مردم به اجماع ذهنی رسیده اند: گذار به زعامت ملی، شاه‌کلید حل بحران موجود کشور است

- ۱۹ حمل ۱۳۹۶

احمد ولی مسعود، در صفحه فیسبوکش نوشته است: اظهار نظر معاون اول آقای اشرف غنی احمدزی، اخیراً با گزارشگرBBC، هارون نجفی زاده، مبنی بر اینکه: «مشکل افغانستان، طالبان، داعش و القاعده نیست. مسأله اساسی، نبود یک رهبری ملی است که بتواند همه را مانند پدر زیر چتر خود جمع کند، اجماع ملی تشکیل دهد و از همه نیرو و ظرفیت برای آبادانی افغانستان استفاده نماید، می‌باشد.»
mandegarآقای مسعود نوشته است که دقیقاً آنچه ما بارها روی آن تأکید داشته‌ایم این بود که چتری به نام دولت وجود ندارد و شاه‌کلید قفل رمزی بحران افغانستان، ایجاد زعامت ملی است. گفته بودیم که اوج‌گیری تروریزم طالبانی یا داعشی، مولود پالیسی و مدیریت آگاهانه یا ناآگاهانۀ همین دولت بوده، همه معضلات ثانوی اند، اما آنچه اولویت دارد و نبود آن باعث بحران‌های لایه‌دار در کشور گردیده است، زعامت ملی، دولت ملی و سیاست ملی می‌باشد.
خاطرنشان ساخته بودیم که در شرایط موجود، برای آوردن این تغییرات اساسی نیاز به اجماع مشروعیت‌بخش داریم تا اعتماد برگردانیده شود؛ بحران سیاسی و بن‌بست امنیتی بشکند و کشور از فروپاشی نجات یابد.
همواره تأکید داشته ایم که مشکلات افغانستان از مرکز پایتخت و از بدنۀ دولت سرچشمه می‌گیرد و حاکمیت موجود خود بخشی از مشکل کشور گردیده است. از همینجاست که باید راه حل را سراغ گرفت و این رسالت همۀ نیروهای تأثیرگذار، بخصوص نخبگان اندیشه‌ورز است تا کشور به ثبات برسد.
اکنون آقای جنرال عبدالرشید دوستم، در مقام فرد دوم، از آنچه ما بارها گفته ایم پرده برداشته است، باردیگر به صراحت می‌گوییم که رهبری ناکام و بحرانزای این حکومت، از همۀ امکانات و قدرت دولتی و وابسته‌گی خارجی به گونۀ مشروع و غیر مشروع برای قاپیدن قدرت استفاده خواهند برد. در این راستا، از تطمیع، تهدید، فرافگنی، تقلب، قوم به‌هم اندازی و فریبکاری حتی به قیمت پارچه شدن کشور و هرآنچه تاهنوز بگونۀ نیم‌بند باقیست دریغ نخواهند کرد. اما هیچگاهی به این مقصد نخواهند رسید؛ چون مردم به قدر کافی به اجماع ذهنی رسیده اند که کارنامۀ رهبری این دولت، سیاه‌ترین تجربۀ دَور عمر شان بوده است و اجازۀ استبداد دیگر را نخواهیم داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.