رهایی از رابطۀ مخرب

- ۱۱ عقرب ۱۳۹۸

mandegarهنگامی که به شخصی بیش از حد وابسته می‌شویم، واکنش‌های جسمانی و فیزیکیِ قدرتمندی خواهیم داشت که روی قضاوت و تصمیم‌گیری ما تأثیر زیادی دارد. معمولاً ما زیر تأثیر احساسات و عواطف نمی‌توانیم به‌خوبی تصمیم بگیریم. در واقع وابسته‌گی می‌تواند روی احساسات و عواطف و رفتارِ ما تأثیر بگذارد. البته ما نمی‌توانیم به‌طور قاطع بگوییم که کدام تصمیم بهترین است؛ رفتن یا ماندن در یک رابطه. تصمیم‌گیری صحیح به تمرکز، مطالعه و بررسی نیاز دارد. در این هنگام باید از خود سوال کنیم آیا منافعی که من از این رابطه می‌گیرم، بر زیان‌هایِ آن می‌چربد و آیا نیازهایِ کودکانه‌ام مانع از تصمیم‌گیری صحیحِ من نمی‌شود؟
بسیاری از ما با وجود این‌که می‌دانیم در رابطه‌یی قرار گرفته‎ایم که ادامۀ آن به نفع‌مان نیست، بازهم نمی‌توانیم از آن رهـایی یابیم. اما اقداماتِ زیر می‌تواند سبب شود رابطه‌یی را که دوست ندارید ولی به آن عادت کرده‌اید، ترک کنید:
ـ رهانیدن خود از احساس وابسته‌گیِ شدیدی که مانع از آن می‌شود که رابطه‌یی را ترک کنید.
ـ پایان دادن به فرایندهای ذهنیِ مخرب و علیهِ خود که شما را از حرکت و پیشرفت بازمی‌دارد.
ـ حفظ ارزشمند بودنِ خود بدون وابسته‌گی به شخص دیگر.
هر روشی که بتواند به شما کمک کند تا به اهدافِ خود برای رهایی از رابطه‌یی مخرب برسید، مهم و ارزشمند است. بسیاری از افراد یا خودشان روشی را انتخاب می‌کنند یا از روش‌های پیشنهادیِ دیگران سود می‌برند که در هر صورت فرقی ندارد شما بتوانید از چه راهی به رهایی برسید. برای آزاد شدن از قید و بند وابسته‌گی، می‌توانید به علت بروز این موضوع و ارتباط آن با دوران کودکی خود بپردازید. شاید به این نتیجه برسید که در دوران کودکی از تنها ماندن در خانه می‌ترسیدید. بنابراین اکنون نیز می‌ترسید برای همیشه تنها بمانید و این‎که کسی شما را دوست نداشته باشد.
می‌توانید با بررسی دقیق دوران کودکی، به علت واقعی وابسته‌گی شدیدِ خود پی ببرید. هنگامی که شما احساس وابسته‌گی شدید به شخص دیگری می‌کنید، اعتماد به نفس و شخصیتِ خود را تضعیف کرده و آن را زیر سوال می‌برید؛ بنابراین بکوشید علاوه بر بالا بردن توانایی‌های‌تان، خود را فردی لایق و با ارزش بدانید و برای خود احترام و ارزش بیشتری قایل شوید. پس از آن‌که احساس ناتوانی و محرومیت در شما از بین رفت، باید به مسـالۀ بازگشتِ دوباره به زنده‌گیِ سرشار از آرامش و به دور از وابسته‌گی، باز گردید. در این هنگام اطرافیان و دوستان‌تان می‌توانند از شما حمایت کنند؛ بدین ترتیب که وقتی مأیوس و ناامیـد هستید، به شما کمک کنند تا دوباره به زنده‌گی و توانایی‌هایِ خود امیدوار شوید و به علاوه، هر زمان دوباره به یاد گذشته و محرومیت‌های موجود در آن افتادید، به شما کمک کنند تا بتوانید زنده‌گی خود را از نو سازمان‌دهی کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.