نهادهای حامی رسانه‌ها: رییس حکومت وحدت ملی سنت سانسور را بنیان گذاشت

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۲ حمل ۱۳۹۶

صدیق الله توحیدی رییس نهاد نی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزادی افغانستان با اشاره به واکنش رییس حکومت وحدت ملی با خبرنگار طلوع نیوز می‌گوید: مسوولان دولتی به اساس قانون حق دسترسی به اطلاعات، مکلف به ارایه معلومات برای شهروندان هستند.
آقای توحیدی گفت که این بار اول نیست که رییس حکومت وحدت ملی و مسوولان دفترشان رفتار اهانت بار با خبرنگاران می‌کنند، در گذشته نیز این موضوع اتفاق افتاده است.
این در حالی است که روز یک‌شنبه رییس حکومت وحدت ملی، در یک نشست خبری که در مورد سفرش به کشورهای جنوب آسیا صبحت می‌کرد، حاضر نشد به پرسش خبرنگاران در مورد اوضاع داخلی کشور جواب دهد.
اما،شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر رسانه‌های ارگ، به رسانه‌ها گفت که از قبل به خبرنگاران گفته شده بود که کنفرانس خبری روز یکشنبه در مورد سفر رییس حکومت وحدت ملی افغانستان به آسترالیا، اندونزیا و سنگاپور است و سوالات در مورد همین سفر مطرح گردد. به همین دلیل، به سایر سوالات پاسخ نداد.
به گفتۀ رییس دیدبان رسانه‌ها آزاد افغانستان، شکایت‌‌ها از ارگ نشان می‌دهد که مسوولان دفتر رییس حکومت وحدت ملی، با خبرنگاران برخوردهای اهانت آمیز کرده‌اند.
آقای توحیدی با بیا این‌که وقتی رییس حکومت و سایر مسوولان دولتی می‌گویند که نپرسید؛ این از نظر قانون حق دسترسی به اطلاعات سانسور تلقی می‌شود و معلوماتی که در اختیار دارند نمی‌خواهند شریک کنند.
به گفتۀ او، رییس حکومت وحدت ملی به عنوان فرد اول کشور مکلفیت دارد که در برابری پرسش‌های خبرنگاران، اگر در مورد خاص یا تمام امور کشور می‌باشد، پاسخ ارایه کند.
آقای صدیق الله توحیدی هم‌چنان، گفت که رییس حکومت وحدت ملی مکلف است که در مورد سفر و سایر امور کشور به خبرنگاران معلومات دهد و محودود کردن پرشس‌ها دریک محور،ایجاد محدویت به آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات است.
آقای توحیدی باور دارد که واکنش رییس حکومت وحدت ملی، بالای روحیه خبرنگاران و شهروندان برای کسب معلومات تاثیر منفی دارد.
آقای توحیدی برخورد رییس حکومت وحدت ملی را زمینه ساز سانسور معلومات به سایر نهادهای دولتی می‌داند و این کار رییس جمهور را این گونه توجیه می‌کند‌: « اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی، بر آورند غلامان او درخت از بیح، وقتی رییس حکومت وحدت ملی حاضر به جواب دادن پرشس خبرنگار نمی‌شود، سایر نهادهای دولتی به صورت قطعی معلومات ارایه نمی‌کنند.
او تأکید کرد که رییس حکومت وحدت ملی بنیان سانسور را گذاشته و این سنت به تمام نهادهای دولتی گسترش پیدا می‌کند.
از سویی هم، در اعلامیۀ مرکز خبرنگاران افغانستان گفته شده که رییس جمهور برخلاف قانون حق دست‌رسی به اطلاعات که خودش توشیح کرده و آن را از جمله افتخارات کاری‌اش می‌داند، اجازه نداد، خبرنگار طلوع نیوز سوال خارج از برنامۀ سفرش مطرح کند و با خبرنگار آریانانیوز نیز برخورد مشابه داشت،اما باوجود آن به سوال خبرنگار تلویزیون الجزیرۀ قطر که به برنامۀ وی ربطی نداشت، جواب داد.​
هم‌چنا، نعیم نظری فعال مدنی می‌گوید که رییس حکومت وحدت ملی، باید به پرشس‌خبرنگاران معلومات را ارایه می‌کرد.
