ولایت فراه را بسنده نمی‌داند. وی‌ می‌گوید: ولایت فراه از لحاظ اراضی سومین ولایت بزرگ کشور است و طبعاً برای تامین امنیت این ولایت نیروی بیشتر لازم است.
وی افزود: «با آنهم من فکر می‌کنم که این نیروها اگر به صورت درست تجهیز شوند و امکانات نظامی خوب در اختیار داشته باشند، می‌توانند که هرنوع تهدید را دفع نمایند و برای طالبان اجازۀ پیشروی ندهند.»
حمیرا ایوبی افزود: در صورتی‌که بدامنی‌ها تشدید یابد، مردم ولایت فراه دوباره به ولایت‌های همجوار و کشورهای اروپایی آواره‌خواهند شد.
احمدشاه فطرت، فعال جامعۀ مدنی ولایت فراه نیز وضعیت امنیتی این ولایت را خوب نمی‌خواند و می‌گوید: « تحرکات زمستانی نیروهای مخالف دولت در ولسوالی‌های «بالابلوک»، «پشت‌رود» و «خاک‌سفید» نشان دهندۀ این است که یک سال خطرناکی پیش‌رو باشد.
آقای فطرت می‌افزاید که نیروهای امنیتی این ولایت به ویژه پولیس، از تجهیزات و تعلیمات کافی برخوردار نیستند که مقامات مرکزی باید در قسمت ظرفیت‌سازی آنان تلاش بیشتر نمایند.
فطرت کمیت نیروهای امنیتی ولایت فراه را بسنده نمی‌خواند. وی می‌گوید: « با توجه به وضعیت ولسوالی‌های «بکواه» «گلستان» به نیروی بیشتر نیاز دارد که متاسفانه وجود ندارد و ما فقط یک «لوای اردو» داریم که یک قسمت آن‌هم در ولایت نیمروز است».
مقام‌های شورای ولایتی فراه نیز امنیت ولایت فراه را در سال پیش‌رو خوب پیش‌بینی نمی‌کنند.
جمیله امینی، رییس شورای ولایتی فراه به ماندگار گفت: اگردولتمرکزی به پلیس و اردو توجه نکند، امنیت بدتر از سال گذشته خواهد بود.
رییس شورای ولایتی فراه نیز از تجهیز و کمیت و کیفیت نیروهای امنیتی این ولایت انتقاد می‌کند و می‌گوید که در ولایت فراه نیروی امنیتی به حد کافی وجود ندارد و شماری هم که وجود دارد، تجهیزات و تعلیمات لازم را برخوردار نیستند.
«پس از کندز غور سقوط خواهد کرد»
چندکیلومتر آن‌سوتر و در شرق فراه ولایت غور موقعیت دارد. ولایتی که پیشینۀ خوبی با امنیت ندارد و اکنون نیز دود انامنی‌ها از این ولایت بلند می‌شود.
در حالی‌که چندین ولسوالی ولایت غور در ادارۀ طالبان قرار دارد، اما رییس شورای ولایتی غور، وضعیت امنیتی این ولایت را در سال پیش‌رو خوب و قناعت‌بخش پیش‌بینی می‌کند.
فضل الحق احسان، رییس این شورا در حالیکه انگیزۀ نیروهای امنیتی غور را در دفاع از این ولایت «فوق‌العاده بالا» می‌خواند، می‌افزاید: « غور در سال آینده از امنیت خوبی برخوردار خواهد بود و نیروهای امنیتی توانایی تامین امینت و دفع تحرکات و تهدیدهای دشمن را خواهند داشت».
آقای احسان در حال‌که کمیت نیروهای امنیتی غور را بسنده نمی‌خواند و آن را ظلم حکومت مرکزی می‌داند، اما می‌گوید: در صورتیکه وضعیت امنیت غور وخیم شود، مردم این ولایت با استفاده از سلاح‌های دست‌ داشتۀ‌شان از این ولایت دفاع خواهند نمود.
اما شماری از شهروندان ولایت غور، دیدگاه خلاف آقای احسان دارند. آنان می‌گویند در صورتی‌که حکومت به امنیت غور توجه جدی نکند، پس از کندز، غور دومین ولایتی خواهد بود که به دست گروه طالبان می‌افتد.
