پایتخت باردیگر در سوگ نشست/ حملۀ انتحاری در غرب کابل۳۰ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت

گزارشگر:سه شنبه 3 اسد 1396 - ۰۲ اسد ۱۳۹۶

وزارت داخله می‌گوید که در انفجار صبح دوشنبه در ساحۀ حوزۀ سوم امنیتی پولیس کابل ۳۰ تن کشته و ۴۲ تن مجروح شدند.
حملۀ کنندۀ انتحاری دیروز صبح موتر مملو از مواد انفجاری خود را در نزدیکی دانشگاه خصوصی زاول در ساحۀ حوزۀ سوم امنیتی پولیس منفجر کرد.
mandegar-3مسوولان در وزارت داخله می‌گویند که تمام قربانیان این حادثه افراد ملکی‌اند. اما، امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرایی گفته است که در میان مجروحان یکی از محافظان محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی نیز شامل است.
نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله گفته است که براساس اطلاعات اولیه تمام قربانیان این رویداد افراد غیرنظامی هستند.
وزارت داخله با نشر خبرنامه‌‌یی افزوده که انفجار ساعت ۶:۵۰ دقیقه صبح به وقت کابل اتفاق افتاده است و حمله کنندۀ انتحاری موتر نوع تویوتای مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی موسسه آموزشی عالی زاول در منطقه سر کاریز، در ساحۀ حوزه سوم امنیتی شهر کابل منفجر کرده است.
در این انفجار به علاوۀ کشته‌شدن ۳۰ فرد غیرنظامی و مجروح‌شدن ۴۲ تن، ۱۵ معازه نیز صدمه دیده‌اند.
مسوولیت این انفجار را گروه تروریستی طالبان به عهده‌ گرفته ‌است، گروه طالبان با نشر خبرنامه‌‌یی گفته‌اند در این رویداد که ۳۷تن را کشته‌اند که همۀ آنان کارمندان ریاست ۴۰ امنیت ملی افغانستان هستند.
در همین حال، رهبران حکومت وحدت ملی با محکوم کردن این حملۀ تروریستی گفته‌اند که تروریستان در میدان جنگ تلفات سنگین دیده‌اند با انجام این حملات زبونی خود نشان می‌‌دهند.
اما، ایتلاف نجات افغانستان که اخیراَ تأسیس شده است، خواستار اصلاحات در رهبری نهادهای امنیتی شده است.
در خبرنامه‌یی که از طرف ارگ نشر شده حمله تروریستی بالای کارمندان ملکی را شدیداً محکوم نموده و گفته است که هدف قرار دادن افراد ملکی زبونی گروه های تروریستی را ثابت می سازد.
به گفتۀ ریاست جمهوری، هدف این حمله کارمندان غیر نظامی بوده و مدعی شده که تروریستان در میدان‌های جنگ، تلفات سنگینی را از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان متقبل شده‌اند و با انجام حملات تروریستی، زبونی‌شان ‌را ثابت ‌ساختند.
از سویی هم، ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی این حمله انتحاری را محکوم کرده و گفته است که تروریستان بد صفت با چنین حملاتی در پی رعب و وحشت و ایجاد ترس در میان مردم هستند.
به گفتۀ ریاست اجرایی، گروه‌های تروریستی برنامه‌یی جز خشونت و کشتار ندارند و در روزهای اخیر بیشتر از گذشته نشان دادند که تا چه پیمانه “قسی‌القب” و سنگ دل هستند.
ریاست اجرایی گفته که حمله بر بیماران، کارکنان شفاخانه‌ها، غیرنظامیان بی‌گناه و بزرگان قومی، بخشی از مأموریت سپرده شده به هراس‌افگنانِ خاین و مزدور است.
ریاست اجرایی گفته است که اما، مردم افغانستان در مبارزه با این تروریستان وابسته به بیگانگان از پا نخواهند افتید. این حملات به جز رو سیاهی به هراس‌افگنان نتیجۀ دیگری نخواهد داشت.
ریاست اجرایی تاکید کرده است که نیروهای امنیتی کشور با تمام توان تلاش می‌نمایند تا توطیه‌های دشمنان را ناکام، عاملان توطیه‌ها و کُشتارهای مردم ما را شناسایی و مجازات نموده و امنیت و ثبات را در کشور تامین نمایند.
در همین حال، عطا محمد نور والی بلخ و یک عضو ایتلاف نجات افغانستان، گفته است که مردم ما هروز در گوشه و کنار کشور به اثر سیاست‌های ناکام کشته و مجروح می‌شوند.
آقای نور افزود که تا زمانی اصلاحات لازم در نهادهای امنیتی ایجاد نشود، مردم هم‌چنان شاهد این اتفاقات خونین می‌باشند.
والی بلخ تأکید کرده که تسلیت گفتن و محکوم کردن دردی را دوا نمی‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.