سرور دانش: نهادهای تحصیلات عالی استقلال بیشتری داشته باشند

گزارشگر:یک شنبه 18 سرطان 1396 - ۱۷ سرطان ۱۳۹۶

mandegar-3سرور دانش، معاون دوم رییس جمهوری در مراسم معرفی سرپرست جدید وزارت تحصیلات گفت که دانشگاه‌های و مراکز علمی باید از نظر علمی، اداری و مالی مستقل باشد.
او روز شنبه ۱۷( سرطان) گفت که حکومت‌ها و دولت‌ها جز این که از دانشگاه‌ها حمایت و پشتیبانی کنند، حق مداخله و تحمیل شرایط خاص خود را بر آنها ندارند.
آقای دانش تاکید کرد که مقام‌های حکومت وحدت ملی در افغانستان نیز خود را موظف می‌دانند که به استقلال محیط عملی و آزادی فعالیت‌های علمی احترام بگذارد.
معاون دوم رییس‌جمهوری افزود که این استقلال و آزادی در صورتی تأمین می‌شود که رهبری آموزش‌ عالی، رهبری دانشگاه‌ها و استادان به حفظ این استقلال و رعایت نظم و انضباط متعهد و پابند باشند و “به هیچ کسی و مقامی اجازه ندهند که در امور علمی مداخله کنند”.
آقای دانش از بازنگری نظام درسی و ارتقای کیفیت آموزش یاد کرد و آن را کلیدی‌ترین عامل برای رشد کیفی آموزش‌ عالی خواند.
او گفت که باتوجه به پیشرفت‌های علمی در جهان، معیارهای آموزشی نیز روز به روز در حال تغییر و تکامل است و افغانستان باید نظام آموزشی خود را به گونه‌ای تنظیم و مدیریت کند که با معیارهای رایج دنیا تطابق داشته باشد “و اگر چنین نشود مدارک علمی افغانستان در کشورهای دیگر همچنان فاقد اعتبار و یا دارای اعتبار بسیار پایین خواهد بود”.
معاون دوم رییس‌جمهوری افغانستان گفت که در طول سالیان اخیر تلاش‌هایی در زمینه بازنگری و تجدید نظام درسی و همچنین در مورد تضمین کیفیت و اعتباردهی به مراکز آموزش‌ عالی صورت گرفته است.
او تاکید کرد که این باید به طور متداوم و پیوسته و توسط یک نهاد دایمی با اعتبار و اشخاص باصلاحیت رهبری شود. به گفته او تضمین کیفیت آموزش نیز باید با جدیت پیگیری شود.
آقای دانش گفت که رهبری حکومت وحدت ملی افغانستان به بخش آموزش و پرورش و تحصیلات عالی جایگاه خاصی قایل است.
او همچنین گفت که در کنار بخش زیربناها در این کشور بخش منابع بشری مخصوصا بخش علمی و فرهنگی وزارت‌های معارف/ آموزش و پرورش و آموزش‌ عالی‌ در اولویت قرار گرفته و در آینده نزدیک با تشکیل یک شورای عالی باید به مسایل مربوط به این دو نهاد رسیدگی شود.
ریاست‌جمهوری افغانستان دیروز به صورت رسمی دکتر عبداللطیف روشان را به عنوان سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان معرفی کرد. آقای روشان در رشته رهبری آموزش‌ عالی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا مدرک دکترا دارد.
کمیت دانشگاه‌های خصوصی در سال‌های اخیر در افغانستان در حال رشد بوده است اما بحث‌هایی در مورد کیفیت آموزش‌های عالی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در افغانستان مطرح بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.