احمدولی مسعود در مراسم گرامی‌داشت از ۸ ثور: نسل جهاد و مقاومت وزنۀ تعادل در کشور اند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۲ ثور ۱۳۹۶

شماری از شخصیت‌های سیاسی و رهبران جهادی دیروز دوشنبه، ۱۱ ثور در یک مراسم ویژه در تالار لویه جرگه، از هشتم ثور و پیروزی مجاهدان گرامی‌داشت کردند.
در این مراسم که از سوی «شورای حراست و ثبات» برگزار گردیده بود، در آن علاوه بر سیاست‌مداران و رهبران جهادی، شمار زیادی از شهروندان، چهره‌های ملی رسانه‌ها و فرماندهان پیشین جهادی اشتراک کرده بودند.
MANDEGARسخنرانان این مراسم با تأکید بر این که حلقاتی در پی به انزوا کشانیدند مجاهدان هستند، گفتند، در کشور یک نوع عدم تعادل میان خود و دیگران وجود دارد که تنها نسل جهاد و مقاومت می‌تواند این تعادل را ایجاد کنند.
آنان هم‌چنان گفتند که کشتی حکومت وحدت ملی “کج و یک‌بغله” روان است و اگر راست نشود و اصلاح نشود، خشک و تر و خوب و بود، همه را توفان با خود خواهد برد.
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور در این مراسم خطاب به شهروندان و سیاست‌مداران گفت: “همان‌گونه که برادران‌تان در سخت‌ترین شرایط پیروز شدند، امروز که به اصطلاح سرک برای‌تان هموار است، تلاش و کوشش کنید تا در میدانِ نبردِ آبادی وطن پیروز شوید”.
آقای مسعود در ادامۀ سخنانش گفت: نسل امروز به برنامه‌ریزی، دقت و سازماندهی نیاز دارد تا بتوانند نظام متعادل و عادلانه را در کشور ایجاد کنند، آنچه که در زمان مجاهدان نخواستند و به مجاهدان اجازه ندادند آن را ایجاد کنند.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود می‌گوید: “کسانی با سنگ تعصب، تحجر و تبعیض تلاش دارند افغانستان را به گذشته برگردانند، زیرا از گذشته تا به حال عادت کرده‌اند که هم خود را وابسته نگه‌دارند و هم کشور را هم خود را بسوزانند و هم دنیا را”.
آقای می‌گوید: “کسانی که می‌خواهند افغانستان را به گذشته برگردانند، حکومت متمرکز می‌خواهند، نفی مشارکت می‌کنند، دشمن آزادی بیان هستند و می‌خواهند جامعه را طبقاتی کرده فاصله میان اقوام و طیف‌های مختلف کشور را بیشتر سازند، اما حرف ما این است که وقتِ سکه‌ها عهدِ بی‌اعتبارِ دقیانوس گذشته است، دنیا تغییر کرده، افغانستان در تغییر است، نسل نو خواهشات تازه و مدرن دارند”.
احمدولی مسعود خطاب به جوانان و مجاهدان خاطرنشان ساخت: دنیای شما دنیای مدرن است، راه‌تان روشن است، خواست‌تان نیز بر حق و انسانی‌ست، نیت خیر دارید، وطن‌دوستی دارید، اراده دارید و به آزادی و مولفه‌های مدرن معتقد و باورمند هستید، تنها در صورتی می‌توانید صفحۀ جدید را برای کشورتان رقم بزنید که سازماندهی درست و با دثت داشته باشید. این کشور به جز شما، بدیلی مناسب دیگری ندارد.
احمدولی مسعود در ادامۀ سخنانش با اشاره به تحولات در حکومت مجاهدان و اتفاقاتی که بعد از آن به میان آمد گفت که مبارزه با تروریسم را مجاهدان در برابر گروه طالبان آغاز کردند و امروزه نبرد نیروهای امنیتی افغانستان ادامۀ همان راه مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی است.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود، با بیان این‌که قهرمان ملی افغانستان گفته بود که افغانستان نیازمند سیستمی است که بتواند هم با خود و هم با دنیا زنده‌گی کند، تصریح کرد: امروز ما نه با خود زنده‌گی کرده می‌توانیم و نه با دنیای بیرون؛ در واقع یک نو عدم تعادل میان خود و دیگران در کشور وجود دارد که تنها نسل جهاد و مقاومت می‌تواند این تعادل را ایجاد کنند.