آقای نظری تأکید کرد که بحث آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات در کشورهای آزادی و دموکراتیک جایگاه خود را دارد، دسترسی به اطلاعات، سبب آگاهی مردم می‌شود، اگر حق دسترسی به اطلاعات وجود نداشته باشد، دموکراتیک بودن نظام مورد پرشس قرار می‌گیرد.
به گفتۀ او، در کشورهای دموکراتیک که مردم مالک دولت شمرده می‌شوند، مسوولانی که در رأس نظام قرار دارند، نظام برای‌شان امانت گذاشته شده است و مکلفیت دارند که برای مردم در مورد کارکردهای‌شان معلومات ارایه کنند.
این در حالی است که برخی از کابران فسیبوک نیز این کار رییس جمهور را سانسور تلقی کرده‌اند، احمد ذکی معنوی نوشته که بهتر می‌دانید که او را دیکتاتوری پسند آید. می گویند عاشق است این گونه باشد. مخالفان را سرکوب کند، مزاحمان را خفه، ممانعان را تطمیع و خود سکان حکومت را بی بند و بار در خطوط منافع یک حلقه خبیثه بچرخاند.
او نگاشته که او در این راستا تلاش دارد و اگر دست یابد هیچ بدی را بر سر این کشور و مردم برای نیل به اهداف خودخواهانه‌اش دریغ نخواهد کرد. و اما، فاکتورهای زیادی در این کشور همانند ده‌ها خودکامه پیشین دست او را کند می‌سازد. یکی اما، دستش را قطع می کند و قلب کم کارش را بی کار. و آن صدای رسای مردم این کشور، رسانه‌ است .رسانه‌ها سدی بزرگ در برابر خودکامگان پوشالی همانند ایشان اند.
نعیم نظری گفت که وقتی رییس حکومت وحدت ملی، از دادن معلومات برای شهروندان خودداری می‌کند، به معنای این است که ملکیت از مردم افغانستان نیست و مردم حق ندارند که در مورد آن معلومات داشته باشند.
به گفتۀ او، که در بحث آزادی بیان؛ مسأله بیان و سکوت مطرح است و دربحث حق دسترسی به اطلاعات دولت ناگزیر است که برای شهروندان معلومات دهد و حق سکوت را ندارد.
آقای نظری واکنشی روز شنبه رییس جمهور را در برابر خبرنگار طلوع نیوز را در مخالفت با قانون حق دسترسی به اطلاعات و ارزش‌های دموکراتیک دانسته، می‌گوید که رییس حکومت وحدت ملی که در رأس نظام قرار دارد، می‌تواند الگوی برای سایر نهادهای دولتی باشد.
او گفت که وقتی رییس حکومت از ارایه معلومات خود داری کند، سایر نهادهای به هیچ وجه حاضر به دادن معلومات برای شهروندان نمی‌شوند.
به گفتۀ او، باید رییس حکومت رفتار حساب شده و دموکراتیک داشته باشد که متسفانه تا هنوز ما شاهد برخوردی با این ارزش‌های از طرف رییس جمهور نبوده‌ایم؛ برخورد رییس جمهور از آغاز تا هنوز با جامعۀ مدنی و رسانه‌های با عصبیت بوده که تداعی‌گر این است که نظام افغانستان آهسته آهسته به طرف خود کامگی و دیکتاتوری حرکت می‌کند.
در همین حال، شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی رییس حکومت وحدت ملی، در یک گفت‌وگویی تلویزونی گفته که برخی از نهادهای رسانه‌یی حتا به کچالو فروش هم کارت خبرنگاری داده‌اند.
این در حالی‌ست که سال گذشته برخورد محافظان رییس جمهور غنی در سفرش به بامیان با خبرنگاران واکنش تند نهاهای حامی رسانه‌ها را برانگیخت و هم‌چنان، در یک اظهارات دیگر بیان داشت که از رسانه‌ها باد بر می‌آید و این موضوع نیز واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی و حامیان خبرنگاران را در پی داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.