بزرگان قومی دوطرف مرز دیورند: اقدامات پاکستان در مرز دیورند پذیرفتنی نیست

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 19 سرطان 1396 - ۱۸ سرطان ۱۳۹۶

هرنوع اقدام در مورد گذرگاه مرزی دیورن از طرف پاکستان برای باشنده گان دو طرف مرز قابل تحمل نیست.
بزرگان قومی دو طرف گذرگاه مرز دیورند، دیروز یک شنبه ( ۱۸ سرطان) طی نشست خبری در کابل، گفتند که پاکستان عامل اصلی مشکلات در mandegar-3افغانستان است و این کشور برای متفرق کردن مردم افغانستان تلاش می‌کند.
آنان باور دارند که پاکستان به صورت مستقیم در امور افغانستان مداخله می‌کند و سران پاکستان در تلاش ایجاد تفرقه میان اقوام در افغانستان هستند.
این بزرگان قومی جنگ جاری در افغانستان را جنگ تحمیلی از طرف کشورهای بیرونی می‌دانند که پاکستان در آن دست بالایی دارد.
آنان تأکید می‌کنند که ادامه جنگ به نفع هیچ کشوری تمام نمی‌شود و باید برای خاتمه جنگ و رسیدن به صلح یک اجماع مشترک ملی را تشکیل شود.
همچنان، این بزرگان قومی، خاطر نشان کردند که مرز دیورند به شکل اجبار تحمیل شده و باید دولت برای حل این مشکل توجه جدی کند.
برخی از اشتراک کننده‌گان این نشست تأکید کردند که نهادهای استخباراتی منطقه در تلاش ایجاد تفرقه در میان اقوام در افغانستان هستند و به موضوعات قومی، زبانی وسمتی دامن می‌زنند.
این بزرگان کارکرد شورای عالی صلح را نیز نمادین می‌دانند و تأکید می‌کنند که برای آوردن صلح در کشور به اجماع ملی نیاز است.
ادیب خان قندهاری، یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست گفت: مدرک امضاء گذرگاه دیورند میان افغانستان و هند بریتانیایی ۱۲۵ سال پیش به امضا رسیده است که مورد قبول مردم نیست.
آقای قندهاری، حکومت پاکستان را متجاوز به خاک افغانستان دانسته افزود که این کشور با حمایت از برخی گروه‌ها تنظیمی در گذشته افغانستان را به ویرانه مبدل کرد.
او گفت که برخی از رهبران افغانستان برای نپذبرفتن خط مرزی دیورند قربانی شده‌اند.
به گفتۀ او، مرز دیورند یکی از مشکلات است مردم افغانستان به‌خاطر آن همه روزه قربانی می‌دهند و تروریستان از آن طرف مرز به کشتار مردم فرستاده می‌شوند.
این بزرگ، قومی قندهار، گفت که مشکلات مرز دیورند اقوام دو طرف مرز را به جنگ تمام اعیار برابر همدیگر می‌کشاند.
او گفت که حصار کشی در مرز دیورند برای ما قابل تحمل نیست و کشور “متجاوز پاکستان” باید راه حل پیدا کند. در صورت بی‌توجهی پاکستان بحران جنگ را شعله ور می‌سازد.
آقای قندهاری تصریح کرد که باید اجماع ملی به کشور پاکستان در برابر این همه خیانت جواب دندان شکن دهد، چون پاکستان با تلاش‌های استراتیژیک خود کشورها را به طرف جنگ می‌کشاند.
همچنان، اجمل خان وزیری، یکی دیگر از اشتراک کننده‌گان این نشست گفت که پاکستان با فشارهای دهشت افگنی می‌خواهد مرز تحمیل شده را بالای افغانستان به رسمیت بقبولاند.
آقای وزیری گفت که در حال حاضر بیشتر اقوام دو طرف مرز به پارچه‌های مختلف و متفاوت تقسیم شده‌اند و آن پشتون‌های که برای همدلی مردم دو طرف مرز تلاش می‌کردند دیگر باقی نمانده است.
به گفتۀ او، گروه‌های تروریستی در پاکستان حضور دارند از آن‌جا برنامه‌های خود را سازماندهی می‌کنند، اما قربانی‌این همه اعمال را اقوام دو طرف مرز دیورند می‌پردازند.
این بزرگ قومی گفت: کشته شدن اسامه بن لادن و ملا عمر درپاکستان نشان می‌دهد که این کشور از تروریستان حمایت می‌کند.
از سویی هم، امیر محمد لکروال، یک دیگر از برزگان قومی در این نشت گفت که پاکستان به‌رغم این‌که خط مرزی دیورند را قبول دارد تا گذرگاه سالنگ مدعی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.