لغو جشنوارۀ سمنگان در پی «مخالفت ملاها»

- ۱۰ اسد ۱۳۹۶

mandegar-3نمایشگاه عکاسی و نقاشی، آزمون خلاقیت دانشجویان برتر، رقابت بایسکل‌رانی زنان و رستم سمنگان، برنامه‌های شعرخوانی زیر چتر آواز سیتا قاسمی، وحید قاسمی، شریف ساحل و پنجشنبه مفتون اما همه در رویا باقی ماند.
این همه برنامه قرار بود در جشنوارۀ علمی-فرهنگی سمنگان، فردا برگزار شود. قرار بود کودکان برای کودکان ترانه بخوانند و زنان در رقابت‌های گوناگون به مصاف هم بروند، اما این برنامه برای سمنگانیان با مخالفت شماری از علمای مذهبی و خدیجه حسنی، رییس امروز زنان این ولایت روبه‌رو شد و از هم پاشید.
سمیع حامد، یکی از برگزارکننده‌گان این برنامه می‌گوید، دست‌اندرکاران دفتر فرهنگی-هنری سمیع حامد و چندین نهاد مدنی دیگر با همکاری دفتر همکاری‌های بین‌المللی آلمان (GIZ) ماه‌ها تلاش کردند تا این جشنواره را برگزار کنند. مقام ولایت سمنگان و دیگر نهادهای این ولایت از هیچ تلاشی در این مورد دریغ نکردند، اما در فرجامین ساعات، خدیجه حسنی، رییس امور زنان سمنگان با تحریک ملاهای این ولایت، کمر برای لغو این برنامه بست.
به گفتۀ آقای حامد، قرار بوده به جشنواره حمله شود، اما پیش از پیش آنان از بخش امنیت دفتر همکاری‌های آلمان از این قضیه باخبر شده و در نتیجه برنامه را لغو کرده‌اند، این قضیه بعدها از سوی دفتر والی نیز تأیید شد.
وفی‌الله شاهرخی، فعال مدنی در سمنگان می‌گوید که پیش از برگزاری جشنواره، شایعاتی مبنی بر سرودخوانی و رقص زنان‌ومردان و بایسکل‌رانی دختران در شهر پخش شده بود و این شایعات با پشتوانۀ حرف‌های تحریک‌آمیز رییس امور زنان سمنگان قوت پیدا کرد و ملاها را بر جلوگیری از برگزاری جشنواره واداشت.
اما خدیجه حسنی می‌گوید که از این قضیه کاملاً بی‌خبر است. او به سلام‌وطندار می‌گوید، علت عمدۀ لغو جشنوارۀ سمنگان ناهماهنگی برگزارکننده‌گان این جشنواره با ریاست امروز زنان است.
بانو حسنی می‌گوید، شورای علما مخالف این برنامه است و اگر قضیه پیش‌ازپیش با او در میان گذاشته می‌شد، می‌توانست با مخالفان در برگزاری جشنواره به تفاهم برسد.
سمنگان، یکی از ولایت‌های نسبتاً دورافتادۀ کشور است که میان بلخ و بغلان در شمال افغانستان موقعیت دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.