چندین مدال طلا برای کودکی که قرار بود انتحاری شود

گزارشگر:دوشنبه 14 حمل 1396 - ۱۳ حمل ۱۳۹۶

قضیه برمی‌گردد به زمانی که محب‌الله توسط طالبان در یک مدرسه برای حملات انفجاری و انتحاری آموزش دید و شست‌وشوی مغزی شد. اما شاید کمتر کسی باور کند که همین نوجوان اکنون یک مدال طلا در رشتۀ ریاضی و دو مدال طلا هم در رشتۀ تکواندو در رقابت‌های خارجی به دست آورده mandegar-3است.
محب‌الله کودکی‌ که ماه‌ها برای انجام حملات تروریستی در بغلان آموزش دید، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مرکز اصلاح و تربیت کودکان فرستاده شد.
او که اکنون پا به سن نوجوانی گذاشته، می‌گوید، سه ماه طول کشید تا افکار ضد حکومتی و طرح حملات تروریستی را از یاد ببرد و به زنده‌گی عادی‌اش برگردد. محب‌الله می‌گوید: «طالبان با استفاده از نام دین کودکان را اغفال می‌کنند، تا کارمندان دولتی را به قتل برسانند.»
این نوجوان می‌گوید، اگر سرنوشت او را به مرکز اصلاح و تربیت نمی‌کشاند، اکنون نمی‌داند از کدام ویرانه و جبهۀ جنگی سر در می‌آورد. محب‌الله می‌افزاید، او یکی از ده‌ها کودکی‌ بوده که طالبان برای حملات تروریستی و انفجاری استفاده می‌کردند.
محب‌الله پس از پایان مرکز اصلاح و تربیت در کشور به خاطر تهدیدات امنیتی عازم یکی از کشورهای اروپایی شد. او توانست در یک رقابت ریاضی مقام نخست را به دست آورد و مدال طلا کسب کند، اما این اولین و آخرین دستاورد محب‌الله نبود، او بلافاصله در رقابت‌های تکواندوی این کشور اشتراک کرد و دو مدال طلا را نیز در این رقابت‌ها به گردن آویخت.
محسن شیزاده، آمر مرکز اصلاح و تربیت کودکان بغلان می‌گوید، محب‌الله در روزهای نخست ورودش به این مرکز به شدت تحت تأثیر افکار تروریستی قرار داشت، اما دیری نگذشت که با این طرز تفکر خداحافظی کرد و پس از پایان دوران حجز در این مرکز به خاطر تهدیدات امنیتی به یکی از کشورهای اروپای عزم سفر کرد.
مرکز اصلاح و تربیت کودکان مکانی‌ست برای کودکانی که دست به جرم‌های مختلف می‌زنند. کودکان این مراکز در سراسر افغانستان هم‌زمان با گذشتاندن زمان حجز، به آموزش و پرورش و کسب فن و حرفه نیز می‌پردازند.
اجمل عمری سلام‌وطندار

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.