چه تفاوتی میان غنی، بغدادی و هبت‌الله وجود دارد؟

گزارشگر:شنبه 13 جوزا 1396 - ۱۲ جوزا ۱۳۹۶

برخورد نیروهای ویژۀ رییس‌جمهور و گارنیزون کابل با معترضان دیروز وحشیانه و غیر انسانی بود. راه‌پیمایی و اعتراض شهروندان کابل در واکنش به حملۀ خونین چهارشنبۀ گذشته صورت گرفت. در حملۀ چهارشنبه صدها تن از کارکنان حکومتی، نیروهای امنیتی و شهروندان و غیرنظامیان جان باختند.
mandegar-3اعتراض دیروز مربوط به یک جناح سیاسی و قومی خاص نبود. بل هزاران‌تن از سراسر کابل به خاطر بی‌کفایتی مسوولان در امر تأمین امنیت شهروندان به جاده ریختند تا صدای خود را به گوش جهانیان و رهبران خواب‌برده و بی‌کفایت برسانند.
اما حکومت با بی‌رحمی و قصاوت تمام به اعتراضات مدنی پاسخ داد. راندن موترهای ضدگلوله در میان معترضان، شلیک مستقیم به سر و صورت معترضان و پاشیدن گاز اشک‌آور در میان جمعیت در این ماه مبارک رمضان بخشی از اقدمات سرکوب‌گرایانۀ گارد محافظت ویژۀ رییس‌جمهور و گانیزیون کابل بود.
شهروندان با درک و مسوول، دیروز به جاده‌ها ریختند تا اعتراض‌شان را به حملات کور طالبان ابراز بدارند و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی و غم‌شریکی نمایند.
اما برخلاف انتظار به دستور مقامات ارشد از جمله رییس‎‌جمهور گارد محافظت اشرف‌غنی و قطۀ گارنیزون کابل به صورت مستقیم به روی مردم شلیک کردند و نزدیک ۱۰ را به شهادت رسانیدند و ده‌ها تن دیگر را با شلیک گاز اشک‌آور و مواد فاضلاب مجروح و مسموم ساختند.
بر بنیاد قوانین نافذه از جمله قانون اساسی، مردم حق اعتراض و راه‌پیمایی مسالمت‎‌آمیز و مدنی را دارند و حکومت مسوول و مکلف به تأمین امنیت معترضان و راه‌پیمایی کننده‌گان می‌باشد. متأسفانه دیروز مسوولان امنیتی به ویژه دو نهاد مروبط به رییس‌جمهور در نقش تروریستان و قاتلان مردم ظاهر شدند. آنها همانند طالبان و داعشیان معترضان روزه به دهان و بی‌گناه را به گلوله بستند و تیرباران کردند.
این اقدام گارد ویژۀ ریاست جمهوری و گانیزیون کابل که هر دو همانند سربازان شخصی اشرف‌غنی عمل می‌کنند، هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند.
معترضان می گویند که دیگر قابل تحمل نیست که اعتراض مدنی مردم از طرف مردم با خشونت پاسخ داده شود. راه‌پیمایی جنبش روشنایی را هدف قرار دادند و صدها تن را به کام مرگ کشاندند و مجروح ساختند. حکومت گروه داعش را مسوول این حادثه دانست. اما بخشی از شهروندان و شماری از تحلیلگران انگشت اتهام را به سوی حکومت دراز کرده و شورای امنیت ریاست جمهوری را مسوول آن رویداد خواندند. چیزی که حکومت با قاطعیت رد کرد. اما حالا مردم با چشمان خویش و در برابر کمره‌های ده‌ها رسانه‌ مشاهده کردند که کی‌ها مردم را تیرباران کرده و هدف قرار دادند و کشتند. حالا مردم می پرسند که با این کشتار مردم بیچاره و معترض در ماه مبارک رمضان در حالی که همه شان روزه دار بودند، چه تفاوتی میان غنی ، بغدادی و هبتالله وجود دارد؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.