هُشدار از موج تازۀ ترورِ سران حزب جمعیت- رییس جمعیت اسلامی: مشاور امنیتی ملی و سران نهادهای امنیتی برکنار شوند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 16 جوزا 1396 - ۱۵ جوزا ۱۳۹۶

جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید، برای جلب دوبارۀ اعتماد مردم نسبت به حکومت، هرچه زوتر مسوولان نهادهای امنیتی به شمول حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت برکنار شوند.

صلاح‌الدین ربانی، رهبر موقت حزب جمعیت اسلامی که دیروز در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، بیان داشت که موج دوم ترورِ سران جمعیت mandegar-3اسلامی با طرح «ترورِ دسته‌جمعی» به وجود آمده است.

سران جمعیت اسلامی هم‌چنان گفتند که بحث مقاطعۀ این حزب با حکومت مطرح نیست، زیرا بدون این حزب، حکومت وحدت ملی ادامه نخواهد داشت.

صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه و رهبر موقت حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفت: حملات تروریستی در یک سال گذشته، پرسش‌های بی‌شماری را در پیوند به توانایی رهبری نهادهای امنیتی و دفاعی و ارادۀ آنان در مواجه با تروریسم به وجود آورده است.

رهبر جمعیت اسلامی افزود که حملات انجام شده در ماه رمضان روشن ساخت که رهبری اداره‌های امنیتی حکومت از کفایت و ارادۀ لازم در جهت تأمین امنیت شهروندان و مبارزه در برابر گروه‌های تروریستی برخوردار نیستند.

او گفت که حلقه‌ها و کسانی در نهادهای امنیتی وجود دارند که ممکن است با تروریستان در تبانی قرار داشته باشند.

به باور آقای ربانی، تظاهرات روز جمعۀ شهروندان مسالمت‌آمیز بود، اما برخی از نیروهای امنیتی با شلیک بر معترضان، از خود تصویرِ مشابه با تصویر تروریستان نشان دادند.

آقای ربانی تأکید کرد که آتش‌گشودن بالای معترضان پرسش‌هایی را پیرامون ناتوانی مدیریت نیروهای امنیتی مطرح ساخت و هم‌چنان انفجارهای پی‌هم در مراسم خاک‌سپاری پسر معاون نخست مجلس سنا، این باور را نیز تقویت کرد که بدون تفاهم و تبانی شماری از مدیران نهادهای امنیتی، ممکن نیست تروریستان به اهداف‌شان برسند.

رهبر حزب جمعیت اسلامی با اشاره به این‌که موج دوم ترورهای زنجیره‌یی سران جمعیت اسلامی در قالبِ ترورِ دسته‌جمعی به وجود آمده است، افزود: “جمعیت اسلامی افغانستان به عنوان شریک حکومت وحدت ملی با قاطعیت می‌خواهد تا مشاور امنیت ملی و رهبران نهادهای امنیتی برکنار و به جای آنان، شخصیت‌های مسلکی و مدیر گماشته شود”.

او گفت: حوادث روزهای چهارشنبه، جمعه و شنبه باید بی‌طرفانه پیگیری و عاملان و دستور دهنده‌گان آن محاکمه شوند. هم‌چنان جمعیت اسلامی افغانستان جهت بهبودِ وضعیت کشور خواهان عملی شدن موافقت‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی به عنوان سند مشروعیت دهندۀ حکومت نیز می‌باشد.

به گفتۀ صلاح‌الدین ربانی، اگر خواست‌های جمعیت اسلامی افغانستان برآورده نشود، در مشوره و تفاهم با جریان‌های سیاسی، “برای تغییر مثبت وضعیت سیاسی و امنیتی”، تصامیم لازم را اتخاذ خواهند کرد.

رهبر حزب جمعیت اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت که هر حزب سیاسی مخالفان و موافقان خود را دارد و در سطح رهبری حزب جمعیت اسلامی کدام دوگانه‌گی و یا چندگانه‌گی وجود ندارد و تصمیم‌ها جمعی گرفته می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که “حزب جمعیت با حکومت مقاطعه می‌کند”، بیان داشت: “حکومت وحدت ملی براساس توافق‌نامۀ سیاسی ایجاد شده و یک طرف آن جمعیت اسلامی است. بحث مقاطعۀ جمعیت با حکومت مطرح نیست، اما باید یادآور شد که بدون حزب جمعیت اسلامی، حکومت وحدت ملی معنا و مفهومی نخواهد داشت”.

رییس جمعیت اسلامی، ابرازی امیدواری کرد که داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی به عنوان نامزد جمعیت در انتخابات سال ۲۰۱۴ از موقف آنان حمایت و پشتیبانی کند.

همزمان با این، شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ارگ، دیروز در یک نشست خبری در پاسخ به سوال یک خبرنگار دربارۀ اظهارات رییس حزب جمعیت اسلامی گفت: “احزاب سیاسی حق دارند در یک فضای باز ناراسایی‌ها را بحث کنند، راه‌حل‌های سازنده را طرح کنند و خرد جمعی ایجاب می‌کند که با در نظرداشت شرایط کنونی کشور مردم همدلی و اتحاد خود را حفظ کنند.”

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌گردد که روز شنبه در مراسم به خاک‌سپاری سالم ایزدیار، یکی از پنج نفر کشته شده‌گان در تظاهرات روز جمعه در کابل، سه انفجار انتحاری پی‌هم صورت گرفت که در آن مراسم، افزون بر دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی، صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه، امرالله صالح، وزیر دولت در اصلاحات امور امنیتی، شمار زیادی از سران حزب جمعیت و اعضای پارلمان حضور داشتند، هرچند بیشتر کشته شده‌گان و زخمیان غیر نظامیان بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.