مسوولان امنیتی کابل: برنامه‌یی ویژه برای تأمین امنیت پایتخت داریم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 10 سرطان 1396 - ۰۹ سرطان ۱۳۹۶

مسوولان در نهادهای امنیتی اعلام کردند که برنامۀ ویژه‌یی را برای تأمین امنیت شهر کابل روی دست دارند.
آنان که در نشستی از بهر تأمین امنیت شهر کابل در روزهای عید از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ ستایش شدند، گفتند که همکاری شهروندان با نیروهای امنیتی بسیار مهم و حیاتی است.
mandegar-3به گفتۀ اشتراک کننده‌گان و برگزار کننده‌گان این برنامه، کسانی در درون و بیرون نظام هستند که برنامۀشان تضعیف نیروهای امنیتی است.
محمد سالم احساس، سرپرست فرماندهی پولیس کابل در این برنامه تأکید کرد که با در نظرداشت تجربه‌یی‌که از برنامه‌های امنیتی در روزهای عید حاصل کرده اند، تلاش خواهند کرد تا برای تأمین امنیت هرچه بهتر از تمامی امکانات‌شان استفاده کنند.
آقای احساس افزود که اکنون هم‌آهنگی لازم میان نیروهای امنیتی افغانستان به میان آمده است.
به گفتۀ سرپرست فرماندهی پولیس کابل: “ما به شهروندان کابل اطمینان می‌دهیم که با استفاده از تجربۀ روزهای عید در قسمت تطبیق برنامه‌های امنیتی خود به صورت مشترکانه سعی و تلاش می‌کنیم. ما از تمام امکانات و توان‌مندی‌های خود برای تأمین امنیت شهر کابل و شهروندان استفاده می‌بریم”.
آقای احساس با اشاره به این‌که برنامه‌های نهاد‌های امنیتی و همکاری مردم سبب بهبود امنیت در کشور شده است، اما گفت: با تجارب واقعات گذشته، نهادهای امنیتی در هم‌آهنگی با مردم شب و روز تلاش می‌کنند که برنامه‌های تطبیقی امنیتی را عملی سازند.
آقای احساس در ادامۀ سخنانش گفت: جنگ تحمیلی سبب شده است که بربنیاد کارشیوۀ وظایف، پولیس به مکلفیت‌های خود رسیده‌گی کرده نتواند.
او خطاب به مردم افغانستان اظهار داشت: “چیزی که از شما آرزو دارم، به‌ویژه از جوانان، این است که همان‌گونه که در گذشته با ما کمک کرده‌اید، در آینده نیز در قسمت ترویج فرهنگ امنیتی ما را کمک برسانید. ما به شما نیاز داریم”.
برخورد عقده‌مندانه
در سویی دیگر، جنرال عبدالنصیر ضیایی، فرمانده قول اردوی ۱۱۱ ارتش در این برنامه گفت که برخی افراد و اشخاص سیاسی و تحلیل‌گر در قبال مسایل مهم به‌ویژه امنیت، برخورد عقده‌یی و اشتباه دارند.
آقای ضیایی می‌گوید که در پیش‌زمینۀ ایجاد فرهنگ‌سازی سیاسی، “اتحاد ملت” در دفاع از نیروهای امنیتی نقش دارند و می‌تواند که آن را آسیب‌شناسی کنند.
او با ستایش از عمل‌کرد نیروهای امنیتی در مقابله با هراس‌افگنان و سپاس‌گزاری از خانواده‌هایی که فرزندان‌شان را در صفوف نیروهای امنیتی می‌فرستند، گفت: “از یاد نبریم که در جامعۀ ما افکاری مختلفی وجود دارد، خوب و بد، اما مسوولیت ما این است که اجازه ندهیم دشمنان کشور از ما بهره‌برداری سیاسی کنند، زیرا دیده می‌شود عده‌یی این روزها در پی سم‌پاشی هستند”.
فرمانده قول اردوی ۱۱۱ ارتش به کسانی که به گفتۀ او، “خود را واجب‌الاحترام” می‌دانند گفت که اگر مأیوس اند، “خدا برای‌شان امید بدهد”، اما اگر سیاسی برخورد می‌کنند، عقده‌‌های‌شان را در مصالح ملی نکشانند.
تلاش برای تضعیف روحیۀ نظامیان
همزمان بااین، فردین فدایی، رییس جامعۀ مدنی جوانان افغانستان و یکی از برگزار کننده‌گان محفل ستایش از نیروهای امنیتی در این برنامه گفت که برخی افراد “مغرض و فرصت‌طلب” می‌خواهند که روحیۀ نیروهای امنیتی افغانستان را ضعیف بسازند.
آقای فدایی گفت: “ما می‌گوییم که امروز بیایید از منفی‌گرایی در قبال نیروهای امنیتی خود بگذریم؛ ما در برابر مردمان فرصت‌طلب و مردمانی که می‌خواهند روحیۀ نیروهای امنیتی و دفاعی ما را ضعیف بسازند قرار داریم. آنان مفسدان و مهره‌های سوخته و افراد فرصت‌طلب هستند”.
او هم‌چنان از مسوولان ارشد نهادهای امنیتی خواست تا مکافات و مجازات در صفوف پولیس، اردو و امنیت ملی را در نظر داشته باشند، زیرا به باور او، ستایش و مجازات اثر ویژه‌یی بالای روحیۀ سربازان می‌گذارد و هم‌چنان کمک می‌کند تا آنان با روحیۀ قوی دشمن را شکست بدهند.
این گفته‌ها درحالی ابراز می‌گردد که شهروندان در سراسر کشور ماه رمضان را با وقوع حادثات خونین سپری کردند. اما رییس حکومت وحدت ملی در روزهای عید با باشنده‌گان کابل تعهد کرد که برای تأمین امنیت این شهر برنامه‌های ویژه‌یی را در نظر دارد.
مسوولان نهادهای امنیتی حمایت و همکاری مردم را با آنان مهم عنوان کرده می‌گویند که در این اواخر حمایت مردم از نیروهای امنیتی افزایش یافته و این کار به گفته آنان، می‌تواند در تأمین هرچه بهتر امنیت کمک کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.