مروری بر زنده‌گی بزرگترین اقتصاددان‌های جهان

گزارشگر:سه شنبه6 دلو 1394 - ۰۵ دلو ۱۳۹۴

mandegar-3زادروز: ۹ فبروری ۱۹۴۳
زادگاه: ایندیانا
رشتۀ فعالیت: اقتصاد
جوایز: جایزۀ نوبل اقتصاد ۲۰۰۱
“جوزف استیگلیتز”، اقتصاددان امریکایی و استاد در دانشگاه کلمبیاست. او به دلیلِ دیدگاه انتقادی خود نسبت به مدیریت جهانی، اقتصاد بازار آزاد و برخی از نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شناخته شده است. او یک نوجوانِ کنجکاو بود که عمیقاً تحتِ تأثیر فقر، تبعیض و بی‌کاری قرار داشت. استیگلیتز در بسیاری از تحقیقات شرکت داشته و عضو بخشی از سازمان‌های مشهور و دانشگاه‌ها بوده است. او با بسیاری از مؤسسات لیگ آیوی همکاری داشته است. او یک اقتصاددان کینزیِ جدید است.
جوزف استیگلیتز در فعالیت‌های اقتصادی خود از مینارد جان کینز و رابرت سولو تأثیرات زیادی گرفته است و همچنین بر دو اقتصاددان مشهورِ حال حاضر پل گراکمن و جیسون فرمن تأثیرات بسیاری نهاده است.
کتاب و نشریات: استیگلیتز در کنار انتشار بسیاری از مقالات فنی اقتصادی (بیش از ۳۰۰۰)، کتاب‌های بسیاری را تألیف و تدوین نموده است. او مؤسس یکی از مجلات اقتصادی برجسته ـ مجلۀ “جنبه‌های اقتصادی” ـ است که به بیش از ده زبان ترجمه شده است.
برخی از کتاب‌های معروف عبارت‌اند از:
• سقوط آزاد: امریکا، بازارهای آزاد، و غرق شدن اقتصاد جهانی (۲۰۱۰)
• جنگ سه تریلیون دالری: هزینه‌های واقعی جنگ عراق (۲۰۰۸)
• ثبات با رشد اقتصاد کلان، آزادسازی و توسعه (۲۰۰۶)
• جهانی شدن (۲۰۰۶)
• تجارت منصفانه برای همه (۲۰۰۵)
• پارادایم جدید اقتصاد پولی (۲۰۰۴)
***
زادروز: ۱۵ می ۱۹۱۵
زادگاه: ایندیانا
مرگ: ۱۳ دسمبر ۲۰۰۹
ملیت: امریکایی
رشتۀ فعالیت: اقتصاد کلان
جوایز: جایزۀ نوبل
“پل آنتونی سامویلسون” اقتصاددان اهل امریکا و نخستین امریکایی برندۀ نوبل اقتصاد (۱۹۷۰) بود.
کتاب علم اقتصاد وی پُراستفاده‌ترین کتاب درسی دانشگاهی در تاریخ جهان بوده است. اول بار در ۱۹۴۸ منتشر شد، به ۲۲ زبان ترجمه شد، و فروش بیش از ۵۰۰۰۰ نسخه از آن دریک سال، نویسنده‌اش را ثروتمندترین اقتصاددان پس از ریکاردو کرد.
رابرت سولو برندۀ نوبل و همکار سامویلسون در ام‌.آی‌.تی اظهار می‌دارد که وقتی اقتصاددانان “با برگه‌یی از کاغذ برای محاسبه و تحلیل چیزی نشسته‌اند، باید اذعان کرد هیچ کس در گردآوری ابزارهای مورداستفاده و ایده‌های به‌کار رفتۀ ایشان مهم‌تر از پل سامویلسون نبوده است”.
