سخنگوی رییس حکومت وحدت ملی: دوستم پرونده دارد باید برگردد!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 31 ثور 1396 - ۳۰ ثور ۱۳۹۶

حکومت وحدت ملی اعلام کرد که سفر محمد اشرف غنی به بامیان نشان داد که مردم نسبت به حاکمیت و حاکمان، قضاوت منصفانه دارند.
شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ارگ دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که تا دوهفتۀ دیگر، فهرست نامزد وزیران جدید به مجلس mandegar-3نماینده‌گان معرفی می‌شوند.
آقای مرتضوی هم‌چنان گفت که جنرال دوستم در نهادهای عدلی و قضایی پرونده دارد و مسوولان حکومت آرزومند‌ند او بهبود یابد و به کشور برگردد.
کنفرانس بین‌المللی جهان اسلام
شاه‌حسین مرتضوی در پیوند به سفر و اشتراک محمد اشرف غنی در کنفراس بین‌المللی همکاری جهان اسلام گفت: از آن‌جا که کشورهای اسلامی هم بستری برای سربازگیری گروه‌های تروریستی است و نیز بیشترین قربانیان در این سرزمین‌ها اتفاق می‌افتد، کشورهای اسلامی عربی و همکاران بین‌المللی شان گردهم آمده‌اند تا ظرفیت‌ها و امکانات‌شان را به بررسی بگیرند که چگونه می‌توانند با هم‌کاری هم با پدیدۀ تروریسم مبارزه کنند.
آقای مرتضوی افزود: کشورهای اسلامی باید یک اقلیت کوچکی را که بخشی از مناطق را به گروگان گرفته‌اند و در صدد بدنامی کشورهای اسلامی می‌باشند، مقابله کنند.
به گفتۀ آقای مرتضوی: ما انتظار داریم که نشست پیش رو به یک هم‌کاری و اصل جدید کشورهای اسلامی در پیوند به مبارزه با تروریسم کمک کنند.
او گفت: “در پیام محمد اشرف غنی در این نشست، گنجانیده شده است که یک اقلیت کوچک نباید فرصت بیابد از نام اسلام استفادۀ سوء کنند و نیاز است تا کشورهای جهان اسلام در برابر این اقلیت مبارزه و مقابله کنند.”
موضوع برگزاری کنفرانس بین‌المللی با حضور علمای جهان اسلام، در سفر رییس اجرایی حکومت وحدت ملی به ریاض مطرح شد.
آقای عبدالله هفدهم اکتبر در رأس یک هیأت بلندپایۀ حکومتی به عربستان سعودی سفر کرده بود. او در دیدار با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد، معاون دوم شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان گفته بود که افراط‌گرایی دینی و مذهبی یکی از چالش‌های اصلی است.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی از عربستان خواسته بود تا با استفاده از جایگاه و نفوذی که در بین کشورهای اسلامی دارد، کنفرانس بین‌المللی جهان اسلام را برگزار کند.
آقای عبدالله در این سفر از مقامات عربستان سعودی خواهان کمک در پروسۀ صلح افغانستان شده که مقامات ریاض از کمک‌شان در تأمین صلح افغانستان، به او اطمینان دادند.
انتظار افغانستان از کشورهای همسایه
آقای مرتضوی در قسمتی از سخنانش گفت که افغانستان هرگز تروریستان را به آغوش نگرفته و اجازه نداده است که از خاکش در برابر کشورهای دیگر استفاده شود.
سرپرست دفتر سخنگوی ارگ با بیان این‌که حکومت افغانستان انتظار دارد، کشورهای منطقه از جریان‌های تروریستی به عنوان ابزار بازی‌های سیاسی در برابر کشورها کار نگیرند، بیان داشت: قرار است «نشست پروسۀ کابل» در ماه جوزا برگزار گردد که در آن، نماینده‌گان کشورهای منطقه و فرامنطقه حضور خواهند داشت و افغانستان تلاش دارد در قالب این نشست، مدیریت گفت‌وگوهای صلح را به دست گیرد.
