دوستم چند بار از افغانستان برگشتانده شده است؟

گزارشگر:مجیدی/ شنبه 31 سرطان 1396 - ۳۰ سرطان ۱۳۹۶

mandegar-3به روز پنج‌شنبه که برابر بود با بیست‌وسوم سرطان، یک منبع در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت که به هواپیمای حامل عبدالرشید دوستم، معاون نخست حکومت وحدت ملی، اجازۀ فرود در فرودگاه کابل داده نشده است. این منبع هم‌چنان گفته بود، بعد از آن هواپیمای آقای دوستم به پاکستان رفته و بعد از چند ساعت توقف دوباره به ترکیه برگشته است.
مسوولان روزنامۀ ماندگار بعد از مشوره و تماس با منابع دیگر، در قسمت صحت این خبر به نتیجه نرسیدند و از پخش آن به عنوان یک شایعه و از بهر جلوگیری تنش بیشتر در فضای سیاسی-اجتماعی کشور، جلوگیری کردند.
اما بعد از چند روز خبر فرود آمدن هواپیمای آقای دوستم در فرودگاه مولانا جلال‌الدین بلخی پخش شد و این‌بار این خبر از سوی منابع بی‌شماری، با وجود رد آن از سوی دفتر آقای دوستم و مقام ولایت بلخ، مورد تایید قرار گرفت.
گفته شده است که نزدیک به هزار تن برای استقبال از آمدن عبدالرشید دوستم، مشمول مسوولان محلی ولایت بلخ در فرودگاه مولانا جلال‌الدین بلخی تجمع کرده بودند، اما مسوولان در ارگ اجازۀ نشست برای هوای پیمای کوچک حامل او را ندادند.
با تایید رسمی خبر جلوگیری از آمدن عبدالرشید دوستم در فرودگاه مولانا جلال‌الدین می‌توان به این نتیجه رسید که مورد آمدن او به فرودگاه کابل نیز درست است و در واقع، دوبار به معاون نخست ریاست حکومت وحدت ملی اجازۀ برگشت به افغانستان داده نشده است.
بیش از دو ماه است که آقای دوستم در ترکیه به سر می‌برد. نزدیکان آقای دوستم بارها اعلام کرده اند که معاون نخست حکومت وحدت ملی به خاطر مداوا به ترکیه رفته است، اما اتفاقات اخیر بحث تبعید شدن او را که پیش از این به عنوان گمان مطرح بود، واضح می‌سازد.
بخش زیادی از نشریات بیرونی نوشته اند که این رویداد شاید بحران سیاسی قبلاً موجود افغانستان را عمیق‌تر ساخته و حوصلۀ مخالفان حکومت را که هُشدار مقابله با حکومت غنی را داده‎است، بیازماید.
بااین وجود، می‌توان به این احتمال دست یافت که تلاش ارگ‌نشینان و شماری از بازیگران مهم جهانی بر این است تا ایجاد چنین حرکت‌های اعضای ایتلاف نجات برای افغانستان را که میان عطامحمد نور، عبدالرشید دوستم، محمد محقق و صلاح‌الدین ربانی به میان آمده را وادار به واکنش غیر مترقبه سازند و حرکت و کارنامۀ اعضای این ایتلاف را ضد منافع افغانستان معرفی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.