وحشت‌ناک و تکان‌دهنده است

گزارشگر:سه شنبه 1 ثور 1394 - ۳۱ حمل ۱۳۹۴

روز گذشته چالش‌های امنیتی در کشور، در آجندای جلسۀ مجلس قرار داشت و سرانجام تصمیم گرفته شد که کمیسیون‌های هجده‌گانۀ مجلس، در جلساتِ امروز (سه‌شنبه) بار دیگر موضوعات امنیتی را به بحث گیرند و سپس در یک جلسۀ دیگر، حنیف اتمر مشاور امنیت ملیِ رییس‌جمهور را به مجلس فرا بخوانند.
بعد از اظهارات والی پکتیا مبنی بر حمایتِ شورای امنیت ملی از داعش و فرستان پول برای آن‌ها، شماری از نماینده‌گان مجلس ادعایی را مطرح کرده‌اند که بسیار وحشت‌ناک و تکان‌دهنده است. برخی از اعضای مجلس گفته‌اند که شورای امنیت از داعش حمایت می‎کند و به گونۀ مشخص، از حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی نام برده‌اند که به داعش پول می‌دهد و برنامه‌های خطرناکِ خارجی‌ها در افغانستان را تطبیق می‌کند. البته پیش از این، روزنامۀ ماندگار مطرح کرده بود که ناامن شدنِ بدخشان و شمال کشور، یک پروژه است و از رییس‌جمهور خواسته بود که در این مورد توضیح دهد.
اما حالا نماینده‌گان مجلس می‌گویند که داعش در افغانستان پروژۀ کشورهای خارجی به‌ویژه امریکا، بریتانیا و اسراییل است که شورای امنیت ملی آن را تطبیق می‌کند. این نماینده‎گان گفته‌اند که اگر شورای امنیت، تطبیق‌کنندۀ پروژۀ داعش نیست، چرا به خانواده‏های آنان پول می‌فرستد. این‌ها سوال‌های مهمی‌اند که به‌ساده‌گی نمی‌شود از کنارشان گذشت.
یکی از نماینده‌گانِ مجلس گفت که سوگند یاد می‌کنم شورای امنیت همه چیز را در مورد داعش می‌داند؛ از همین‌جا هم پول داده می‌شود و از همین‌جا حمایت هم می‌شود. سوگند یاد کردنِ برخی از اعضای مجلس نشان می‌دهد که ادعای مطرح‌شده زیاد می‌تواند مورد توجه باشد؛ چنان‌که این نمایندۀ مجلس گفته است که رهبران حکومت، نهادهای امنیتی و به‌ویژه حنیف اتمر مشاور شورای امنیت، پاسخ بگویند که چرا مردم را به کشتن می‌دهند. نام بردن از حنیف اتمر نشان می‌دهد که این قضیه ایجابِ تحقیق‌های بسیار جدی‌تری را می‌کند. مسلماً، متهم کردنِ یک فردِ مهم در شورای امنیت ملی، قضیۀ کوچکی نیست که بتوان از کنار آن به‌ساده‌گی گذشت.
آن‌چه دیروز نماینده‌گان مردم مطرح کردند، نشان می‌دهد که دیگر چیزی برای تحملِ این مصیبت‌ها نمانده است. نماینده‌گانِ مردم به‌صراحت بیان کردند که اگر رییس‌جمهور و رییس اجرایی تطبیق‌کنندۀ پروژۀ خارجی‌ها نیستند، در راستای تأمین امنیت از مردم کمک بخواهند تا آن‌ها با داس و تبر ایستاده شوند و از کشورشان دفاع کنند. این نشان می‌دهد که آفرینشِ داعش و تقویت طالب، ریشه در بازی‌هایی دارد که مردم نمی‌فهمند و یا هم می‌فهمند، حرفی به زبان نمی‌آورند. برخی نماینده‎گان می‌گویند که طالبان به این دلیل تغییر قیافه داده‌اند که مردم افغانستان سرچشمۀ اصلیی تمویلِ آنان را اشتباه کنند. نماینده‌گان به‌صراحت می‌گویند که «داعش همان طالبانِ سابق‌ است، آنان فقط بیرقِ سفید را به سیاه بدل کرده‌اند تا افغان‌ها آدرس اشتباه کنند»؛ ادعایی که دیروز وزیر داخله هم مطرح کرده بود.
به هر صورت، متهم شدنِ شورای امنیتِ ملی به حمایت از طالبان از طرف والیِ یک ولایت و نیز متهم شدنِ حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی به حمایت از داعش و به کشتن دادنِ مردم افغانستان و انتقال جنگ به شمال، باید به گونۀ جدی مورد بررسی قرار گیرد. حالا هم شورای امنیت باید در این زمینه توضیحاتِ مسوولانه بدهد و هم آقای اتمر باید موقفش را روشن کند و نیز نماینده‌گان معترض باید در این زمینه اقداماتِ بیشتری به هدف روشن شدنِ قضیه انجام دهند. مجلس مسوولیت‌ دارد که دشمنان مردمِ افغانستان را ولو در هر مقامی باشند، مورد پیگرد قرار دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.