وظایف نماینده‌گان غیرحاضر تعلیق می‌شود

- ۲۲ حمل ۱۳۹۶

هیأت اداری مجلس نماینده‌گان به اعضای این اتاق هُشدار داد که پس از این نماینده‌گانی که بیش از بیست روز غیرحاضری کنند، معاش و امتیازات‌شان قطع شده و وظیفۀشان تعلیق می‌گردد.
آنان هم‌چنان گفتند که نماینده‌گانِ غیرحاضر باید به رسانه‌ها معرفی شوند تا شهروندان از این پس در انتخاب نماینده‌گان‌شان دقت کنند.
MANDEGARعبدالقادر زازی، منشی مجلس نماینده‌گان دیروز در نشست عمومی مجلس گفت: هر نماینده‌یی که بیش از ۲۰ روز غیبت متوالی داشته باشد، بربنیاد قانون، حقوقی و امتیازات آنان قطع و وظیفۀشان به حالت تعلیق در می‌آید.
آقای زازی تصریح کرد که هیأت اداری تصمیم گرفته است که در مورد غیر حاضران دایمی مجلس مطابق به ماده‌های ۷۳ و ۱۱۹ اصول وظایف داخلی مجلس برخورد جدی کند.
از سویی هم، صدیق احمد عثمانی، نمایندۀ مردم پروان در مجلس می‌گوید: “ما به کدام اساس به مجلس حاضر شویم؟ در کمیسیون‌ها کار صورت نمی‌گیرد و هیأت اداری نیز موضوعاتی را در آجنداهای مجلس می‌گیرد که ارزش چندانی ندارد”.
آقای عثمانی می‌گوید که مجلس در مورد غیرحاضری‌های دایمی تصمیم درستی نمی‌گیرد و این موضوع نشست‌های عمومی و نشست‌های کمیسیون‌ها را فلج کرده است.
به گفتۀ این نمایندۀ مردم، بسیاری از قوانین و طرح‌ها برای ماه‌ها به دلیل نبود نصاب در کمیسیون‌ها باقی می‌مانند و روی آنان کار صورت نمی‌گیرد.
آقای عثمانی هم‌چنان به این باور است که برخی نماینده‌گان در اعتراض به کم‌کاری در مجلس و غیرحاضری‌های دایمی، تصمیم گرفته‌اند که در روزهای مشخص (شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها) در نشست‌های عمومی مجلس شرکت نکنند، ولی برای کار در کمیسیون‌ها حاضر خواهند شد.
همزمان بااین، غلام‌حسین ناصری، نماینده مردم میدان وردک در مجلس که از غیبت هم‌صنفی‌هایش انتقاد می‌کرد، پیشنهاد کرد که تمام کارکرد اعضای مجلس باید بررسی شود.
آقای ناصری افزود که فهرست نماینده‌گان غایب‌ مجلس در رسانه‌ها معرفی و در دسترس مردم قرار گیرد تا مردم در انتخاب نماینده‌گان آگاهانه تصمیم بگیرند.
در عین حال، لالی حمیدزی، عضو دیگر مجلس با اعلام حمایت از این فیصلۀ هیأت اداری گفت که حاضری نماینده‌گان در جلسات علنی و کمیسیون‌ها هردو باید در نظر گرفته شود، زیرا به گفتۀ او، در بعضی موارد نصاب در جلسات کمیسیون‌ها نیز تکمیل نمی‌باشد.
مجلس نماینده‌گان همواره با چالش غیرحاضری‌های دوامدارِ برخی اعضا مواجه است و به همین دلیل، اکثر نشست‌های مجلس بی‌نتیجه پایان می‌یابد. مجلس نماینده‌گان در گذشته نیز در یک اقدام کم‌ پیشینه، وظیفۀ ۵ تن از اعضای مجلس را به دلیل غیبت دایم به حالت تعلیق درآورده بود.
موضوع غیرحاضری دایمی ده‌ها تن از اعضای مجلس نماینده‌گان همواره مورد انتقاد نماینده‌گان حاضر مجلس بوده و در عملکرد مجلس، به‌ویژه در تصویب قوانین، مشکل ایجاد کرده است.
پیش از این نماینده‌گان همواره از هیأت اداری مجلس می‌خواستند تا معاشات و امتیازات وکلای غیرحاضر قطع و وظایف‌شان تعلیق شود.
دو انتخابات را یک‌جا برگزار کنید
یک عضو مجلس نماینده‌گان در جلسۀ دیروز این اتاق تأکید کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری آینده و انتخابات پارلمانی باید همزمان برگزار شود.
عبدالرووف انعامی، نمایندۀ مردم بدخشان در مجلس گفت که وظیفۀ رییس‌جمهور در اول جوزای سال پنجم ختم می‌شود.
آقای انعامی افزود که دورۀ کاری رییس‌حکومت وحدت ملی تا سیزده ماده دیگر تکمیل می‌شود و پنج ماه قبل از آن، یعنی تا هشت ماه دیگر باید انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.
به گفتۀ این نمایندۀ مردم بدخشان، اگر انتخابات پارلمانی در ماه‌های میزان و یا عقرب سال جاری برگزار شود، تا اعلام نتایج نهایی این انتخابات چهار ماه را در بر خواهد گرفت؛ در این صورت آیا کمیسیون انتخابات قادر خواهد بود که چند بعد از آن انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار کند؟
با این‌همه، این عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید که سیاسیت‌مداران افغانستان به شکل ماهرانه پروسه را به گونه‌یی پیش می‌برند که مدت بیشتر از پنج سال در قدرت باقی بمانند.
او با بیان این‌که حکومت وحدت ملی دیگر برای مردم افغانستان قابل تحمل نیست، پیشنهاد کرد: در چنین شرایطی بهتر است که انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی یک‌جا برگزار شود.
در همین حال، نذیراحمد احمدزی، معاون دوم مجلس گفت: برگزاری انتخابات وظیفۀ حکومت است، نه شورای ملی.
آقای احمدزی افزود که مجلس همیشه تأکید دارد که انتخابات در زمان معین و به گونۀ شفاف برگزار شود و مورد قبول مردم نیز باشد.
درخواست برگزاری هم‌زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در حالی مطرح می‌شود که با گذشت دو سال از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی، هنوز این انتخابات دایر نشده و مشخص هم نیست چه زمانی برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.