دفاع مقدس در برابر جنگ نا مقدس
هم‌زمان بااین، عبدرب الرسول سیاف، رهبر جهادی و رییس شورای حراست و ثبات در سخنانی در این مراسم بیان داشت که نیروهای امنیتی در وظیفۀ مقدس قرار دارند و طالبان اگر از جنگ دست بر نمی‌دارند، باید نام جنگ‌شان را جهاد نگذارند.
استاد سیاف با بیان این‌که حکومت باید در پالیسی‌هایش در برخی از موارد تجدید نظر کند، تأکید کرد: ما به نیروهای امنیتی اطمینان می‌دهیم که در یک وظیفۀ مقدس قرار دارند و آیندۀشان با نصوص دینی تضمین شده است، آزاد هستند و در برابر غلام می‌جنگند.
این رهبر جهادی به کسانی که با نیروهای امنیتی کشور می‌جنگند گفت: “باید فریب مفتی‌های خود را نخورید. کارهایی که به نام جهاد می‌کنید، جهاد نیست. خواهشم این است که به خاطر خدا این کار را ترک بگویند و اگر ترک نمی‌گویند، حداقل آن را جهاد ننامید، زیرا جهاد عظمت و قداست دارد و شما زنان، کودکان و مردم را می‌کشید”.
عبدرب الرسول سیاف هرچند گفت که خواستار بی‌نظامی در افغانستان نیست، اما از روند کار حکومت وحدت ملی نیز انتقاد کرد.
او گفت: “ما طرف‌دار بی‌نظامی نیستیم، اما کشتیِ را می‌بینیم که کج‌کج و یک‌بغله روان است، از این می‌ترسیم که اگر خود را راست نکند، سوراخ‌ها و درزهایی که در کشتی پیدا شده که احتمال دارد خشک و تر و نیک و بد را غرق کند”.
استاد سیاف یک‌بار دیگر از بحث‌های به حاشیه کشانیدن مجاهدان سخن به میان آورد و بیان داشت که اگر کسی بخواهد مجاهدان را منزوی کند، خودش منزوی خواهد شد.
این رهبر جهادی با تأکید به تجدید نظر در سیاست کدری حکومت، خاطرنشان ساخت: با یک گروه کوچک این ملت جور نمی‌شود؛ رهبران حکومت از این گپسول خورد خود را بکشند و کسانی که می‌توانند از این ملک دفاع کنند، نباید به جرم مجاهد بودن به انزوا کشانیده شوند.
از سویی هم، فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در این مراسم گفت: برای بزرگانِ سیاسی و جهادی پیشنهاد می‌کنم تا هر ملاحظه‌یی که بر مسوولان حکومت دارند، در جایش درست، اما در ارتباط با جهادی که نیروهای امنیتی کشور امروز مصروف آن هستند، هم‌صدا و در کنار نیروهای امنیتی باشند و از آنان حمایت کنند.
آقای مسلم‌یار، به این باور است که قربانی‌ها و مردانه‌گی مجاهدان غیر قابل فراموشی است و هرکسی که بخواهد این قربانی‌ها را فراموش کند، در واقع ملت افغانستان را فراموش کرده است.
استقبال برای اتحاد برادرانه
در حین حال، عبدالهادی ارغندیوال، عضو شورای حراست و ثبات و رهبر شاخه‌یی از حزب اسلامی در این مراسم ضمن استقبال از آمدن رخبر حزب اسلامی به افغانستان اعلام کرد که گلبدین حکمتیار از او خواستار اتحاد برادرانه شده است.
آقای ارغندیوال، گفت: برای نجات افغانستان باید همه تحت عنوان یک مسلمان و یک افغانستانی بدون در نظر داشت قومیت و یا حزب با هم‌دیگر متحد شویم.
