آگاهان به مسوولان حکومت: به جای ماتم ملی، نبرد سراسری اعلام کنید

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۴ ثور ۱۳۹۶

آگاهان سیاسی و فعالان فرهنگیِ کشور در واکنش به حملۀ گروهی طالبان بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ، خطاب به حکومت می‌گویند، به‌جای اعلام ماتم ملی، روز نبرد سراسری در برابر گروه‌های تروریستی برپا کنید.
آنان هم‌چنان بر این باور اند، مشکل در حکومت افغانستان این است که هیچ کسی وظیفه‌شناس نسیت، و گرنه، هر کسی کارش را به درستی انجام دهد جامعه دچار MANDEGARمشکل نمی‌شود.
به گفتۀ آگاهان سیاسی و فعالان فرهنگی، ظهور طالبان و داعشیان در افغانستان، ریشه در غیاب فهم و شعور سیاسی رهبران افغانستان داشته/دارد.
محمد ناطقی، آگاه سیاسی در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است: مشکل ما این است که وظیفه‌شناس نستیم، اگر نه، هر کسی کارش را به درستی انجام دهد، جامعه دچار مشکل نمی‌شود.
به باور آقای ناطقی، جنایت در قول اردوی بلخ ثابت کرد که مقامات و وزیر دفاع ما واقعاً خواب هستند و کارش را به درستی انجام نمی‌دهند.
آقای ناطقی خواب رفته‌گی وزیر دفاع ملی را یکی از دلایل تکرار چنین حوادث می‌داند و می‌افزاید: “این بار اول نیست. حمله به بیمارستان (چهارصد بستر)، حمله به مرکز تعلیمی، حمله به ریاست رجال برجستۀ امنیت ملی و… دلیل خواب رفته‌گی است. هرکی در هر جای تکلیفش را درست انجام دهد، فاجعه رخ نمی‌دهد و اگر هم رخ دهد، ابعادش به این گسترده‌گی نخواهد بود”.
هم‌زمان بااین، ملک ستیز، یکی دیگر از آگاهان سیاسی حکومت را مخاطب قرار داده نوشته است: به‌جای اعلام روز ماتم ملی، روز نبرد سراسری برپا کنید. مدیران نا به‌کار قوای مسلح را به زیرلحاف‌های خواب و بیمارستان‌ها بفرستید.
آقای ستیز در ادامه آورده است: همراه با رزمنده‌گان جوان، نیروهای هوایی و زمینی را بسیج سازید و حمایت نیروهای جهانی را با تقاضای مستقیم از ترامپ جلب کنید و بر مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین جغرافیای دشمن هجوم برید.
به گفتۀ این آگاه سیاسی: “فکر پوسیدۀ فاشیستی را از سر برون کنید و به‌نام میهن، به همه راه و زمینه فراهم سازید. نبرد را از ناپلیون، استالین و چرچل بیاموزید. اعلام روز ماتم ملی، جشن پیروزی دشمن معنا می‌دهد. یا سیاست کردن را یاد بگیرید، یا بروید برای همیش!”
در عین حال، ناهید فرید، نمایندۀ مردم هرات در مجلس نماینده‌گان در صفحۀ رسمی‌اش نگاشته است: به حکومت تروریست‌پرور کاری ندارم، زیرا صفش معلوم است، ولی از حامیان بین‌المللی حکومت و شریکان سیاسی قدرت می‌خواهم که خط خود را معلوم کنند.
بانو فرید، سیاست حکومت وحدت ملی در برابر طالبان و سایر گروه‌های تروریستی را ناسالم و لکۀ ننگ بر تاریخ سیاسی کشور می‌داند و خطاب به مسوولان حکومت وحدت ملی می‌گوید: “حکومتیان محترم! اگر نمی‌خواهید به‌خاطر تداوم قدرت‌تان بالای خون شهدا پای بگذارید، پس استعفا کنید. ملت از خون شهیدان راه خدا، وطن و وظیفه نمی‌گذرند. بلخ بامی ما، ننگ‌باد بر آنانی که می‌بینند این‌بار نه با لاله‌های سرخ، بلکه با خون سرخ ١۴٠ درفش راه آزادی گلگون شدی، اما زبونانه بر چوکی‌های قدرت سیاسی چنگ انداخته و فقط تقبیح می‌کنند.”
محمد یاسین نگاه، شاعر و نویسنده برا این باور است، ملت‌هایی که تاریخ نخوانند و از آن نیاموزند، با زیست در تکرار تاریخ مواجه می‌شوند.
او در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است: سقوط نظام شاهی، کودتای داوودخان، ظهور حکومت‌های کمونیستی، پیروزی مجاهدان، پیدایی و زوال طالبان و حالا دوبار قصۀ طالب و داعش، همه‌وهمه ریشه در غیاب فهم و شعور سیاسی ما دارد.
آقای نگاه هم‌چنان نگاشته است: در معادلات سیاسی صفر و صد و سیاه و سفید وجود ندارد، یا یک‌سره عاشق کلاشینکوف روسی می‌شویم و یا دل‌باختۀ B-52 امریکایی. ما راهی جز یادگیری قواعد بازی سیاسی نداریم.
