دکتر عبدالله در بدخشان: تفاوت دیدگاه‌ نباید موجب تقویت دشمن شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۴ ثور ۱۳۹۶

دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، شماری از اعضای کابینه و مقام‌های امنیتی برای بررسی اوضاع امنیتی ولایت بدخشان و افتتاح یک پروژه سرک‌سازی، دیروز به آن ولایت سفر کردند.
رییس اجرایی در نشست خبریی در بدخشان گفت که حکومت عزم و ارادۀ جدی برای تأمین امنیت و بازسازی ولایت بدخشان و سایر ولایات دارد.
MANDEGARآقای عبدالله ضمن تأکید بر حفظ وحدت میان بدخشانیان گفت که تفاوت دیدگاه‌ها نباید موجب شود دشمن از آن سود ببرد و در برابر ما قرار گیرد.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی بیان داشت: “اهمیت و امنیت ولایت بدخشان برای حکومت وحدت ملی بسیار ضروری است. وقتی سرکی و یا بیمارستانی در بدخشان ساخته می‌شود، همه مردم افغانستان از آن استقبال می‌کنند، زیرا آنان می‌دانند که این کار خدمت به تمام افغانستان است”.
دکتر عبدالله افزود که حکومت وحدت ملی عزم و ارادۀ جدی برای دفاع از وطن و مردم دارد و در این راستا هرچه در توان داشته باشد، دریغ نخواهند کرد. او گفت: از شما شهروندان ولایت بدخشان و از همه مردم افغانستان تقاضا داریم تا با مسوولان امنیتی همکاری کنید.
او گفت: “حکومت در برابر همه مردم افغانستان مسوولیت دارد و تعهد ما نیز به توسعۀ متوازن است که تا حد امکان این تعهد را دنبال می‌کنیم. در یک‌سور اگر حکومت مسوولیت تأمین امنیت را دارد، شهروندان نیز مسوولیت دارند، در تأمین امنیت خود سهم بگیرند”.
آقای عبدالله گفت گه رییس ستاد ارتش به بدخشان آمده است تا اوضاع امنیتی این ولایت را بررسی کرده و طرح‌های خود را برای مقابله با شورشیان و بهبود امنیت بدخشان در شورای امنیت ملی مطرح کند.
دکتر عبدالله با تأکید بر این‌که نباید تفاوت دیدگاه‌ها موجبِ استفادۀ دشمنان افغانستان شود، اظهار داشت: مردم باید وحدت خود را حفظ کرده و با هداف و آرمان واحد برای عمران و آبادانی کشور و تأمین صلح و امنیت، یک‌دیگر را کمک کنند.
رییس اجرایی در حالی خاطرنشان کرد که وضعیت امنیتی این ولایت  تغییر خواهد کرد که از شروع سال جاری تاکنون طالبان تحرکات بیشتری را در بدخشان آغاز کرده‌اند.
سرک بهارک-اشکاشم
هم‌زمان بااین، محمود بلیغ، وزیر فواید عامه در این نشست گفت که سرک ولسوالی بهارک الی اشکاشم، ۱۰۸ کیلو متر طول دارد و توسط بانک آسیایی تمویل می‌شود.
این پروژه سرک‌سازی ساخت سرک ولسوالی بهارک و اشکاشم است که طول آن ۱۰۸ کیلومتر بوده و تا چهار سال آینده تکمیل می‌شود.
آقای بلیغ گفت که مدت پیمان ساخت این سرک چهار سال است و شرکتی که برندۀ داوطلبی شده است، باید در زمان معین آن را آمادۀ بهره‌برداری بسپارند. به گفتۀ او: این پروژه از ولسوالی بهارک بدخشان آغاز و تا آخرین نقطۀ اشکاشم -نزدیکی مرز افغانستان-تاجیکستان- ختم می‌شود.
وزیر فواید عامه با اشاره به این‌که این پروژۀ ترانزیتی است و افغانستان را به تاجیکستان و بعداً با کشور چین وصل می‌کند، بیان داشت: “ما مذاکرات خود را در مورد ساخت راه‌آهن از طریق چین به افغانستان آغاز کردیم و در آیندۀ نزدیک، نماینده‌یی از وزارت فواید عامه به آن چین برای گفت‌وگو سفر خواهد کرد”.
وزیر فواید عامه هم‌چنان یادآوری کرد که ساخت سرک پامیر نیز در دستور کار این وزارت قرار دارد که ارتباط شهروندان در پامیر بدخشان را به مرکز این ولایت و سایر ولایت‌های کشور تسهیل می‌کند و به سال‌ها رنج آنان از انزوا پایان می‌دهد.
ولایت بدخشان در دو سال گذشته شاهد تحولات جدی امنیتی و هم‌چنین حوادث طبیعی بوده است، اما مردم و شورای ولایتی این ولایت از عدم توجه حکومت به بدخشان شکایت دارند. دو ولسوالی این ولایت، از نزدیک به دو سال در کنترل کامل مخالفان مسلح قرار دارد و علی‌رغم وعده‌های بسیار حکومت، تاکنون پس گرفته نشده است.
این وضعیت، سبب افزایش تحرک مخالفان مسلح بر سایر مناطق این ولایت، از جمله ولسوالی زیباک شد که نُه روز پیش به دست طالبان سقوط کرد. این ولسوالی اکنون دوباره به کنترل نیروهای امنیتی درآمده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.