این عضو شورای حراست و ثبات، پیوستن گلبدین حکمتیار به روند صلح را اقدامی به جا و نیک خوانده و تصریح کرد که حکمتیار به او گفته همه باید متحد شویم. او بیان داشت: “حکمتیار برای ایجاد وحدت و همدلی هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسد و حاضر است به منظور دستیابی به اتحاد و صلح هر کسی را در کنار خود بپذیرد”.
آقای ارغندیوال تأکید کرد که همراه با حکمتیار اجازۀ ایجاد نفاق با استفاده از عنوان حزب و یا قومیت را به کسی نمی‌دهند و افغانستانی‌ها باید مانع دستیابی این افراد به اهداف شوم‌شان شوند.
این عضو شورای حراست و ثبات تصریح کرد: قیام‌ها بزرگ پنجشیر و لغمان و سایر نقاط افغانستان، سرآغاز حرکات مسلحانۀ ملت در برابر کفر و کمونیسم در کشور بود. افتخاری که مردم افغانستان در دوران جهاد رقم زدند، در تاریخ جهان جاودان خواهد ماند.
آقای ارغندیوال با اشاره به این‌که تا زمانی که وحدت درونی در کشور به وجود نیاید، کشور از منجلاب بدبختی‌های جاری نجات نمی‌یابد، بیان داشت: “اگر مردم و جریان‌های سیاسی در صف واحدی ایستاد شوند، هیج کسی توان مقابله با ملت ما را نخواهد داشت، اما اگر برعکس شد، ما کسی را از بیرون به داخل آورده بالای خود حاکم می‌سازیم که با عقیده و فکرمان سازگار نباشد، به آرمان‌های ما توجه نداشته باشد و در نهایت، به خون شهیدان وقعی نگذارد”.
آقای ارغندیوال بر این باور است، کسانی که حساسیت‌های قومی، زبانی و مذهبی را در کشور دامن می‌زنند، جز منافع شخصی و مطرح کردن خود چیز دیگری هدف ندارند. او از حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی خواست تا همرا با سایر شهروندانِ افغانستان در یک صف ایستاد شوند و وحدت ملی را در نظر داشته باشند.
هم‌چنان، استاد سیاف با استقبال از آمدن گلبدین حکمتیار به افغانستان یادآور شد که آرزو دارد در بین مجاهدان یک صفۀ تازه براساس تفاهم، دوستی و برادری باز شود و گذشته‌ها همه فراموش گردد.
گفتنی است که گلبدین حکمتیار، رهبر فراری حزب اسلامی بعد از نزدیک به بیست سال غیبت و بعد از سپری شدن بیش از هفت ما از توافق‌نامۀ صلحِ این حزب با حکومت وحدت ملی، روز شنبۀ همین هفته در انظار عمومی ظاهر گردید و به سخنرانی پرداخت.
پیام به همسایۀ شمالی
رییس شورای حراست و ثبات با اشاره به ادعاهای اخیر در مورد حمایت روسیه از گروه طالبان گفت: “به همسایۀ شمال یک پیام دارم، بس است؛ یک‌بار که کله‌ات را با این سخره جنگاندی، کله‌ات تکه‌تکه و جانت پُر خون برآمدی”.
رییس مجلس سنا نیز با اشاره به گمانه‌زنی‌های اخیر مبنی بر کمک شدن طالبان از سوی روسیه خاطرنشان ساخت: “در گذشته کمونیستان پای اتحاد جماهیر شوروی را به کشور باز کردند، اما امروز تیکه‌داران اسلام در دفاع از روسیه مبارزه می‌کنند و با مشاوران روسی در پیوند به امکانات و تجهیرات صحبت می‌کنند. از حکومت می‌خواهیم تا در این زمینه تحقیق کرده و از این تهدید منطقه‌یی و جهانی جلوگیری کند”.
انگشت انتقاد به سوی روسیه درحالی نشانه گرفته می‌شود که چندی پیش، مقامات این کشور اعلام کردند که با گروه طالبان در شمال افغانستان در تماس هستند. هرچند گزارش‌هایی منتشر گردید که این کشور به طالبان در ولایات شمالی تجهیزات نظامی و جنگ‌افزار فراهم می‌کند، اما مقامات روسی این گزارش‌ها را بی‌اساس خواندند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.