«احتمالاً خالد به دستور کرزی با عامل انتحاری دیدار کرده است»

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۸ قوس ۱۳۹۱

اهداف بزرگتری در پشت ترور نافرجام خالد وجود داشته است
برخی تحلیلگران سیاسی- نظامی، حملۀ انتحاریِ «پیام‌آور صلح طالبان» بر جان رییس عمومی امنیت ملی را «سوال‌برانگیز» دانسته و گفته‌اند که اسدالله خالد ممکن به دستور مقام‌های ارشد دولت به ویژه شخص رییس‌جمهور کرزی، با عامل انتحاری ملاقات کرده است.
آنان همچنان می‌گویند که آقای خالد چه ارتباطی به پروسۀ صلح و مذاکره با مخالفان مسلح دارد؟
اسدالله خالد رییس عمومی امنیت ملی افغانستان روز پنجشنبه در یکی از مهمانخانه‌های امنیت ملی در کابل، توسط فردی که خود را پیام‌آور صلح طالبان معرفی کرده بود، زخمی  شد.
وحید مژده آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: «این مسأله سوال‌برانگیز است، مذاکرات صلح به اسدالله خالد چه ارتباطی دارد؛ احتمال می‌رود او به دستور شخص مهم و احتمالاً رییس‌جمهور خواسته بوده که با فرد انتحاری وارد گفت‌وگو شود.»
آقای مژده همچنان می‌گوید که این حمله به سخنان رییس عمومی امنیت ملی در مجلس نماینده‌گان مرتبط است. اسدالله خالد چندی پیش در مجلس نماینده‌گان گفته بود که برنامه‌های دهشت‌افگنانۀ مخالفان مسلح را در خاستگاه‌هایش خنثا خواهد کرد.
آقای مژده می‌‌گوید، چنین اظهارنظرها سبب می‌شود که پاکستانی‌ها دست به کار شوند و بدون شک اتفاق روز پنجشبنه به گفته‌های خالد در مجلس، ارتباط دارد.
او افزود، مساله سوال‌برانگیز این است که موضوع صلح و مصالحه چه ارتباط به خالد دارد و از سوی دیگر شناختی که من از خالد دارم، او آدم بسیار محافظه کار بود؛ بنابراین احتمالاً رییس‌جمهور به آقای خالد گفته که باید با این شخص ملاقات کند.
مژده تاکید کرد، دیدار خالد با این فرد به دستور مقامات بالا صورت گرفته و احتمالاً این شخص رییس‌جمهور کشور بود و رییس‌جمهورهم شاید فکر کرد که فرد مذکور آورندۀ پیام مهم است؛ اما این یک اشتباه بود، اشتباهی که قبلاً نیز صورت گرفته بود.
به باور او، احتمالاً فرد مذکور چندین‌بار به کابل آمده بوده و قبلاً اعتماد سازیی‌هایی صورت گرفته بوده است.
مژده همچنان گفت، هرچند طالبان مسوولیت این حمله را به دوش گرفتند؛ اما من فکر می‌کنم که اهداف بزرگتری در پشت این قضیه وجود داشته است.
در همین حال، جنرال نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی نیز می‌گوید، بدون شک سخنان خالد که چندی پیش در پارلمان کشور در خصوص اینکه لانه‌های تروریستان را در آن طرف مرز باید خشکانید، به این قضیه ارتباط دارد.
او همچنان افزود، مسالۀ مهمتر ضعف و ناتوانایی‌ ما است که نمی‌توانیم پیام‌آور صلح و پیام‌آور مرگ را تشخیص دهیم.
به گفتۀ جنرال علومی، کوچک‌ترین ضعف و ناتوانایی ما سبب می‌شود که دشمنان ما به اهدافی که دارند دست پیدا کنند؛ بنابراین ناتوانی نیروهای امنیتی ما سبب چنین رخداد تلخی شده  است.
به باور این آگاه نظامی، باید از کسانیکه چنین ملاقاتی را زمینه سازی و برنامه‌ریزی کرده اند، بازجویی جدی صورت گیرد تا مشخص شود که چه کسانی پشت این قضیه بوده اند.
وی تاکید کرد، هر چند استخبارات پاکستان در همۀ ارگان‌های افغانستان رخنه کرده اند؛ اما تنها ارگانی که استخبارات این کشور نتوانسته بود در آن جا رخنه کند امنیت ملی بود و من امیدوار استم که از این به بعد هم موفق نشوند.
سال گذشته استاد برهان‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح نیز توسط فردی که خود را پیام آور صلح طالبان معرفی کرده بود ترور شد.
اما به نظر می‌رسد مقام‌های حکومت افغانستان از این رخدادهای خونین نمی‌آموزند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.