هافینگتون‌پست: ساختار اجتماعی افغانستان فروپاشیده است

- ۲۶ حمل ۱۳۹۶

mandegarوهاب روف، تحلیل‌گر سیاسی در یادداشتی برای نشریۀ هافینگتون پست نوشته است، ساختار اجتماعی در افغانستان بعد از ده‌ها جنگ تمام‌نشدنی از هم فروپاشیده است.
آقای روف گفته است که بسیاری از کارشناسان امریکایی دربارۀ طولانی‌ترین جنگ افغانستان به طور مداوم گلایه می‌کنند، اما من تردید دارم که این کارشناسان بدانند واقعاً بودن در افغانستان و راه رفتن میان مردم فراموش شده آن چگونه است؟
در ادامۀ این یادداشت آمده است:‌ آنان درکی از  بیدار شدن و در معرض مرگ قرار داشتن توسط یک عامل انتحاری، تیر شبه‌نظامیان یا بمب کنار جاده ندارند. من ۸ سال گذشته را به عنوان مترجم در افغانستان زنده‌گی کردم و شاهد رنج‌ها این مردم بودم. هنوز هم حرف‌های یکی از شهروندان افغانستان در شبکۀ تلویزیونی طلوع نیوز در ذهن من طنین‌انداز می‌شود که گفت: آرزو می‌کنم حملۀ علیه طالبان یا داعش دو یا سه بار در سال اتفاق بیافتد، یا این‌که این حملات دو بار در یک هفته باشد، اما این اتفاق در حال حاضر سه بار در هفته انجام می‌شود. مردم افغانستان چگونه با این تهدیدات مداوم و خشونت فزاینده مواجه می‌شوند؟  بسیار از مردم افغانستان ترجیح می‌دهند به زنده‌گی خود به دلیل ناامیدی پایان دهند.
همزمان با این، دکتر ریک پپرکرون، نمایندۀ سازمان بهداشت جهانی در افغانستان گفته است: تعداد افرادی که به واسطۀ خودکشی به زنده‌گی خود پایان می‌دهند، از مرگ ناشی از قتل و جنگ بیشتر شده است، هر چهل ثانیه یک نفر در افغانستان دست به خودکشی می‌زند.
براساس آمار دولتی کشور، هر سال بیش از ۲۳۰۰ زن و دختر به زنده‌گی خود از طریق خودکشی پایان می‌دهند. این موارد به‌خاطر فقر، خشونت داخلی، بیماری‌های ذهنی و ناامیدی ناشی از جنگ تمام نشدنی روی داده است.
ساختار اجتماعی در افغانستان فروپاشیده و استفاده از مواد مخدر فراگیر شده است.  زمانی که من در افغانستان بزرگ بودم،‌ استفاده از مواد مخدر یک تابو بود و کسی که از این مواد استفاده می‌کرد، عاملی برای ننگ خانواده محسوب می‌شد. اما بعد از ده‌ها جنگ تمام‌نشدنی، ساختار مستحکم ارزش‌های اجتماعی فروپاشیده است.
رشوه، بی‌احترامی به قانون، جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی خارجی و استفاده از مواد مخدر به یک هنجار در میان مردم افغانستان تبدیل شده است. مطالعۀ یک نهاد امریکایی نشان می‌دهد که ۳ میلیون نفر در افغانستان از مواد مخدر استفاده می‌کنند. این آمار در سال ۲۰۱۲ در حدود ۱.۶ میلیون بود.
هم‌چنین براساس آمار مرکز رصد تولید مواد مخدر افغانستان، تولید این مواد بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، ۴۳ درصد افزایش یافته است و به رقم ۴ میلیون و هشتصد هزار تن رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.