ضیا رفاه شهروند غور اظهار می‌دارد که طالبان در زمستان سال‌ گذشته از لحاظ نیرو و ابزارهای جنگی به یک جنگ بزرگ آماده‌گی گرفته‌اند. آقای رفاه رویکرد جنگ با گروه‌های مخالف دولت را انتقاد می‌کند و می‌گوید: «یکی از اقارب‌مان که در صف نیروهای امنیتی ولایت غور است حکایت می‌کند که در سال گذشته هنگامی‌که آنان با نیروهای مخالف دولت مقابل می‌شدند و حتا مخالفان دولت را در آستانۀ شکست قرار می‌دادند، به آنها امر عقب‌نشینی داده می‌شد و نیروهای مخالف با استفاده از این فرصت دوباره قوت می‌گرفتند و مناطقی را تحت ادارۀ خود میاورند.»
در همین حال، محمدنظیر نصرت فعال جامعۀ مدنی غور نیز می‌گوید که وضعیت امنیتی این ولایت خلاف آنچه پیش‌بینی می‌شود که رییس شورای ولایتی گفته است.
آقای نصرت در حالیکه کمیت نیروهای امنیتی را در غور بسنده نمی‌داند، می‌افزاید: با توجه به افزایش تحرکات نیروهای مخالف دولت در ولایت غور، پیش‌بینی می‌شود که امنیت این ولایت در سال جدید دچار تهدید شدید قرار خواهد گرفت.

خاش‌رود نیمروز؛ پاتوق طالبان!
نیمروز به عنوان سومین ولایتی‌‌ست که در این گزارش ماندگار به آن پرداخته شده است. باشنده‌گان ولایت نیمروز می‌گویند که در بخشی از مناطق این ولایت اثری از دولت وجود ندارد و این ولایت لانۀ امنی برای گروه‌های هراس‌افگن است.
اجمل نیمروزی عضو جامعۀ مدنی نیمروز می‌گوید که در اکثر مناطق ولایت نیمروز طالبان به شکل آزادانه گشت‌وگذار می‌نمایند و هیچ هراسی از دولت و یا نیروهای امنیتی ندارند.
اجمل هم‌چنان می‌افزاید: مرکز نیمروز نسبتاً امنیت خوبی دارد، اما ولسوالی‌ها اکثراً در ادارۀ طالبان قرار دارد و یاهم در آن جنگ نیروهای امنیتی و طالبان برای تصرف ولسوالی جریان دارد.
بریالی از باشندگان ولایت نیمروز نیز وضعیت امنیتی این ولایت را در سال پیش‌رو خوب پیش‌بینی نمی‌کند.
وی می‌گوید: در «بندکمال‌خان» (منطقه مرزی بین ایران، پاکستان و افغانستان) این ولایت طالبان پاکستانی، ایرانی و افغانستانی گاه بین هم و گاه با نیروهای امنیتی درگیر می‌شوند.
به گفتۀ بریالی، «چخان‌سور» و «چهار برجک» از ولسوالی‌های ولایت نیمروز استند که میان نیروهای امنیتی و طالبان رد و بدل می‌شود.
«خاش‌رود» والسوالی‌ای که باشنده‌گان نیمروز به آن لانۀ طالبان می‌نامند. بریالی می‌گوید که نشست‌ها، فیصله‌ها و محکمه‌های صحرایی توسط طالبان در این ولسوالی برگزار می‌شود.
بادغیس؛ کمیت نیرو یا ضعف مدیریتی؟
در ادامۀ این گزارش از حوزۀ غرب، سراغ ولایت بادغیس می‌رویم؛ ولایتی که به باور یکی از نماینده‌گان شورای ولایتی ولایت امنی خواهد بود.
ضیاءگل حبیبی، نمایندۀ شورای ولایتی بادغیس در صحبت با ماندگار با ابراز اطمینان از بهبود وضعیت امنیتی این ولایت، می‌گوید که نیروهای امنیتی در تلاش هستند که امنیت ولایت بادغیس را تأمین نمایند که موفق خواهند بود.
خانم حبیبی می‌افزاید که هرچند نیروی کافی امنیتی در ولایت بادغیس وجود ندارد، اما اگر دولت مرکزی در قسمت ابزار جنگی آنان را تجهیز نمایند، هیچ نگرانی‌ای از تهدید امنیتی برای شهروندان ولایت بادغیس وجود نخواهد داشت.
اما این‌سو، باشنده‌گان ولایت بادغیس، بیشترین دلیل ناامنی‌ها در این ولایت را مدیریت ضعیف مسوولان امنیتی می‌خوانند.
عبدالصبور صبوری، منشی شورای مردمی بادغیس در ولایت کابل می‌گوید که مدیریت محلی در ولایت بادغیس قناعت‌بخش نیست.
