سیاست زمین‌سوختۀ طالبان در غور/ طالبان تأسیسات عامه را به آتش کشیده و بیماران و پزشکان را کشتند

گزارشگر:مجیدی/ دوشنبه 2 اسد 1396 - ۰۱ اسد ۱۳۹۶

مسوولان محلی در ولایت غور می‌گویند که طالبان پس از تصرف ولسوالی تیورۀ این ولایت تمامی تأسیسات دولتی را به آتش کشیده و از بین برده‌اند.
به گفتۀ آنان، گروه تروریستی طالبان مسلح پس از تصرف ولسوالی تیوره این ولایت وارد شفاخانه این ولسوالی شده‌اند و ده‌ها بیمار و پزشک را به گلوله mandegar-3بستند.
مسوولان محلی در ولایت غور می‌گویند که یک‌شنبه شب ولسوالی تیورۀ این ولایت در نتیجۀ حملات شدید طالبان از چندین جهت، به تصرف این گروه درآمده است.
به گفتۀ غلام‌ناصر خاضع والی این ولایت، بر بنیاد گزارش‌ها، شمار طالبان در این حمله به بیش از ۸۰۰ تن می‌رسد.
گفته می‌شود که نفرات طالبان از جنوب کشور به ولایت غور هجوم برده بودند.
والی غور می‌گوید که تاکنون از شمار تلفات درگیری‌های نیروهای امنیتی با طالبان خبری در دست نیست.
به گفتۀ خاضع، هم‌اکنون نشست شورای نظامی تشکیل شده و تلاش‌ها برای بازپس‌گیری این ولسوالی ادامه دارد.
باشنده‌گان ولسوالی تیوره می‌گویند که طالبان از خانه‌های مردم به عنوان جبهه استفاده می‌کنند. صبح دیروز مقامهای محلی در ولایت غور گفتند که طالبان مسلح پس از تصرف ولسوالی تیوره این ولایت وارد شفاخانه این ولسوالی شده‌اند و ده‌ها بیمار و پزشک را به گلوله بستند. محمد اقبال نظامی، سخنگوی پولیس غور در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که طالبان همه بیماران این بیمارستان به‌شمول زنان و کودکان را کشته اند و این شفاخانه را به آتش کشیده اند.
هرچند مسوولان محلی این ولایت در باره تلفات نیروهای امنیتی چیزی نمی‌گویند، اما شماری از باشنده‌گان این ولسوالی می‌گویند که در این درگیری‌ها بیش از ۳۰ تن از نیرو های امنیتی نیز جان باخته اند.
از سویی هم، عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می‎گوید که ولسوالی “پسابند” این ولایت نیز در محاصره طالبان قرار دارد.
در این حال، محمد مهدوی عضو شورای ولایتی غور می‌گوید که نفوذ طالبان در اکثر مناطق این ولایت افزایش یافته و باعث نگرانی دولت و مردم این ولایت گردیده است.
او می‌گوید که با سقوط ولسوالی تیوره تلفات سنگینی به افراد ملکی وارد شده است.
آقای مهدوی بیان داشت که ولایت غور از سه طرف با ولایات ناامن هم مرز بوده و این موضوع سبب شده تا همواره در غور ناامنی بوجود بیاید.
او تاکید کرد که بی‌توجهی دولت مرکزی به وضعیت امنیتی غور یکی دیگر از دلایل ناامنی‌های پی در پی در این ولایت عنوان می‌شود.
گفته می‌شود که در حدود ۲۰ روز است که ناامنی ها در ولایت غور شدت یافته و روزبه‌روز در حال افزایش است و خواب را از چشم مردم این ولایت ربوده است.
ولسوالی‌های تیوره، پسابند و شهرک ولایت غور همزمان با تهدیدات جدی مخالفان مواجه شده که باعث دگرگونی هر سه ولسوالی گردیده است.
