اعتراضات به بلخ، بدخشان و کندز کشید

گزارشگر:چهارشنبه 17 جوزا 1396 - ۱۶ جوزا ۱۳۹۶

mandegar-3حدود دو هزار تن از باشنده‌گان کندز در یک راهپیمایی حملۀ تروریستی روز چهارشنبه در چهارراهی زنبق کابل، گلوله بستن معترضان کابلی و حمله‌های انتحاری در مراسم جنازۀ سالم ایزدیار، پسر معاون مجلس سنا را نکوهش کرده و خواستار برکناری و مجازات مقام‌های امنیتی شدند.
غلام‎ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی کندز، با خوانش قطعه‌نامۀ می‌گوید که معترضان خواستار تغییرات بنیادی در نهادهای امنیتی و دستگاه‌های استخباراتی اند.
معترضان کندزی هشدار می‌دهند که اگر به خواست‌های‌شان بی‌اعتنایی شود، به اعتراض‌های گسترده‌تری را راه‌اندازی می‌کنند.
برخی از باشنده‌گان بلخ نیز در یک راهپیمایی اعتراضی، حکومت وحدت ملی را عامل اصلی کشته و زخمی‌شدن صدها شهروند در رویدادهای اخیر کابل می‌دانند.
سمیرا خیرخواه یک‌تن از معترضان با خوانش قطعنامۀ از حامیان جهانی افغانستان خواست که بر حکومت فشار بیاورند تا از خشونت در برابر معترضان دست برداشته و به خواست‌های مدنی آنان احترام بگذارد.
در بدخشان نیز بیش از هزار تن از باشنده‌گان این ولایت در حمایت از معترضان کابل راهپیمایی کردند. آنان نیز بر خواست‌های معترضان کابلی تأکید کرده و یک‌بار دیگر خواستار کناره‌گیری رییس جمهور، رییس اجرایی و مقام‌های ارشد امنیتی شدند.
اعتراض باشنده‌گان کابل نیز وارد چهارمین روزش شد.
معترضان همچنان بر خواست‌های‌شان تأکید دارند و می‌گویند که تا زمانی که پاسخی مثبت دریافت نکنند به دادخواهی و حرکت مدنی‌شان ادامه می‌دهند.
معرتضان برکناری محمدحنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی را به خاطر بازشدن درِ گفت‌وگو با حکومت، پیش‌شرط گذاشتند.
پیش از این، برخی از باشنده‌گان ولایت‌های هرات، بغلان و تخار نیز در حمایت از معترضان کابل به جاده‌ها ریختند و خواست‌های مشابه معترضان کندز، بدخشان و بلخ را مطرح کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.