نماینده‌گان حکومت، اپوزیسیون و طالبان در پاریس گردهم می‌آیند

- ۱۷ قوس ۱۳۹۱

نماینده‌گان حکومت رییس‌جمهور کرزی، اپوزیسیون سیاسی و طالبان در پایان ماه جاری میلادی در پاریس گردهم می‌آیند.
این نشست از سوی یک موسسۀ پژوهشی فرانسه‌یی برگزار می‌شود.
احمد ضیا مسعود رهبر جبهه ملی و یکی از اشتراک‌کننده‌گان این نشست به روزنامۀ وال‌ستریت ژورنال گفته است: «بسیار مهم است که بدانیم موضع و موقف طالبان چیست. همه جوانب درگیر، از یازده سال جنگ خسته شده‌اند. طالبان از جنگ خسته شده اند، حکومت افغانستان و جامعه بین‌المللی نیز از جنگ خسته شده‌اند.»
بر اساس این گزارش، قرار است در این نشست نماینده‌گان ارشد رییس‌جمهور کرزی، شورای عالی صلح،  اپوزیسیون سیاسی و طالبان شرکت نمایند.
در این حال، ایمل فیضی سخنگوی رییس‌جمهور کرزی گفته است: «ما از هر نوع گفت‌وشنود و هرگونه تبادل نظر راجع به آینده افغانستان استقبال می‌نماییم؛ زیرا این راجع به صلح و ثبات است.»
بر اساس گزارش‌ها، دیپلومات‌ها و سایر دعوت شده‌گان گفته‌اند، انتظار می‌رود هیات طالبان تحت ریاست شهاب الدین دلاور سفیر سابق طالبان در عربستان سعودی و اسلام آباد و فعلاً عضو بلند پایه شاخه سیاسی طالبان در ملاقات پاریس شرکت نمایند.
اما شهاب‌الدین دلاور در فهرست سیاه ملل متحد شامل است و معلوم نیست که آیا کمیته تحریم ملل متحد سفر او را به پاریس اجازه می‌دهد یا خیر.
دیپلومات ها در کابل گفتند، انتظار می رود برای او اجازه سفر به پاریس صادر شود.
به گزارش والستریت ژورنال، قرار است محمد یونس قانونی عضو مجلس نماینده‌گان نیز در ملاقات پاریس شرکت کند. آقای قانونی در یک مصاحبه گفته است، این یک نظر مثبت است که طالبان واقعیت‌های کشور را درک کردند و اکنون مایل به گفت‌وگو می‌باشند.
اما محمد محقق عضو ارشد جبهۀ ملی می‌گوید: طالبان نظریات مدنی ندارند و تا زمانی‌که آن‌ها نظر شان را تغییر ندهند، امید برای صلح مشکل است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.