دو دسته‌گی مجلس در رابطه به ایتلافِ جمعیت، جنبش و وحدت

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 11 سرطان 1396 - ۱۰ سرطان ۱۳۹۶

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان در جلسۀ دیروزشان گفتند، شکل‌گیری ایتلاف سیاسی میان احزاب جمعیت، وحدت و جنبش با منافع ملی افغانستان منافات دارد.
از سویی هم، شمار دیگرِ نماینده‌گان مردم در مجلس تأکید دارند که انحصارگرایی قدرت از سوی ارگ و بی‌اعتمادی میان حکومت و مردم سبب ایجاد این mandegar-3ایتلاف شده است.
ایتلافِ شخصی و مغایر ما منافع ملی
سیدمحمد آخند، یکی از اعضای مجلس در نشست دیروز گفت که تشکیل «شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان» در واقع حرکتی در مخالفت با حکومت و به نفع داعش و طالبان است و اگر مشکلی برای کشور پیش آید، باید رهبران این ایتلاف پاسخگو باشند.
آقای آخند افزود که رهبران سیاسی نباید با تشکیل ائتلاف زمینه را برای به قدرت رسیدن طالبان و یا داعش در افغانستان فراهم سازند.
همزمان با این، آرین یون، عضو دیگر مجلس بیان داشت، ائتلافی که در ترکیه صورت شکل گرفت، مطابق با منافع ملی کشور نیست و برای دستیابی به اهداف سیاسی شخصی شکل گرفته است.
بانو یون بر این باور است که رهبران سیاسی این ایتلاف به دلیل این‌که خواست‌های‌شان از سوی حکومت برآورده نشده، دست به تشکیل این شورا زده اند.
برخی از اعضای مجلس هم‌چنان تأکید داشتند، کسانی که این ائتلاف را تشکیل داده اند در حکومت هستند و باید از مقام‌های رسمی دولتی‌شان استعفا دهند.
بی‌اعتمادی و انحصاری قدرت و صلاحیت
از سویی هم برخی از اعضای مجلس در نشست دیروز دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به این ایتلاف ارایه کردند. آنان گفتند که انحصارگرایی رییس حکومت و حلقۀ دور و برش سبب بی‌اعتمادی میان حکومت و جریان‌های سیاسی شده است.
زهیر سعادت، یکی از اعضای مجلس گفت: ائتلاف سیاسی شکل گرفته نتیجۀ بی‌اعتمادی مردم بر حکومت و ناشی از بحران و شکاف عمیق سیاسی است که در درون حکومت ایجاد شده است.
آقای سعادت افزود: “ما به جای این‌که انگشت انتقاد را به سمت ائتلاف‌ها نشانه ببریم، باید بپرسیم که چرا چنین ائتلاف‌هایی شکل می‌گیرد؟ آیا این ائتلاف‌ها در نتیجۀ تمرکز قدرت در ارگ ریاست‌جمهوری و سلب صلاحیت‌های قانونی وزرای کابینه به وجود نیامده است؟”.
این نمایندۀ مردم هُشدار داد که اگر برای پایان دادن به کارهای غیر قانونی در حکومت راه‌حلی پیدا نشود، مشکلات سیاسی در کشور جدی‌تر خواهد شد.
از سویی هم، برخی نماینده‌گان دیگر تأکید داشتند که مجلس نماینده‌گان باید برای حل مشکلات موجود میان جناح‌های سیاسی افغانستان پادرمیانی کند تا اختلاف‌ها برداشته شود.
آنان هُشدار دادند، در صورتی که این چالش‌ها حل نشود، دشمن از این شرایط به نفع خود استفاده خواهد کرد.
چند روز پیش جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست‌جمهوری و رهبر حزب جنبش اسلامی، عطا محمد نور، والی بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و محمد محقق، معاون نخست ریاست اجرایی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در ترکیه ائتلافی را زیر عنوان «شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان» تشکیل دادند.
