امارات پیش از قطر به دنبال بازکردن دفتر طالبان در خاک خود بود

گزارشگر:چهار شنبه 11 اسد 1396 - ۱۰ اسد ۱۳۹۶

ایمیل‌های هک شده سفیر امارات در واشنگتن نشان می‌دهد که امارات برای افتتاح سفارت طالبان در سال ۲۰۱۳ تلاش کرده و وزیر خارجه امارات از افتتاح این سفارت در دوحه به جای ابوظبی خشمگین شده بود.
مجله تایمز و روزنامه نیویارک تایمز جزئیات ایمیل‌های هک شده یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن را فاش کرده‌اند. در ایمیلی که تاریخ آن به mandegar-3سپتمبر ۲۰۱۱ برمی‌گردد وزیر خارجه امارات یعنی عبدالله بن زاید، یوسف العتیبه را سرزنش می‌کند به این دلیل که واشنگتن تصمیم گرفته بود سفارت طالبان را در دوحه دایر کند. امارات برای دایر شدن این سفارت در ابوظبی تلاش زیادی کرده بود.
در ایمیل دیگری که تاریخ آن مربوط به ۲۸ جنوری ۲۰۱۲ است، العتیبه برای یک مسوول آمریکایی نوشته است که عبدالله بن زاید با او تماس گرفته و خشم خود را از این مسئله که واشنگتن دوحه را به ابوظبی ترجیح داده، نشان داده است.
براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نمایندگان سفارت امارات در واشنگتن واکنشی به این ایمیل‌ها نشان ندادند اما سه مسئول سابق آمریکایی تأکید کردند که قطر در راستای تلاش آمریکا برای تسهیل مذاکرات صلح در افغانستان و نه به خاطر حمایت از طالبان یا سیاست‌های آن، با میزبانی از سفارت طالبان موافقت کرد.
روزنامه نیویارک تایمز نیز امارات را به دوگانگی و دورویی متهم کرده و می‌گوید که ابوظبی که همسایه‌اش قطر را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند خود برای افتتاح سفارت طالبان تلاش کرده بود.
از سوی دیگر یکی دیگر از ایمیل‌های سفیر امارات در واشنگتن که تاریخ آن به مارس برمی‌گردد نشان می‌دهد که وی تعداد زیادی از نهادهای پژوهشی و شخصیت‌ها در آمریکا را برای تبلیغات به نفع امارات به کار گرفته بود.
مرکز امور خلیج فارس در واشنگتن اخیرا سندی را فاش کرد که نشان می‌دهد امارات صدها هزار دلار به پژوهشگرانی داده است که در مقابل کنگره درباره مسائل سیاست خارجی شهادت می‌دهند تا به این ترتیب وجهه قطر را در آمریکا خراب کند.
براساس این اسناد، ایلان گولدنبرگ، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز امنیت آمریکا که روز چهارشنبه در جلسه ارزیابی روابط آمریکا و قطر در مقابل کمیته امور خارجه کنگره شهادت داده بود، ۲۵۰ هزار دالر از سفارت امارات دریافت کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.