آیساف در واکنش به فیصلۀ شورای امنیت افغانستان: بازداشت جنگ‌جویان را ادامه خواهیم داد

- ۱۴ قوس ۱۳۹۱

نیروهای آیساف در واکنش به درخواست حکومت افغانستان مبنی برعدم بازداشت افغان‌ها توسط این نیروها می‌گویند که آنان به بازداشت جنگ‌جویان مخالف، همچنان ادامه خواهند داد.
اما رییس‌جمهور کرزی بازداشت و زندانی‌ساختن افراد را از سوی نیروهای بین‌المللی «نقض حاکمیت ملی» افغانستان دانسته و همواره بر توقف آن تاکید ورزیده است.
اما نیروهای آیساف بازداشت مخالفان مشکوک را در جریان جنگ امر ضروری می‌دانند.
گوینتر کتز سخنگوی این نیروها روز دوشنبه در کابل گفت، آنان مجبور اند مخالفان مسلح را در میدان جنگ بازداشت کنند.
او افزود: «شما همه می‌دانید، زمانی‌که یک جنگ‌جو گرفتار می‌گردد، باید از میدان جنگ بیرون آورده شده و بازداشت گردد. نیروهای آیساف این امر را مشترکاً با نیروهای افغان ادامه خواهند داد و جنگجویان را از میدان جنگ بیرون خواهند کرد. آنان به وارد کردن فشار بر مخالفان ادامه خواهند داد، تا آنها از جنگ دست بکشند.»
آقای کتز این اظهارات را در عکس‌العمل به فیصله شورای امنیت افغانستان که در آن گفته شده است، نیروهای بین‌المللی حق داشتن زندان را در کشور ندارد، ابراز داشت.
رییس جمهور کرزی در جلسه اخیر شورای امنیت ملی به مسوولان این شورا و ریاست عمومی امنیت ملی وظیفه سپرده است که در مورد موجودیت بازداشتگاه‌های نیروهای بریتانیایی در افغانستان تحقیق کنند.
حکومت افغانستان این اقدام را پس از آن اتخاذ کرد که وزیر دفاع بریتانیا گفته است که پس از این افرادی که از سوی نیروهای بریتانیایی در افغانستان بازداشت می‌شوند به نیروهای امنیتی افغان سپرده نشوند. مقام‌های بریتانیایی دلیل این کار را شکنجه و نقض حقوق زندانیان در زندان‌های افغانستان خوانده اند.
در عین حال، رییس‌جمهور کرزی جهت حل مشکلات زندانیان نیز حکمی را صادر نموده است. در این حکم گفته شده که روند تحقیق دوسیه های زندانیان سریع گردند و از شکنجه در جریان تحقیقات جلوگیری گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.