راننده‌‌گان: پولیس ترافیک با پارچه‌های تقلبی جریمه می‌کند

- ۰۴ ثور ۱۳۹۶

پولیس ترافیک‌ در چهار راه‌ها با نسخه‌های تقلبی راننده‌گان موترهای شهری را جریمه می‌کنند.
برخی از راننده‌گان و شهروندان با بیان این ‌مطلب به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که پارچه‌های جریمه که از طرف ترافیک داده می‌شود، تقلبی است و و پارچه اصلی نیست.
آنان تأکید می‌کنند که پولیس ترافیک، پارچه‌های تقلبی و کاپی شده را برای‌شان می‌دهند و پولی که از این طریق می‌گیرند به جیب ترافیک‌های می‌رود.
MANDEGARپولیس ترافیک‌ در چهارراهی‌ها، برای تنظیم عبور و مرور موترهای حضور دارند، با نسخه‌های تقلبی و کاپی شده از نسخه‌های اصلی راننده‌های را جریمه می‌کنند.
هم‌چنان، یکی از کسانی که دوکان فوتوکاپی اسناد دارد، نیز می‌گوید که ترافیک‌ها نسخه‌های اصلی پارچه‌جریمه را در دوکان او فوتو کاپی می‌کنند که این پول به‌جای هزینه دولت در جیب ترافیک‌ها می‌رود.
با تلاش‌های زیاد خواستیم که موقف ریاست و مدیریت ترافیک کابل در مورد داشته باشیم؛ اما آنان از گفت‌و گو در این با ما خود داری کردند.
نوارها، تصویرها و مشاهدات عینی نشان می‌دهند که پولیس ترافیک تنها کاری را که انجام نمی دهد، کار اصلی‌اش است. ترافیک‌ها برای کسب درآمد و عایدات بیشتر در بسیاری از مواقع، راننده گان را مورد لت و کوب قرار می‌دهند، از آنها برای توقف در ایستگاه‌های مشخص، پول می‌گیرند و در عوض نوشتن پارچه‌های جریمه، پول دستی می گیرند که از حساب دولت خارج بوده و تنها به جیب ترافیک موظف و مدیر همان چهارراهی می رود.
شاکر یک رانند‌ تکسی، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: “ترافیک‌ها از پارچه‌های اصلی کاپی برداری می‌کنند و به به‌جای پارچه اصلی جریمه، پارچه کاپی برداری شده را به موتروانان می‌دهند و پولی که می‌گیرند، بجای این‌که به هزینه دولت برود، در جیب ترافیک‌ها می‌رود”.
او می‌گوید: هر موتری تکسی که از طرف ترافیک‌های پارچه‌جریمه داده می‌شود، ۳۰۰ افغانی جریمه باید بپر دازد.
هم‌چنان، شریف، یک تکسی ران دیگر نیز می‌گوید: “پارچه‌های جریمه که از طرف ترافیک‌های برای موتروان‌های داده می‌شود، بیشتر‌شان تقلبی است”.
او گفت: ترافیک‌ چهارراه‌ها با “زد و خوردی که با قومندان‌شان دارند، از پارچه‌های اصلی کاپی می‌گیرند و وقتی موترها را جریمه می‌کنند به‌جای پارچه اصلی پارچه کاپی‌شده می‌دهند و پول می‌گیرند”.
او پیشنهاد می‌کند که اگر مکانیسم ساخته شود تا پول پارچه‌های جریمه را در بانک تحویل کنند در آن صورت از اختلاس و دزدی که وجود دارد جلوگیری خواهد شد.
همچنان، یکی از کسانی که دوکان عکاسی و فوتو کاپی در شهر کابل دارد و نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌گوید: “ترافیک‌ها پارچه‌های اصلی جریمه را در دوکان‌های فوتوکاپی، کاپی می‌کنند”.
او گفت که هرچند او نمی‌داند که پارچه‌‌های کاپی جریمه را کجا می‌برند؛ اما امکان دارد از این پارچه‌ها سوء استفاده کنند.
در کنار این موضوعات، در بسیاری از مواقع پولیس ترافیک مورد آزار و اذیت زورمندان نیز می‌شوند و در مواقعی مورد لت و کوب نیز قرار می‌گیرند و عدم آگاهی راننده‌گان که گرفتن مدرک راننده‌گی (لایسنس) آنها خود زمینه ساز رشوت است؛ پولیس ترافیک را با چالش‌های عمده روبرو ساخته است.
همچنان که رفتار، کردار و اخاذی‌های غیرقانونی پولیس ترافیک مورد انتقاد قرار دارد، نحوه برخورد از سوی زورمندان نیز با پولیس ترافیک مورد قبول نیست؛ اما در این روند، مشکلات از ناحیه پولیس ترافیک بیشتر است.
ناگفته نماند که چهارراهی‌های شهر کابل نیز به اساس داوطلبی در بین مدیران و صاحب منصبان ترافیک تبادله شده و در اختیار افراد خاصی قرار می گیرد که هر مسوولان چهارراه، به اندازۀ در آمده برای مدیران و صاحب‌منصبان پولیس ترافیک پول می‌پردازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.