مجلس نماینده‌گان: گروه‌های مشکوکی که به ولایات شمالی می‌روند باید بررسی شوند

- ۱۹ ثور ۱۳۹۶

برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان در نشست علنی دیروز مجلس تأکید کردند که نظر به بدامنی‌ ولایات شمال، باید افراد مشکوکی که به‌شکل گروهی به این ولایات منتقل می‌شوند، مورد بررسی قرار گیرند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان با اشاره به این‌که این حق مردم است که به هر نقطه افغانستان سفر کنند، گفت: مسوولان امنیتی به خاطر تامین امنیت MANDEGARحداقل از این مسافران پرس و پال کنند.
آقای ابراهیمی تاکید کرد که پرس و پال از مسافران نباید برخورد تبعیض آمیز و نژاد پرستانه تعبیر شود.
به گفتۀ او، این کار با توجه به دسایس و توطیه‌های موجود در شرایط کنونی یک نیاز است.
اما، گلاب منگل، یک عضو مجلس نماینده‌گان گفت که شماری از مردم که از ولایات جنوبی به خاطر کار به ولایات شمال می‌روند، از سوی نهادهای امنیتی به ویژه ولایت بلخ آزار و اذیت می‌شوند.
این عضو مجلس تاکید کرد که مردم افغانستان حق دارند به هر نقطه‌یی از کشور که خواسته باشند بروند و زنده‌گی کنند.
هم‌چنان، حبیبه سادات، نماینده مردم هلمند در مجلس نیز با اشاره به این موضوع گفت که از سفر جوانان هلمندی به سمت شمال جلوگیری می‌شود.
بانو سادات، مسوولان در ولایات شمالی را به برخورد تبعیض آمیز با مردم جنوب متهم کرد.
دراین حال، ظهیر سعادت عضو دیگر مجلس می‌گوید: افغانستان خانه مشترک همه است، اما مسوولان امنیتی حق دارند، از افرادی مشکوکی به شکل گروهی به شمال می‌روند، بازپرس کنند.
آقای سعادت می‌گوید که بازرسی از مسافران نباید برخورد تبعیض آمیز تلقی شود، زیرا مسوولان امنیتی برای دفاع از مردم آن ولایات مسوولیت دارند.
درهمین حال، مسوولان امنیتی ولایت کاپیسا از برگشتاندن ۸۱ فرد مشکوک که عازم ولایات شمالی بودند خبر می‌دهند.
عبدالرزاق یعقوبی، فرمانده امنیه ولایت کاپیسا، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که ساعت یازده بجه شب دوشنبه، پاسگاه‌های بررسی پولیس ولایت کاپیسا هجده تن که هویت‌شان مشخص نبود از موترها مسافر بری پاین کرده‌اند.
آقای یعقوبی گفت که این افراد ادعا داشتند که برای نشتر زدن گُل تریاک به ولایات شمالی می‌روند، اما به گفتۀ فرمانده امنیه ولایت کاپیسا، این ادعای آنان مشکوک و غیر قانونی به نظر می‌رسید.
فرمانده امنیه ولایت کاپیسا، می‌گوید: افراد مشکوک، ادعا شهروندی ولایت قندهار را داشتند. اما، ما برایش‌شان گفتیم که در ولایات جنوبی افغانستان نیز تریاک زرع می‌شود، چرا به شمال می‌روید؟ آنان در این مورد پاسخ قانع کننده ارایه نکردند، این افراد را با موترهای حامل‌شان دوباره به ولایت کابل بازگشت دادیم.
آقای یعقوبی تأکید می‌کند که این کار کم‌سابقه است و در گذشته‌ها در ولایت کاپیسا چنین اتفاق نیافتده است.
درهمین حال، برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی به‌ویژه فیسبوک این کار را توطیۀ سازمان یافته می‌خوانده‌اند.
شفیق شرق یکی از کاربران فیسبوک در صفحۀ خود نگاشه که توطیه در راه است، گفته می‌شود بیش از سه‌هزار تن جنگ‌جو، پیاده و از طریق موتر به بلخ، بغلان و تخار رفته اند.
به گفتۀ آقای شرق، عمده‌ترین هدف این نیروها بلخ است و این ولایت مهم و استراتژیک در آستانه یک نبرد و شورش نظامی قرار دارد.
آگاهان می‌گویند که انتقال صدها تن افراد مشکوک توسط بس‌های مسافربری به ولایت‌های شمالِ کشور که هویت‌شان معلوم نیست، اما در این شکی نیست که طالبان طی سال‌های اخیر به ساده‌ترین شکلِ ممکن با همین موترهای شهریِ بس‌های مسافربری، از جنوب به کابل آمده و از این‌جا به ولایت‌های شمال رفته‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.