کرزی هیاتی را مأمور تحقیق در مورد قتل انیسه کرد

- ۱۷ قوس ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی هیاتی را برای تحقیق در مورد چگونگی حادثه قتل انیسه، یک خانم جوان، تعیین کرده است.
بربنیاد خبرنامۀ ریاست‌جمهوری، یک هیات پنج نفر به ریاست عبدالهادی صافی، مشاور رییس جمهور مأمور شده اند تا قضیه قتل خانم انیسه را «به صورت همه جانبه بررسی کرده، عوامل آن را تشخیص و در مدت چهار روز به ریاست جمهوری افغانستان، گزارش دهد».
محراب‌الدین صافی والی کاپیسا در گفتگوی با بی بی سی گفت که انیسه، روز شنبه هفتۀ گذشته اول دسامبر در نتیجه شلیک یک گلوله تفنگچه زخمی شد و سپس در بیمارستان جان داد.
به گفته والی کاپیسا انیسه ۳۵ سال داشت و در اجرای برنامه واکسیناسیون فلج کودکان در ولایت کاپیسا به صورت داوطلبانه کار می‎کرد.
قبلا انیسه یک دانش‌آموز کلاس دهم معرفی شده بود و فاروق وردک وزیر آموزش و پرورش افغانستان هم از او به عنوان «کودک معصوم» یاد کرده بود.
اکنون والی کاپیسا او را یک خانم ۳۵ معرفی می‌کند و این نشان می‌دهد که هنوز مقامات دولت افغانستان اطلاعی دقیق در مورد او ندارند و اظهاراتشان در مورد انیسه و مرگ او ضدو نقیض است.
آقای صافی گفت تحقیقات آنها تا کنون نشان می‌دهد که این حادثه در نتیجه تشنج میان دو موتورسایکل سوار رخ داده و پس از شلیک این دو نفر به یک دیگر، خانم انیسه به صورت «تصادفی» هدف قرار گرفت.
او گفت خانم انیسه در نزدیکی خانه‌اش و در حالیکه مشغول کار داوطلبانه در برنامه واکسیناسیون فلج کودکان بود، هدف تیراندازی قرار گرفت.
والی کاپیسا گفت که قتل انیسه هدفمندانه نبوده و احتمال دست داشتن طالبان در این حادثه را رد کرد.
روز چهارشنبه هفتۀ گذشته، شبکه زنان افغان دولت افغانستان را متهم به «خاموشی» در برابر قتل انیسه کرد.
در اعلامیه رسمی این شبکه آمده که انیسه «به جرم واکسن کردن کودکان به دست دژخیمان تروریسم به شهادت رسید».
این خبر انعکاس گسترده در میان کاربران افغان در فیس بوک داشت.
تعدادی از آنها این حادثه را با حادثه سوقصد به ملاله یوسفزی، دانش آموز نوجوانی پاکستانی مقایسه کردند و از «سکوت» دولت افغانستان در این مورد انتقاد کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.