صبوری می‌افزاید: اداره محلی بادغیس، به مسایل اجتماعی و محیط و مناطق دشمن آشنایی ندارند و بایست فرماندهان کارفهم و باتجربه در این ولایت گماشته شوند.
ضیاءالحق فیروزکوهی فعال جامعۀ مدنی بادغیس نیز وضعیت امنیت این ولایت را در سال پیش‌رو وخیم پیش‌بینی می‌کند.
وی می‌گوید که گزارش‌هایی وجود دارد که از طریق مرز ترکمنستان به ولایت بادغیس سلاح وارد شده و نیروهای مخالف را تجهیز نموده‌اند.
آقای فیروزکوهی با آن‌که نیروی امنیتی در این ولایت را کافی می‌داند اما می‌گوید که مدیریت امنیتی در این ولایت ضعیف است و مسوولان امنیتی طوری‌که باید امنیت این ولایت را مدیریت نمی‌کنند.
هرات و جنگ‌های میان خودی طالبان
ولایت هرات نیز از جمله ولایت‌هایی است که ولسوالی‌های آن شاهد جنگ مخالفان دولت و نیروهای امنیتی است؛ اما نسبت به دیگر ولایت‌های غربی در شرایط بهتری قرار دارد.
طالبان در چندین ولسوالی هرات حضور دارند که شنیدند از ولسوالی‌هایی است که حضور این گروه مخالف دولت را در خودش گسترده می‌بیند.
ولسوالی شیندند هرات که با مرکز این ولایت فاصلۀ زیادی دارد، گاه‌گاهی با خبرهای از جنگ‌های طالبان با نیروهای امنیتی و حتا جنگ‌های میان خودی طالبان خبرساز می‌شود.
با دو شاخه شدن طالبان پس از مرگ ملاعمر، ولسوالی شنیدند هرات اولین ولسوالی‌یی بود که اختلافات این گروه‌ را خبرساز کرد و سبب کشته و زخمی‌ شدن دها تن از دو طرف شد و اما با مرور زمان این درگیری‌ها کم‌رنگ شده و اکنون گروه‌های طالبان از دو شاخه و نیروهای امنیتی در ولسوالی شیندند ولایت هرات تاکنون خبرهای داغی را به دنبال نداشته است.
شهروندان ولایت هرات هرچند، حضور گروه‌های مخالف دولت را در این ولایت کم‌رنگ می‌خوانند، اما این ترور و قتل و سرقت و آدم‌ربایی در مرکز این ولایت است که از مدتی به اینسو به یک نگرانی جدی مبدل گشته است.
مسوولان پولیس غرب: امنیت نگران کننده نیست
اما مسوولان امنیتی غرب کشور می‌گویند که در فصل زمستان سال گذشته با اجرای عملیات‌ها و برنامه‌های بزرگ ضربات سنگینی به نیروهای مخالف دولت وارد شده‌ و نیروهای مخالف مسلح توانایی مقابله با نیروهای امنیتی زون غرب را ندارند.
عبدالروف احمدی، سخنگوی فرماندهی پولیس غرب کشور در صحبت با ماندگار گفت: با ضربات سنگینی که در فصل زمستان سال گذشته به نیروهای مخالف دولت وارد شده، برنامه‌های بهاری آنان برهم خورده است. وی افزود: «ما آماده‌گی داریم که در هر ساحه‌ای که دشمن دست به ناامنی بزند، جواب دندان‌شکن بدهیم.»
آقای احمدی از شروع عملیات‌های جدید علیه مخالفان مسلح دولت در بهار سال آینده نیز خبر می‌دهد.
سخنگوی فرماندهی پولیس غرب کشور در حالی‌که در نگرانی‌ شهروندان غرب کشور تردید ندارد، اما می‌گوید که نیروهای امنیتی حاضر هستند تا پای جان از ملت خود دفاع نمایند و هیچ جای نگرانی‌ای وجود ندارد. وی افزود: «مردم فقط همکاری نمایند با نیروهای امنیتی، ما حاضریم با همکاری مردم، عملیات را اجرا کنیم و گروه‌های مخالف را شکست بدهیم».
عبدالروف احمدی نیز در حالیکه کمبود نیرو در ولایت‌های غربی کشور را تایید می‌کند، اما می‌گوید: مدیریت نیروهای امنیتی در این ولایات هماهنگ و سنجیده شده است و این شمار نیرو برای شکست گروه‌های مخالف دولت کم نیست. وی در پایان افزود: «از مردم خود می‌خواهم دست به دست نیروهای امنیتی بدهند و نگران نباشند».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.