دونالد ترامپ: امریکا در جنگ افغانستان برنده نیست

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 14 اسد 1396 - ۱۳ اسد ۱۳۹۶

روزنامۀ اِن بی سی نیوزٰ، گزارش داده که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در یک نشست امنیتی با مشاوران نظامی خود گفته که امریکا در جنگ افغانستان برنده نیست.
آقای ترامپ رییس جمهور امریکا در این نشست از عدم پیشرفت نظامی این کشور در جنگ افغانستان انتقاد کرده و تأکید کرده است می‌خواهد بداند که mandegar-3چه زمانی جنگ در افغانستان پایان خواهد یافت.
تداوم و بی‌سرنوشتی جنگ در افغانستان به جایی کشانیده که دونالد ترامپ، تأکید به بیرون رفت از این معضل کرده و از عدم پیشرفت جنگ در این کشور شاکی شده است.
رسانه‌های امریکایی از قول شماری از مقامات بلند پایۀ نظامی این کشور که نخواسته‌اند نام‌شان افشا شوند؛ گزارش داده‌اند که ترامپ در جریان یک نشست در ماه گذشته با مشاوران خود از عدم پیشرفت در جنگ افغانستان انتقاد کرده و تقاضا نموده تا بداند، چه زمانی جنگ در افغانستان پایان خواهد یافت.
این مقامات گفته‌اند که رییس جمهور ترامپ به مشاوران خود گفته که امریکا برنده جنگ در افغانستان نمی‌باشد و حتی به جیم متیس وزیردفاع و جوزف دنفورد رییس ستاد مشترک ارتش امریکا دستور داد که در مورد برکناری ژنرال جان نیکلسن، فرمانده عمومی ماموریت حمایت قاطع قوت‌های بین المللی در افغانستان، غور کنند.
ناراحتی و شک و تردیدهای ترامپ نسبت به بن بست موجود در جنگ افغانستان به جای رسیده که حتی آقای ترامپ برکناری جنرال جان نیکلسن، فرمانده عمومی ماموریت حمایت قاطع نیروهای بین المللی در افغانستان را پیشنهاد کرده است.
رییس جمهور ترامپ در حالی از تداوم جنگ و نتایج کار ژنرال نیکلسن در افغانستان اظهارناراحتی کرده که آقای نیکلسن چندی پیش گفته بود که جنگ در برابر گروهای فعال دهشت افگن در افغانستان پایان خواهد یافت، اما او تأکید کرده که این امر کار ساده و چند روزه نمی‌باشد.
آقای نیکلسن هم‌چنان، تأیید کرده بود که جنگ افغانستان به بن بست رسیده و به خاطر از بین بردن این بن بست، او نیازمند حضور سربازان اضافی امریکا در آن کشور است. جنرال جان نیکلسون، فرماندۀ عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان گفته بود که برای مبارزه و سرنگونی گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان نیاز به نظامیان بیشتر در افغانستان است.
هم‌چنان، برخی از خبرگزاری‌ها نگاشته بودند که پنتاگون تصمیم به فرستادن چهار هزار نظامی تازه نفس را به افغانستان گرفته است. اما، مقامات امریکایی که از جریان نشست ماه گذشته قصرسفید خبرداده‌اند، گفته‌اند که شک و تردیدهای آقای ترامپ در مورد جنگ در افغانستان باعث تاخیر اعلام استراتیژی جدید ایالات متحده برای افغانستان نیز شده است.
قرار بود که راهبردی جدید نظامی امریکا در افغانستان به زودی اعلام شود، اما به گفتۀ این مقامات ارشد امریکایی، دونالد ترامپ در نشست ماه گذشته که در رابطه با جنگ افغانستان برگزار شده بود، در مورد این راهبرد هیچ حرفی به میان نیاورد.
براساس استراتیژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان، انتظار می‌رود که از سه الی پنج هزار سرباز اضافی امریکا به افغانستان فرستاده شود.
دیدار رییس جمهور ترامپ با مشاور نظامی‌اش یک روز پس از آن صورت گرفته بود که آقای ترامپ با گروه از نظامیان سابقه‌دار امریکایی که در افغانستان خدمت کردند، به خاطر جمع آوری نظریات آنان برای پیروزی در جنگ افغانستان صحبت کره بود.
در این دیدار، آقای ترامپ گفته بود، می‌خواهد از کسانی بشنود که عملاً در میدان جنگ افغانستان تجربه دارند.
در همین حال، سناتور جان مکین رییس کمیتۀ خارجی مجلس سنای امریکا از بی‌برنامه‌گی امریکا در مورد افغانستان انتقاد کرده است.
آقای مکین گفته که شش ماه از ریاست جمهوری ترامپ سپری شده است، اما تا هنوز هیچ راهبردی برای دست یابی به موفقیت در افغانستان ایجاد نشده است.
این در حالی است که ۱۶ سال از حضور نظامی نیروهای ناتو به رهبری امریکا در افغانستان سپری می‌شود، اما اوضاع امنیتی افغانستان از گذشته بدتر شده است.
در جریان دو سال گذشته ولایات شمالی بیشتر ناامن شده‌اند، ولایت کندز دو مرتبه به دست گروه طالبان سقوط کرد و طالبان در ولایت سرپل و بدخشان، نورستان، بغلان، ننگرهار، هلمند، غور، بادغیس و چند ولایت دیگر فعالیت‌های خود را گسترش دادند.
به اساس گفته‌های سخنگویان نهادهای امنیتی در حال حاضر بیش از ۱۵ ولسوالی در قلمرو طالبان قرار دارد. هر چند مسوولان امنیتی همه روزه به بهتر شدن اوضاع امنیتی در کشور صحبت می‌کنند، اما برخی اوقات میان صحبت‌های مسوولان امنیتی و سقوط برخی از ولسوالی‌ها به دست طالبان ۵ تا ۱۰ ساعت تفاوت نمی‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.