او نگاشته است: “به امریکا چگونه می‌توانیم اطمینان دهیم که متحد استراتژیکش هستیم و روسیه را به چه شیوه مطمین بسازیم که حضور امریکا در افغانستان برایش در هیچ شرایطی تبدیل به تهدید نخواهد شد؟ هنر سیاست کردن دقیقاً همین‌ها است. کسانی که خود را به کوچۀ حسن‌چپ می‌زنند و بحران کشور را در سطح پاکستان تقلیل می‌دهند، بر حجم بحران می‌افزایند”.
این واکنش‌ها درحالی مطرح می‌گردد که براساس آخرین گزارش‌ها، در حملۀ گروهی طالبان بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین، بیش از ۱۵۰ سرباز ارتش ملی شهید شده و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.
در پی این حملۀ مرگبارِ طالبان، محمد اشرف‌غنی، رییس حکومت وحدت ملی به ولایت بلخ سفر کرد و فرمان داد تا روز یک‌شنبه در کشور ماتم ملی اعلام شود و نیز پرچم افغانستان در سراسر کشور و نماینده‌گی‌های افغانستان در دنیا، نیمه برافراشته باشد.
افزود بر این، محمد اشرف‌غنی دیروز یک‌شنبه در ارگ، برای شهیدان این حادثه مراسم دعاخوانی برگزار کرد و دستور داد تا این حادثه به صورت “همه جانبه بررسی گردد”.
در عین حال، عطا محمد نور، والی ولایت بلخ در پیامی گفته است که انتقام خون افسرانی که در حادثۀ حمله بر قول اردوی شاهین شهید شده‌اند را خواهد گرفت.
طالبان زندانی اعدام شوند
در این حال، سناتوران در مجلس سنا در واکنش به حمله تروریستی طالبان به قول اردوی شاهین می‌گویند که حکومت باید برای انتقام‌گیری از طالبان، زندانیان این گروه را به صورت دسته‌جمعی اعدام کند.
اعضای مجلس سنا اعلام ماتم ملی را از سوی حکومت کارساز ندانسته و بر آوردن اصلاحات در صفوف نیروهای امنیتی، بازنگری برنامه‌های امنیتی و شناسایی ستون پنجمی‌ها تاکید ورزیدند.
سناتوران در نشست دیروز خود همچنان خواستار بررسی جدی رویداد قول اردوی ۲۰۹ شاهین و مجازات مسوولانی که در این رویداد با دشمن همکاری کرده و یا در انجام وظیفه غفلت کرده اند، نیز شدند.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا گفت: «برای تسلیت بازمانده‌گان شهدای قول اردوی شاهین و مردم افغانستان و تقویت روحیه سربازان نیروهای امنیتی، باید حکم اعدام را بالای زندانیان طالبانی که از سوی محاکم ثلاثه به اعدام محکوم شده اند، اجرا گردد تا عدالت تامین گردد”.
آقای ایزدیار حمله بر قول اردوی شاهین را غیر قابل توجیه و تشویش برانگیز خواند.
به گفتۀ آقای ایزدیار: غفلت و بی‌کفایتی مسوولان، ضعف مدیریت در ارتش، مداخله زورمندان در تقرری‌ها، اختلافات رهبران سیاسی، موجودیت ستون پنجم در درون حکومت و عدم مجازات عوامل تروریستی سبب تکرار چنین جنایت‌ها شده است.
گل احمد اعظمی دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت که حمله بر قول اردوی شاهین از طرف استخباراتی منطقه و به همکاری حلقاتی از درون نظام افغانستان انجام شده است و تروریستان از ضعف نهادهای کشفی و استخباراتی کشور استفاده کرده اند.
آقای اعظمی گفته است که تا هنوز هیچ مظنونی از سوی حکومت به جزایش نرسیده است و اگر در حادثه قندوز، والی و فرماندهانی که غفلت و یا با دشمن همکاری کرده بودند اعدام می‌شدند، حوادث دیگر تکرار نمی‌شد.
حکومت افغانستان اعلام کرده است که رویداد قول اردوی شاهین را با جدیت بررسی می‌کند.
سناتوران هم خواستار بررسی جدی و همه جانبه این رویداد شدند و تاکید ورزیدند که نتایج این بررسی‌ها باید به مردم افغانستان اعلام شود.
گفتنی است که حکومت پاکستان سه سال پیش در واکنش به حملۀ گروهی که بالای یکی از مکتب‌های نظامی در پشاور انجام شد و در نتیجۀ آن، بیش از سه‌صد نفر کشته و زخمی شدند، عملیات تصفیه‌یی را در وزیرستان شمالی شدت بخشید، مجازات جرایم تروریستی را شدیدتر ساخت، قانون اساسی را تعدیل کرد و برای رسیده‌گی به قضایای افرادی که به‌جرایم تروریستی متهم بودند، محاکم نظامی را فعال کرد و شمار زیادی از زندانیان طالبان پاکستانی را به دار آویخت.
حالا دیده شود که حکومت افغانستان در واکنش به قضایای اخیر تروریستی مانند بیمارستان چهارصد بستر و قول اردوی شاهین که در اثر آن صدها تن شهید و مجروح گردیدند، چه اقداماتی را روی دست خواهد گرفت؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.