اعضای شورای ولایتی غور می‌گویند که درگیری بین نیروهای دولت و طالبان در ولسوالی تیوره از سه روز بدین‌سو جریان داشته که صبح دیروز این ولسوالی به‌دست طالبان سقوط کرده است.
گفته می‌شود که عدم توجه دولت مرکزی به ولایت غور باعث این همه ناامنی در این ولایت گردیده است.
محمد مهدوی عضو شورای ولایتی غور می‌گوید که حکومت مرکزی و محلی پیش از رُخ دادن این حمله از موضوع آگاهی داشتند اما باز هم اقدامات جدی را روی دست نگرفته اند.
نیروهای محلی با تمام امکانات اولیه و ناچیزی که در اختیار داشتند با طالبان مقابله کردند اما تعداد و توان نیروهای دولتی نسبت به تعداد گروه مخالف کم بوده و توان عقب راندن طالبان را نداشتند و بالاخره با سقوط ولسوالی تیوره مواجه شده اند.
آقای مهدوی خاطر نشان می‌کند: اکثر بزرگان ولسوالی تیوره به دلیل کمبود نیروهای امنیتی در خط اول جنگ قرار گرفته و از خاک خود دفاع می‌کنند.
او می‌گوید: “اگر تمامی ارگان‌های امنیتی ولایت غور را محاسبه کنیم بیش از ۲۷۰۰ نفر نیستند اما شمار نیروهای امنیتی در ولایت هلمند، فراه و بادغیس به بیش از۲۵-۳۰ هزار تن می‌رسند. ولایات متذکره نتوانستد با این همه نیرو امنیت ولایت شان را بگیرند، حکومت محلی غور هم با این نیروی کم به تنهایی نمی تواند امنیت را در سراسر این ولایت برقرار کند.”
تا هنوز از آمار دقیق خسارات و تلفات این جنگ جزییات کامل در دست نیست، اما مسوولان محلی می‌گویند که طالبان پس از تصرف ولسوالی، تمامی تاسیسات دولتی را به آتش کشیده و نابوده کرده اند.
ولایت غور تقریباً در مرکز جغرافیایی افغانستان و در میان ولایت‌های بامیان، ولایت دایکندی، جوزجان، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه و هلمند قرار دارد و فیروزکوه مرکز غور، تولک، شهرک، ساغر، تیوره، پسابند، لعل و سرجنگل، دولتیار، چهارسده و دولینه از ولسوالی این ولایت اند که با وضعیتی که در ولسوالی تیوره حاکم شده است، احتمال سقوط چند ولسوالی دیگر غور نیز متصور است.
برخی از آگاهان می‌گویند که طالبان سیاست زمین‌سوخته را در غور راه‌انداختند. چیزی‌که در دورۀ سلطۀ شان بر جغرافیای شمالی روا داشتند. آنان با حمله بر غور فاریاب تأسیسات عامه را از بین بردند.
اشغال کوهستانات فاریاب
از سوی دیگر، طالبان با هجوم بر بخش‌هایی از فاریاب ولسوالی کوهستانات این ولایت را اشغال کردند.
یک مقام محلی گفت که شورشیان طالبان توانستند پس از درگیری شدید با نیروهای امنیتی، اداره مرکزی ولسوالی کوهستانات را تصرف کنند.
این مقام گفت که در نبرد میان طالبان و نیروهای امنیتی، دو پولیس کشته شدند و به طالبان نیز تلفات وارد شد. عبدالکریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب اضافه کرد که این حمله طالبان از ناوقت روز شنبه بر ولسوالی کوهستانات آغاز شد و ساختمان ولسوالی صبح روز یکشنبه به دست طالبان افتاد.
مرکز فرماندهی پولیس و دفتر ولسوال در این ساختمان ولسوالی موقعیت دارند. مقامات فاریاب از تلاش‌ها و آمادگی برای پس گرفتن این ولسوالی از طالبان خبر داده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.