هدف از تشکیل این ائتلاف، پایان دادن به قانون‌شکنی، انحصار قدرت و کارهای فراقانونی رییس حکومت وحدت ملی و آوردن اصلاحات در حکومت خوانده شده است.
اما، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری گفته است، آنانی که این ائتلاف را تشکیل داده اند، جز حکومت هستند و مسوولیت تحقق خواسته‌های مطرح شده در اعلامیۀ ائتلاف متوجه خود آنان است.
واکنش‌ها به گزارش دولت آلمان
در کنار این، شمار دیگر از اعضای شورای ملی در واکنش به نشر گزارش دولت آلمان از حادثۀ چهارراه زنبق، از ضعف مدیریتی در نهادهای امنیتی و استخباراتی انتقاد کرده گفتند که ادارات استخباراتی افغانستان با وجود اطلاعات بسیار دقیق، نتوانستند از حملۀ مرگ‌بار بر چهارراه زنبق جلوگیری کنند.
محمد عارف رحمانی، نمایندۀ مردم غزنی در مجلس نماینده‌گان گفت که با توجه به تحقیقات صورت گرفته از سوی دولت آلمان در مورد حملۀ مرگ‌بار روز چهارشنبه، نهادهای استخباراتی با ضعف مدیریتی روبه‌رو اند.
آقای رحمانی افزود که دولت افغانستان حدود ۵ ماه قبل از وقوع این حادثه خبر داشت اما اقدامی صورت نگرفت که در نتیجه سبب کشته و زخمی شدن صدها تن گردید.
در عین حال، شماری دیگر از اعضای شورای ملی از سفارت امریکا در کابل انتقاد کرده و گفتند، وقتی این سفارت از وقوع حملات انتحاری در کابل و سایر ولایت‌های افغانستان خبر می‎دهد، چرا با نیروهای امنیتی افغانستان به‌خاطر دفع این حملات هم‌کاری نمی‌کنند.
سیمین بارکزی، نمایندۀ مردم هرات در مجلس گفت که سفارت امریکا زمانی که از احتمال حملات انتحاری و انفجاری خبر می‌دهد، این توانایی را هم دارد که از آن حمله‌ها جلوگیری و با نیروهای امنیتی در دفع آن کمک کند.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌گردد که رسانه‌های آلمانی روز گذشته به نقل از دولت این کشور نتایج تحقیقاتی را به نشر رساند که در مورد حملۀ انتحاری مرگ‌بار روز چهارشنبه در نزدیک سفارت آلمان در کابل صورت گرفت.
در این گزارش آمده است که دستگاه‌های استخباراتی آلمانی هُشدارهایی را در این ارتباط به دولت افغانستان داده بود، اما حکومت افغانستان در پیش‌گیری آن عاجز مانده است.
در گزارش رسانه‌های آلمانی به نقل از نتایج تحقیق آمده است که حتا چگونه‌گی اجرای حملۀ انتحاری نیز معلوم بوده است.
به نقل از این گزارش، دستگاه استخباراتی نظامی آلمان معلوماتی را در مورد حمله و نوعیت آن که توسط کدام وسیله حمله صورت می‌گیرد به‌دست آورده بود. نتایج تحقیق صورت گرفته نشان می‌دهد که تانکری که در نزدیک سفارت آلمان در کابل منفجر شد، مواد انفجاری‌اش ۱۰ برابر بیش‌تر از آن بود که تصور می‌شد.
در گزارش تیم تحقیقاتی آلمان گفته شده که آلمان این موضوع را به حکومت افغانستان در میان گذاشته بود و سفارت خود را تخلیه کرده و تمام کارمندان سفارت را نیز تا پیش از حمله بیرون کرده بود.
براساس گزارش دولت آلمان، شش روز پیش از انفجار، دوباره به اطلاع حکومت افغانستان رسانیده شده بود که انفجار صورت می‌گیرد و یک‌بار دیگر هم دوروز پیش با حکومت افغانستان در میان گذاشته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.