دونالد ترامپ: در جنگ افغانستان برنده نیستیم و بهتر است این کشور را ترک کنیم

گزارشگر:ابوبکرصدیق - ۲۲ اسد ۱۳۹۶

روزنامۀ نیوزویک در مطلبی نگاشته است که دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا، گفته است که ما در جنگ افغانستان برنده نیستیم بهتر است این کشور را ترک کنیم.
آقای ترامپ اخیراَ در یک نشست با جنرالان ارشد این کشور گفته است ما در جنگ افغانستان برندۀ نیستیم و ممکن است نیروهای خود را از این کشور mandegar-3بیرون کنیم.
آقای ترامپ استراتژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان را که از طرف پنتاگون آمده شده است را نیز رد کرده و برای باز بینی به بورد بررسی فرستاده است.
به نگاشتۀ این روزنامۀ غربی، این اولین اقدام پس از چند سال جنگ نظامی امریکا در افغانستان است. هرچند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در استراتژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان که جنرالان ارشد آن کشور بالای آن به توافق رسیده‌اند نیست.
شانزده سال جنگ امریکا در افغانستان به امید پیروزی به ناکامی انجامید. مبارزه با تروریسم در افغانستان به نفع گروه‌های ترویستی رقم خورد. گروه‌های تروریستی با جنگ گورلایی از نقاط ضعف نیروهای دفاعی – امنیتی افغانستان و قوت‌های ناتو در این کشور استفاده کرده و آنان را به شکست مواجه کرده‌اند.
پس از چند سال جنگ در افغانستان گروه‌های تروریستی به همکاری پشتیبانان خارجی‌شان قویتر شدند و این جنگ هزینۀ بشتر برداشت و حتا منجر به بیرون رفتن امریکا از این کشور تمام شده است.
طالبان با جنگ‌های تکنیکی در افغانستان نه تنها برنده هستند، قلمرو آنان گسترده‌تر از قلمرو حکومت افغانستان است.
ایالات متحدۀ امریکا پس از شانزده سال جنگ در افغانستان، بیش از ۲۴۰۰ سربازش را از دست داده و ۲۰۰۰۰ هزار سرباز دیگرش مجروح شده‌اند.
همچنان، ۱۲۰۰ تن از کارمندان ملکی این کشور کشته شده‌اند در حالی میلیارد‌ها دالر نیز صرف بازی در این کشور شده‌ است.
ادارۀ دونالد ترامپ به اساس استراتژی جدید آن کشور تصمیم به فرستادن ۳ – ۵ هزار سرباز دیگر به افغانستان داشت. اما به اساس گفته‌های مسوولان استخباراتی این استراتژی به باز‌بینی فرستاده شده است.
در حالی که بیش از ۱۰۰ هزار سرباز امریکایی نتوانست برای تأمین امنیت افغانستان موثر تمام شود. اما تنها تجهیز نظامیان افغانستان و داشتن یک نهاد مجهز استخباراتی برای تأمین امنیت افغانستان مردم را امیدوار ساخته است. نیوزویک پرسیده است که اگر امریکا به صورت کلی نیروهایش را از افغانستان بیرون کند، این کشور عقب‌گرد نخواهد داشت و به مکان امن گروه‌های تروریستی تبدیل نخواهد شد که تهدید برای امریکا محسوب شود.
درحالی به علاوه سایر گروه‌های تروریستی، گروه داعش در افغانستان ظهور کرده است و برخی از منابع به گفته‌اند که گروه‌های تروریستی در تبانی با طالبان در تلاش حمله به امریکا هستند.
در غرب افغانستان برخی از کشورهای همسایه طالبان را در برابر نیروهای امریکایی حمایت تجهیزاتی می‌کنند و به بی‌ثباتی افغانستان دامن می‌زنند. هم‌چنان، پاکستان در جنوب و شرق افغانستان به حمایت از طالبان می‌پردازد که به چالش‌ بزرگی برای نیروهای امریکا تبدیل شده است. مرگ ملا عمر رهبر طالبان و کشته شدن اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده در پاکستان نشان می‌دهد که پاکستان در حمایت طالبان دست بالا دارد.
این در حالی است که جورج بوش رییس جمهور پیشین امریکا گفته بود که حملۀ ۱۱ سبتمبر توسط اسامه بن‌لادن از افغانستان سازمان دهی شده بود و رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که حملۀ ۱۱ سبتمبر به‌خاطر حضور درصدی نظامیان امریکایی در عربستان سعودی و تهدید امریکا بالای کشورهای اسلامی اتفاق افتاده است.
آقای ترامپ رییسان جمهور‌ حکومت‌های پیشین امریکا؛ آقایان: ریگان، کارتر و بوش‌ را به ایجاد گروه‌های تندرو در منطقه به خصوص در افغانستان در سال ۱۹۸۰ متهم کرده است.
این روزنامه به پرسش‌ مشهور دونالد رمیس‌فلید که درحکومت بوش سکرتر جنرال امور دفاعی بود، اشاره کرده است که پس از حادثۀ ۹ – ۱۱ سبتمبر گفته بود که آیا ما گروه‌های تروریستی را ایجاد کردیم که بعداَ بکشیم‌شان؟
اما هیچ فردی جواب نگفت؛ در حالی جواب این پرسش “بلی” بود. به‌خصوص پس از تهاجم در کشورهای اسلامی، سول، عراق، حملات هوایی مبارزه با تروریسم در پاکستان، یمن، لبیا و سوریه که هزینۀ کار سه رییس جمهور امریکا را می‌پرداخت.
به نوشته نیوزویک امریکا پس از حمله به عراق سبب شد تا گروه داعش ظهور کند و حمایت‌از پاکستان باعث ظهور طالبان شد، در حالی که درسومالیا حمایت از حرکت اتوپیایی سبب بروز گروه الشباب شد.
این در حالی است که استراتژی جدید امریکا برای افغانستان تا هنوز اعلام نشده است. پیش از این برخی از رسانه‌های غربی گزارش داده بودند، پیشنهاداتی مبنی بر واگذاری جنگ افغانستان به یک‌ پیمان‌کار نظامی بلک‌واتر به دونالد ترامپ رسیده است. اما این پیشنهاد با مخالفت‌های داخلی روبرو شده است. حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان گفته است که سپاریدن جنگ افغانستان به نهادهای خصوصی مشکلاتی امنیتی را دو چند می‌سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.