نماینده‌گان ولایت کندز: جنگ کندز در فصل برداشت میوه خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرده

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 1 اسد 1396 - ۰۱ اسد ۱۳۹۶

نماینده‌گان کندز در مجلس و شورای ولایتی این ولایت می‌گویند: حمله طالبان بر ولسوالی خان‌آباد برای کشاورزان زیان‌های زیادی را وارد کرده است.
به گفتۀ آنان: از دیروز تا اکنون طالبان توانستند در مناطق شورآبه و چهارتوت در خان‌آباد و ولسوالی چهاردره پیش‌روی کرده و بخشی از این مناطق را mandegar-3تصرف کنند.
عبدالوود پیمان نماینده مردم کندز در مجلس به روزنامه ماندگار می‌گوید: جنگ کندز در فصل برداشت میوه خساراتی به کشاورزان وارد کرده است.
پیمان تاکید کرد: اگر جنگ ادامه پیدا کند، بدون شک زیان‌های زیادی به کشاورزان وارد خواهد شد، زیرا ادامه جنگ و تصرف مناطق توسط طالبان سبب آواره شدن دهاقین می‌گردد.
این نماینده مردم کندز می‌گوید: طالبان از سه استقامت به خان‌آباد حمله کرده و در حال پیش‌روی هستند و پاسگاه که در منطقه قرار دارد، توانایی جنگیدن با طالبان را ندارد، بنابراین باید نیروهای بیشتری به منطقه فرستاده شود.
او تأکید کرد: طالبان در صدد گرفتن تپه استراتیژیک شورآبه هستند و اگر این منطقه توسط طالبان سقوط کند، امکان سقوط مرکز کندز را بیشتر می‌سازد، در حال حاضر تنها یک پاسگاه و نیروهای محلی درمقابل طالبان در این منطقه درگیر جنگ هستند.
پیمان افزود: نیروهای اصلی ارتش و پولیس در این منطقه حضور ندارند وتنها یک پاسگاه و نیروهای محلی با طالبان درگیر جنگ اند؛ بنابراین اگر خان‌آباد سقوط کند، مرکز ولایت کندز نیز سقوط خواهد کرد.
بااین حال، امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز می‌گوید: چون اکنون فصل برداشت میوه در کندز است، بنابراین ادامه جنگ زیان‌های جبران‌ناپذیری برای دهاقین و کشاورزان وارد می‌کند.
ولی تأکید دارد که دراین فصل برداشت میوه شماری از دهاقین مجبور شدند خانه‌های شان را ترک کنند و به مناطق امن پناه ببرند و محصولات خود را رها کنند.
به گفته ولی: طالبان موفق شدند که بخشی‌های از ولسوالی خان‌آباد را تصرف کنند و اگر دولت زودتر اقدام نکند، ولسوالی سقوط خواهد کرد که دراین صورت مرکز ولایت نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت.
این عضو شورای ولایتی کندز افزود: ولسوالی چهاردره نیز مورد تهدید طالبان قرار دارد و طالبان امروز صبح به این ولسوالی نیز حمله کرده بودند و اگر دولت نیروی بیشتر نفرستاد، ممکن است که دراین ولسوالی نیز جنگ آغاز شد و منطقه سقوط کند.
از سویی هم، مقام‌های امنیتی در شمال کشور می‎گویند که در نتیجه حمله طالبان بر پاسگاه های نیروهای امنیتی در مسیر شاهراه کندز-تخار، این شاهراه به روی رفت و آمد بسته شده است.
محمد رحیم کوهدامنی، رییس ارکان لوای نظم عامه در شمال شرق کشور به رسانه‌ها گفته که در حمله‌های تهاجمی طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در شاهراه کندز – خان آباد – تخار بخش‌های از این شاهراه در ادارۀ طالبان در آمده اند و نبردی سختی در این شاهراه، ادامه دارد.
آقای کوهدامنی در این باره می گوید: «نیروهای کمکی را فرستاده ایم و نیروهای دیگر را نیز خواهیم فرستاد، و به زودی راه را باز خواهیم ساخت.»
در همین حال، شماری راننده گان در این مسیر نیز می گویند که طالبان در این مسیر، ایست های بازرسی ساخته اند.
گفتنی است که بخش‌های دیگری کندز نیز گواه درگیری ها میان نیروهای دولتی و طالبان استند؛ عملیات پاک سازی حومه‌های شهر کندز که چندی پیش راه اندازی شده است هم اکنون در چند کیلومتری شهر در منطقه حضرت سلطان ادامه دارد.
با این حال در همسایه‌گی کندز در ولایت بغلان نیز میدان نبرد داغ تر از گذشته ها است؛ نزدیک به یک هفته است که نیروهای دولتی دربخش‌های از این ولایت با طالبان در نبرد استند، اکنون دامنه نبردها افزون بر «فابریکه شکر» و چندین بخش دیگر در مرکز ولسوالی بغلان مرکزی، به حومه‌های شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان نیز رسیده است.
این در حالی است که شاهراه بغلان- کندز نیز به روی رفت و آمد بسته است. از سویی هم، گزارش‌ها می رسانند که طالبان بر ولسوالی «گذرگاه نور» و «نهرین» این ولایت نیز حمله کرده اند؛ حمله طالبان در نهرین عقب زده شده است، اما مقام‌های محلی در گذرگاه نور هشدار می‌دهند که اگر نیروهای کمکی به این ولسوالی نرسند، وضعیت بدتر خواهد شد.
ولایت‌های بغلان و کندز دو ولایتی مهم در شمال کشور استند. هم اکنون بسیاری از بخش‌های این دو ولایت، در اداره طالبان استند. تهدیدها و ناامنی‌ها در کندز و بغلان، می‌توانند خطری باشند جدی بر هفت ولایت دیگر در شمال و شمال شرق کشور ایجاد کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.