ایـن قصـه ســر دراز دارد

گزارشگر:یک شنبه 15 اسد 1396 - ۱۴ اسد ۱۳۹۶

mandegar-3حکمتیار: دولت ۱۵۰ سرباز حزب اسلامی را بازداشت کرده است
کارشناسان: حکمتیار هیچ پرداختی طبق معاهدۀ صلح نکرده است

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان مدعی است که شماری از اعضای این حزب برخلاف پیمان صلح با دولت افغانستان، از سوی حکومت بازداشت شده‌اند. حکمتیار این سخنان را دیروز در نشستی با رسانه‌های بین‌المللی بیان کرد. این در حالی است که برخی از متقدان می گویند که حکمتیار خود به تعهداتی که داده است عمل نکرده است. چنانی که همین حالا حزب اسلامی مدعی است که برخی از کسانی که زیر نام طالب جنگیده یا میجنگند اعضای حزب اسلامی اند. در عین حال یکی از معاهداتی که حکمتیار باید عملی می کرد این بود که باید همه سلاح و مهماتش را به دولت تحویل میداد که عملا چنین نشده است. با این همه،پس از گذشت بیش از ده ماه از امضای موافقتنامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان، حالا گلبدین حکمتیار رهبر این حزب، دولت افغانستان را به پیمان شکنی متهم می‌کند.
به اساس گزارش بی بی سی، آقای حکمتیار روز شنبه ۱۴ اسد/مرداد در یک نشست خبری در منزلش در کابل مدعی شد که حکومت افغانستان برخی اعضای این حزب را به تازگی بازداشت و زندانی کرده است.
آقای حکمتیار همچنین مدعی شد که برخی حلقات داخلی و خارجی نمی‌خواهند که موافقتنامه حزب اسلامی و دولت افغانستان تطبیق شود.
توافقنامه صلح میان حزب اسلامی حکمتیار و دولت افغانستان در ماه میزان/مهر سال گذشته به امضا رسید. بر مبنای آن آقای حکمتیار به حامیانش دستور داد به شورش علیه دولت افغانستان پایان دهند. نام از او فهرست تحریم‌های سازمان ملل حذف شد و دولت افغانستان متعهد شد که زندانیان سیاسی این حزب را آزاد می‌کند.
اما دیروز آقای حکمتیار گفت: “تا به حال پنجاه نفر از زندانیان ما رها شده‌اند در حالی که با تأسف ۱۵۰ نفر تازه دستگیر شده‌اند.
اما یک منبع امنیتی به روزنامه مانگار گفت که تاکنون هم برخی از افراد حزب اسلامی در برابر دولت افغانستان به نام‌های مختلف می‌جنگند اما رهبرشان با امتیازهای کلان در کابل نشسته است.
اما انتقاد حکمتیار از عملی نشدن توافقنامه در حالی مطرح شده است که به گفته او رییس جمهور قاطعانه فرمان داده بود که هیچ عضو این حزب به اتهام عضویت حزب اسلامی و یا نسبت به اتهام فعالیت سیاسی و جنګی دستګیر نمی‌شوند و دستگیری آنها جرم و خلاف قانون خوانده شده بود.” اما به نظر میرسد که برخی از اعضای حزب اسلامی هنوز هم در خطوط جنگ قرار دارند و نیز در انجام فعالیت‌هایی با گروه هایی تروریستی همکاری دارند و هیچ یک از این برنامه ها توقف نیافته است. همین دلیل سبب اصلی بازداشت تازه افراد حزب اسلامی شده است.
دولت افغانستان و حزب اسلامی کمیسیون مشترکی را برای اجرای توافقنامه صلح گماشته‌اند.
رهبر حزب اسلامی امروز بار دیگر از رییس جمهوری افغانستان انتقاد شدید کرد و صلاحیت‌های او را زیر سوال برد.
به باور رهبر حزب اسلامی، صلح با گروه طالبان ممکن است اما دولت افغانستان چندان علاقمند صلح نیست. دولت افغانستان روند مصالحه با حزب اسلامی حکمتیار را الگویی برای مصالحه با دیگر گروه‌های مخالف مسلح به ویژه گروه طالبان دانسته است. طالبان اما امضای موافقتنامه صلح آقای حکمتیار با دولت را محکوم کرد و آن را معادل “تسلیم شدن” او به آمریکا خواند.
چنانکه حکمتیار باری گفته بود که اگر یک سرباز امریکایی در افغانستان باشد به افغانستان نمی‌رود و اگر رفت از امت رسول الله نیست. اما حالا که حکمتیار در کابل حضور دارد نیروهای امریکایی هم تعدادشان افزایش یافته است. شهروندان در صفحات اجتماعی بارها از سخنان پر از تناقض آقای حکمتیار پرده برداشته اند. اما حالا نیاز است تا ادعای حکمتیار برسی شود که به راستی افراد او و چرا بازداشت شده اند. این قصه سر دراز خواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.