او گفت: “ما با تمام کشورهای همسایه به جز پاکستان، روابط دوستانه و همکاری‌جویانه داریم، پیام ما به کشورهای همسایه این است که باید رابطۀشان با افغانستان دولت‌محور باشد. هر کشوری که بخواهد با گروه‌های تروریستی رابطه داشته باشد، گروه‌های تروریستی روزی دامن خود آنان را نیز خواهد گرفت.”
شاه‌حسین مرتضوی در پیوند به نگرانی‌های مطرح شده از سوی برخی از مقام‌های برحال و پیشین حکومت مبنی بر قصدی بودنِ ناامنی‌های شمال، بیان داشت: “ما انتظار داشتیم این نگرانی‌ها زودتر مطرح می‌گردید. کسانی که در حکومت کار می‌کنند، وقتی از حکومت بیرون می‌شوند، دیدگاه کاملاً بر عکس پیدا می‌کنند، اما اراده‌یی که حکومت در امر مبارزه با تروریسم دارد، در هیچ دوره‌یی نبوده است.”
آقای مرتضوی گفت که در «نشست پروسۀ کابل» بالای گفت‌وگوها با گروه‌های مخالف مسلح بحث می‌شود و تلاش بر این است تا از ظرفیت‌های کشورهای منطقه برای تأمین صلح استفاده کنیم.
سرپرست دفتر سخنگوی ارگ بر این باور است که حکومت دستاوردهای خوبی از پروسۀ صلح داشته است و پیوستن گلبدین حکمتیار به این پروسه، یکی از نمونه‌های آن است. او هم‌چنان گفت که حکومت متعهد به عملی شدن تمام تفاهم‌نامۀ صلح با حکمتیار است.
آقای مرتضوی با اشاره به این‌که پروسۀ صلح چالش‌ها و مشکلات خود را دارد، خاطرنشان ساخت: گروه‌هایی که می‌توانند مستقلانه تصمیم بگیرند، می‌توانند به پروسۀ صلح بپیوندند و حکومت صداقت و اراده برای پیش‌برد پروسۀ صلح را دارد.
قضاوت منصفانه
شاه‌حسین مرتضوی در پیوند به سفرِ روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشتۀ محمد اشرف غنی به ولایت بامیان گفت: “مردم برای نخستین‌بار در پیوند به حاکمیت و حاکمان خود قضاوت منصفانه دارند. خلاف آنچه که جریان‌های سیاسی مطرح می‌کنند ما در بامیان با استقبال کم‌نطیر مواجه شدیم.”
آقای مرتضوی افزود که استقبال محمد اشرف غنی از سوی مردم در بامیان، نشان‌دهندۀ این است که اگر حکومت به تعهدات خود عمل کند، مورد ستایش مردم قرار خواهد گرفت.
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی به خاطر افتتاح چند پروژۀ زیربنایی به ویژه آغاز کار سرک یکه‌ولنگ-درۀ‌صوف، روز پنج‌شنبه به بامیان سفر کرده بود.
جنرال دوستم چرا به ترکیه رفت؟
سرپرست دفتر سخنگوی ارگ در پاسخ به این پرسش که “آیا جنرال دوستم قبل از رفتن به ترکیه ارگ را در جریان گذشته بود یا خبر؟ بیان داشت: “سفر آقای دوستم به منظور تداوی است و ما امیدوار هستیم آقای دوستم با صحت‌مندی دوباره به وطن برگردند.”
او گفت: “شما می‌دانید که معاون نخست ریاست حکومت وحدت ملی یک پرونده در بخش عدلی و قضایی دارد که امیدواریم سرنوشت آن مشخص شود، اما از آن‌جا که آقای دوستم از بهر تداوی به ترکیه رفته‌اند، برای صحت‌مندی‌شان دعا می‌کنیم تا دوباره به وطن برگردند.”
آقای مرتضوی بیان داشت: رییس حکومت وحدت ملی با تمام اعضای رهبری حکومت وحدت ملی رابطۀ هم‌کاری و صمیمانه دارد و تصمیم‌ها نیز به صورت مشترک گرفته می‌شود. کسانی می‌گویند که تمام تصمیم‌های را ارگ به تنهایی اتخاذ می‌کنند، اما تصمیم‌ها به صورت منسجم گرفته می‌شود.