پل کروگمن، بهترین و درخشان‌ترین دانشجو و ستایشگرش نوشته است: “بیان همۀ عظمت سامویلسون دشوار است. بیشتر اقتصاددانان والۀ آنند که بتوانند حتا برای یک مرتبه مقاله‌یی بدعت‌گذار بنویسند که از اساس شیوۀ تفکر مردم را دربارۀ برخی موضوعات تغییر دهد. سامویلسون چندین مرتبه نوشت: از تجارت بین‌الملل تا فایننس تا تیوری رشد تا سفته‌بازی تا رفاه، تقریباً همه چیز، پایۀ بسیاری از چیزهایی که ما می‌دانیم، یک مقالۀ کلیدی از سامویلسون است که برنامۀ کاری نسلی از دانش‌پژوهان را تنطیم کرده است”.
پل سامویلسون به خزانه‌داری، هیأت مدیرۀ فدرال رزرو، دایرۀ بودجه و شورای مشاوران اقتصادی ریاست‌جمهوری مشاوره می‌داد. از سامویلسون خواسته شد تا رییس شورای مشاوران اقتصادی کندی، جانسون و کارتر باشد. او نپذیرفت، و در اصل، هیج منصب دولتی را به‌دست نگرفت؛ زیرا همچنان که خودش اظهار می‌داشت، نمی‌خواست خود را در موقعیتی قرار دهد که نتواند آن‌چه که باور دارد را بگوید و بنویسد.
***
لقب: پدر اقتصاد مدرن
زادروز: ۱۶ جون ۱۷۲۳
زادگاه: اسکاتلند
تاریخ مرگ: ۱۷ جولای ۱۷۹۰
“آدام اسمیت” فیلسوفی اسکاتلندی بود که از او به عنوان پیشروی اقتصاد سیاسی و پدر علم اقتصاد مدرن یاد می‌شود. وی همچنین از نظریه‌پردازان اصلی نظام سرمایه‌داری مدرن به شمار می‌رود؛ اسمیت ایده‌های خود راجع به اقتصاد را در کتاب خود ثروت ملل به تفصیل شرح داده است.
در ۱۵ ساله‌گی، اسمیت وارد دانشگاه گلاسکو شد و شروع به خواندن فلسفۀ اخلاق و فلسفۀ اجتماعی کرد. در ۱۷۵۱ میلادی به مقام استاد منطق در این دانشگاه رسید و سال بعد در همین دانشگاه شروع به تدریس منطق کرد.
شهر گلاسکو مرکز جدی مطالعه و پژوهش و یکی از کانون‌های روشن‌گری اسکاتلند بود. وی مدتی به پاریس رفت و با دکتر “کنه “پزشک دربار لویی پانزدهم که بنیان‌گذار مکتب اقتصادی فیزیو کراسی بود، به گفت‌وگو پرداخت. به رغم عقاید جاری عصر که منبع ثروت را طلا و نقره می‌انگاشت، کنه، زمین را یگانه سرچشمۀ ثروت می‌دانست و عقیده داشت ثروت از تولید سرچشمه می‌گیرد؛ او فقط طبقات کشاورز را مولد واقعی ثروت می‌دانست. اسمیت پس از بازگشت کتاب بررسی دربارۀ ماهیت و علل ثروت ملل را در ۱۷۷۶ منتشر کرد. در سال ۲۰۰۷، بانک مرکزی بریتانیا سری جدیدی از اسکناس‌های ۲۰ پوندی را با تصویر آدام اسمیت منتشر کرد.
اسمیت با نوشتن دو کتاب به نام‌های “نظریۀ عواطف اخلاقی” در سال ۱۷۵۹ و کتاب “بررسی دربارۀ ماهیت و علل ثروت ملل” در سال ۱۷۷۶ شناخته شد. کتاب آخر یکی از اولین تلاش‌ها برای مطالعۀ سیستماتیک پیشرفت تاریخی صنایع و تجارت در اروپا است.
