مسوول روابط بین‌الملل شورای صلح: چشم به راه رییس جدید هستیم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 11 دلو 1395 - ۱۰ دلو ۱۳۹۵

مسوول روابط بین‌المللی شورای عالی صلح می‌گوید، بعد از وفات پیر سیداحمد گیلانی در استراتژی این شورا هیچ تغییری به‌میان نیامده است.
محمد اسماعیل قاسم‌یار، مسوول روابط بین‌المللی شورای عالی صلح، هم‌چنان می‌گوید که آنان چشم به راه معرفی نامزد این شورای از سوی رییس‌جمهور اند.
mandegar-3سیداحمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح به تاریخ ۲ دلو ردر بیمارستانی در کابل درگذشت. بعد از درگذشت آقای گیلانی گفته‌های وجود داشت که پسر ارشد آقای گیلانی به کرسی ریاست شورای عالی صلح تکیه خواهد زد.
از آقای گیلانی به عنوان فردی یاد می‌شد که رابطۀ نزدیکی با پاکستان داشت. او گفته بود که از دوران جنگ در برابر شوروی سابق با پاکستان رابطه داشته و روی این رابطه برای تامین صلح در افغانستان حساب می‌کند.
اسماعیل قاسم‌یار، مسوول روابط بین‌المللی شورای عالی صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: بعد از وفات آقای گیلانی در استراتژی این شورا تغییر به وجود نیامده است، زیرا این پروسه ملی و مردمی است و باید به روال عادی خود به پیش برود.
آقای قاسم‌یار در پیوند به گماشته ‌شدن رییس جدید این شورا، گفت: اصل این است که رییس‌جمهور از اعضای اجرایی شورای عالی صلح دعوت و نامزدان مورد نظر خود را پیشنهاد می‌کند، اما تا به حال در این زمینه به مشوره ننشسته‌ایم.
به گفتۀ آقای قاسم‌یار، افواحات پخش‌شده در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر گماشته‌ شدن پسر ارشد آقای گیلانی به عنوان رییس شورای عالی صلح حقیقت ندارد و ما منتظر معرفی نامزد این شورا از سوی رییس‌جمهور هستیم.
شورای عالی صلح افغانستان در ماه میزان سال ١٣٨٩ به هدف زمینه‌سازی برای گفت‌وگو و صلح با مخالفان مسلح دولت ایجاد شد.
این شورا دارای ۶۸ عضو از جمله ۸ زن می‌باشد. رییس این شورا، استاد برهان‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود. آقای ربانی در ماه سنبلۀ سال ۱۳۹۰ در یک حملۀ انتحاری به شهادت رسید شد.
پس از او صلاح‌الدین ربانی پسرش سرپرست شورای عالی صلح شد و با به میان آمدن حکومت وحدت ملی، هیأت رهبری این شورا نیز چهره بدل کرد و کسانی دیگری به سمت‌های آن گماشته شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.