این درحالی است که معاون نخستِ محمد اشرف غنی پس از ماه‌ها عدم حضور در دفتر کارش، روز جمعه عازم ترکیه شد. سخنگوی حزب جنبش ملی گفته است که آقای دوستم برای تداوی به ترکیه رفته است، اما مشخص نیست چه مدت آنجا می‌ماند.
آقای دوستم در حالی‌ افغانستان را ترک کرده که با اتهامات بدرفتاری جنسی و آدم‌ربایی از سوی احمد ایشچی، یک رقیب سیاسی‌اش روبه‌رو است. احمد ایشچی ماه‌ها پیش مدعی شد که آقای دوستم و محافظانش او را در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان ربودند و با او بدرفتاری جنسی کردند.
در پی این ادعا، دادستانی کُل برای آقای دوستم پرونده باز کرد. این پرونده اکنون تحت بررسی است و محافظان آقای دوستم در ارتباط با این پرونده به دادستانی کل برای تحقیق حاضر شدند، اما خود او در دادستانی حاضر نشد.
گزارش‌های زیادی در این مورد منتشر شده بود که آقای دوستم زیر فشار قرار دارد تا به ترکیه برود، اما جنرال دوستم تا به حال در برابر این فشارها مقاومت کرده بود.
از سویی هم، رولا غنی، همسر محمد اشرف غنی یک ماه قبل در گفت‌وگو با روزنامۀ تایمز گفته بود، “جنرال دوستم هنوز در خانه‌اش است، ولی به نوعی در حبس خانه‌گی است و در عمل کار رسمی دولتی انجام نمی‌دهد.”
انتخابات چه وقت برگزار می‌گردد؟
شاه‌حسین مرتضوی می‌گوید، در امر برگزاری انتخابات، آنچه مربوط به حکومت می‌شود، تأمین امنیت انتخابات و تأمین منابع مالی آن است که در این زمینه مسوولان حکومت وحدت ملی با اعضای کمیسیون‌های انتخابات و سفیران و نماینده‌گان کشورهای تمویل کننده پیوسته نشست داشته‌اند‌.
او افزود که وزارت مالیه وظیفه گرفته است تا منابع ملی برای برگزاری انتخابات را جست‌وجو و تأمین کند و هم‌چنان برای تأمین امنیت انتخابات با همکاران بین‌المللی و وزارت داخله صحبت شده است.
آقای مرتضوی بیان داشت که مسایل تخنیکی مربوط می‌شود به کمیسیون انتخابات که چگونه و با چه شیوه‌یی انتخابات را برگزار می‌کنند و حکومت در آن دخالت ندارد.
وزیران جدید معرفی می‌شوند
آقای مرتضوی در قمستی از سخنانش گفت که تا دو هفتۀ دیگر، فهرست جدیدی از نامزد وزیران نیز به مجلس نماینده‌گان معرفی می‌گردد.
هم اکنون یازده وزارت‌خانه از سوی سرپرستان اداره می‌شوند که نماینده‌گان مجلس بارها ادامۀ سرپرستی را خلاف قانون اساسی و قانون سرپرستی عنوان کرده‌اند.
براساس قانون سرپرستی، هیچ شخصی نمی‌تواند بیشتر از دو ماه به عنوانِ سرپرست در یک اداره کار کند، اما سرپرستان کنونی هرکدام چندین ماه است که به شکل غیرقانونی به کارشان ادامه داده‌اند.
هفت وزیر کابینه به دلیل مصرف نکردن بودجۀ توسعه‌یی، اواسط سال گذشته از سوی مجلس نماینده‌گان رد صلاحیت شدند و از سویی هم، چهار وزیر دیگر هم از کابینه استعفا داده‌اند.
پیش از این، طارق‌شاه بهرامی، به عنوان سرپرست وزارت دفاع ملی، فیض‌الله ذکی به عنوان سرپرست وزارت کار و نرگس نهان، به عنوان سرپرست وزارت معادن معرفی شده بودند که احتمالاً برای کسب رأی اعتماد به مجلس هم معرفی شده‌اند. اما مجلس نماینده‌گان تأکید کرده است که تا حکومت تمامی نامزدوزرای جدید را معرفی نکند، آنان برای این سه نامزد وزیر صندوق نخواهند گذاشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.