***
زادروز: ۵ جون ۱۸۸۳
زادگاه: انگلستان
تاریخ مرگ: ۲۱ اپریل ۱۹۴۶
مکتب: اقتصاد سیاسی
“جان مینارد کینز” مکتبی اندیشه‌یی بنیاد نهاد که اقتصاد کینزی نام گرفت؛ و این تنها مکتب اقتصادی است که عنوان خود را از نام بنیان‌گذارش اقتباس کرده است.
معروف‌ترین آثار کینز عبارت‌اند از: “پیامدهای اقتصادی صلح” که وی در آن پیش‌بینی کرده بود که میزان زیاد غرامتی که برای جاپان و آلمان وضع شده، به بی‌ثباتی سیاسی منجر خواهد شد؛ و کتاب “نظریۀ عمومی اشتغال، بهره و پول”، کتاب اخیر علاوه بر پیامدهای اقتصادی، تأثیرات عظیم اجتماعی، سیاسی و ایدیولوژیک نیز بر جای گذاشته است.
کینز در “نظریۀ عمومی” که در سال‌های رکود اقتصادی دهۀ ۱۹۳۰ نگاشته شد، استدلال می‌کند که رکودهای اقتصادی، مشکلات کوتاه‌مدتی هستند که از نبود تقاضا ناشی می‌شوند. وی یک راه حل ساده برای این مسأله پیشنهاد کرد: دولت باید از طریق هزینه‌های عمومی، میزان تقاضا را بیشتر کند. به محض این‌که اقتصاد به دوران رونق بازگشت، دولت می‌تواند از طریق افزایش مالیات و کاهش مخارج عمومی، کسری بودجۀ خود را جبران نماید.
***
زادروز: ۳۱ جولای ۱۹۱۲
زادگاه: نیویورک
تاریخ مرگ: ۱۶ نوامبر ۲۰۰۶
جوایز: مدال آزادی، جایزۀ نوبل اقتصاد ۱۹۷۶
“فریدمن”، قهرمان بازارهای آزاد، تحصیلات اکادمیکِ خود را در دانشگاه راجرتز نیوجرسی شروع کرد، فوق لیسانس خود را از دانشگاه شیکاگو گرفت و در سال ۱۹۴۶ موفق به دریافت مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه کلمبیا شد. فریدمن در دانشگاه شیکاگو کانون فکری‌یی را ایجاد کرد که بعدها چندین نفر از اعضای آن برندۀ جایزۀ اقتصاد نوبل شدند و این کانون فکری به “مکتب اقتصادی شیکاگو” معروف شد.
فریدمن در سال ۱۹۶۲ کتاب “سرمایه‌داری و آزادی” را منتشر کرد که مهم‌ترین کتاب وی است و در آن از هرچه کمتر شدن نقش دولت در بازار آزاد، برای ایجاد آزادی سیاسی و اجتماعی دفاع کرد و نقش اقتصاد سرمایه‌داری در جامعۀ آزاد را مورد بحث قرار داد. این کتاب در بیش از ۵۰۰ هزار نسخه به چاپ رسیده و به ۱۸ زبان ترجمه شده است.
نظریات فریدمن: فریدمن نشان داد برای کنترل تورم و جلوگیری از افزایش هزینۀ تولید منجر به رکود، متغیرهای پولی و حجم نقدینه‌گی باید متناسب با نرخ رشد اقتصادی تنظیم شود و دیگر تحقیقی که نامِ میلتون فریدمن را بر سر زبان‌ها انداخت، مربوط به رابطه بین بی‌کاری و تورم بود.
جوایز:
مدال جان بیتس کلارک در ۱۹۵۱
نوبل اقتصاد در ۱۹۷۶
نشان ملی علوم در ۱۹۸۸
مدال آزادی، نشان ویژۀ ریاست‌جمهوری در ۱۹۸۸
منبـع: باشگاه خبرنگاران

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.