اشتراک اجباری ده‌ها دانش‌آموز در همایش سخنرانی گلبدین حکمتیار

- ۲۰ ثور ۱۳۹۶

یک منبع موثق به خبرگزاری سلام‌وطندار می‌گوید، سعید منصور، رییس معارف شهر کابل با استفاده از نفوذ خود، از آموزگاران و دانش‌آموزان خواسته تا در همایش سخنرانی گلبدین حکمتیار که در روز جمعه ۱۵ ثور در کابل برگزار شده بود، اشتراک کنند.
گلبدین حکمتیار پس از ۲۰ سال روز ۱۴ ثور وارد کابل شد. اما خلاف توقعات، ده‌ها تن او را همراهی کردند و فردای آن روز هنگام سخنرانی‌اش در ورزشگاه کابل، هزاران MANDEGARتن اشتراک داشتند.
به گفتۀ منبع، در همایش گلبدین حکمتیار شمار زیادی از آموزگارانِ مرد و زن و ده‌ها دانش‌آموز مکتب‌های دولتی و غیردولتی از سوی رییس معارف شهر کابل دعوت شده‌ بودند تا استقبال از حکمتیار پرشکوه جلوه کند.
این منبع می‌گوید، شماری از آمران حوزه‌های آموزشی و مدیران مکاتب خواست رییس معارف پایتخت را نپذیرفته‌اند، اما شماری دیگر از ترس نداشتن مصونیت کاری، این خواست را پذیرفته‌اند و در همایش رهبر حزب اسلامی اشتراک کرده‌اند.
برخی از آموزگارانی که در این همایش اشتراک داشتند نیز این موضوع را تأیید می‌کنند، اما حاضر به مصاحبه نیستند. این آموزگاران که نمی‌خواهند هویت‌شان فاش شود می‌گویند، از آدرس‌های مختلف با آن‌ها تماس گرفته شده و خواسته شده تا در این همایش اشتراک کنند.
سعید منصور، رییس معارف شهر کابل اما این موضوع را رد می‌کند. او می‌گوید، حزب گلبدین حکمتیار حزب فقیری نیست که نفوذ نداشته باشد، او می‌گوید: «این حزب هواداران میلیونی دارد و نیاز نیست فرد یا گروهی را به زور به اشتراک در همایش سخنرانی امیر وادار کرد».
او می‌گوید، این همایش اگر در یکی از روزهای رسمی هفته برگزار می‌شد، ادعای آموزگاران و دانش‌آموزگان توجیه‌پذیر بود، اما همایش سخنرانی رهبر حزب اسلامی در روز جمعه برگزار شده است. آقای منصور تأکید می‌کند که هیچ کس به زور شخصی را وادار به اشتراک در هیچ نشستی کرده نمی‌تواند.
مجیب مهرداد، سخنگوی وزارت معارف اما می‌گوید، وزارت معارف افغانستان مخالف اشتراک دانش‌آموزان در همایش‌های سیاسی است و اگر مدارکی مبنی بر سوء استفادۀ دانش‌آموزان و آموزگاران از سوی رییس معارف شهر دریافت کنند، با این قضیه برخورد قانونی خواهند کرد.
حزب اسلامی نیز نظر مشابه رییس معارف شهر کابل دارد. نادر افغان، سخنگوی این حزب می‌گوید که «امیر حزب اسلامی» هواداران میلیونی دارد و آن‌ها حتا مانع اشتراک چندین هزار تن دیگر در این همایش شده بودند.
به گفتۀ آقای افغان، حزب اسلامی افغانستان توسط جوانان بنا نهاده شده و «جوانان علاقه‌مند شنیدن سخنرانی امیر حزب اسلامی‌اند».
سخنگوی حزب اسلامی می‌گوید، جمعیت شهر کابل به حدود ۸ میلیون تن می‌رسد و حداقل یک میلیون این رقم علاقه‌مند و هوادار این حزب هستند. نادر افغان می‌گوید، هزاران تن هنگام سخنرانی امیر حزب اسلامی در پاکستان که کشور همسایه است جمع می‌شدند، این‌جا که افغانستان است و کشور خود.
ناگفته نباید گذاشت، در آخرین مورد به تاریخ ۳۰ اپریل سال جاری در مراسم معرفی فاروق وردک به عنوان وزیر دولت در امور پارلمانی نیز شماری از کودکان، آموزگاران و آمران مکتب‌های شهر کابل اشتراک داشتند.
گلبدین حکمتیار ۴۰ سال برای تصاحب اقتدار در کابل سلاح برداشت و در ۱۵ سال گذشته به امید سرنگونی نظام پس از طالبان، خروج کامل نیروهای خارجی و ایجاد حکومت اسلامی مطابق خوانش خودش ‌جنگید. او از تمام این خواسته‌ها سرانجام دست برداشت و به روند صلح افغانستان پیوست.
فرمانده حزب اسلامی عامل قتل رخشانه
در مورد دیگر و متفاوت از این قضیه، عامل قتل رخشانه بانویی که در غور سنگسار شد یکی از فرماندهان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار است.
مولوی سعدی‌یار که به سنگسار رخشانه، تیرباران ۳۰ غیرنظامی، دادگاه صحرایی ۵ سرباز ارتش، حمله بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی و چندین جنایت دیگر متهم است، می‌گوید، او هیچ جنایتی را مرتکب نشده است.
آقای سعدی‌یار دیروز در نشستی خبری در غور خودش را از فرمانده‌هان جهادی مربوط به حزب اسلامی و همکار حکومت معرفی می‌کند و می‌گوید، هیچ‌گاهی افراد ملکی و نظامی را از بین نبرده و دست به اموال مردم نزده است. او می‌گوید، اگر کسی بالای وی ادعایی دارد، حاضر به پاسخگویی‌ست.
به گفتۀ آقای سعدی‌یار، ادارۀ محلی، نهادهای امنیتی، شورای ولایتی، رییس کمیتۀ صلح ولایتی و برخی از بزرگان و باشنده‌گان این ولایت بی‌گناهی او را تأیید کرده‌اند.
آقای سعدی‌یار از حکومت می‌خواهد که در دفاع از منطقه و مردمش او را حمایت کند. او از دیگر طالبان می‌خواهد که از جنایت دست‌بردار شده و با حکومت همکاری کنند.
پیش از این مقام‌ها در غور، مولوی سعدی‌یار را عامل سنگ‌سار رخشانه‌ و چندین جنایت دیگر شناخته و از پیوستن او به گروه داعش خبر داده بودند.
مولی سعدی‌یار حدود سه ماه پیش به دلیل مریضی خود را به نیروهای دولتی سپرد و پس از صحتمندی از سوی ریاست امنیت ملی این ولایت آزاد و به منطقه‌اش فرستاده شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.