واکنش افغانستان به تحرکات نظامی پاکستان در چمن: تنش‌ها تشدید و روابط‌مان خدشه‌دار می‌شود

گزارشگر:شنبه 6 قوس 1395 - ۰۵ قوس ۱۳۹۵

وزارت امور خارجه افغانستان به برافراشته شدن بیرق پاکستان و راه‌اندازی مراسم ویژه نظامی در نقطه صفری خط دیورند در منطقه چمن واکنش نشان داده است.
این وزارت در اعلامیه‌یی که روز جمعه منتشر کرده، نگاشته است: “افغانستان مراتب اعتراض شدید خویش را در پیوند به تحرکات اخیر نظامیان mandegar-3پاکستانی که با برافراشتن بیرق آن کشور و راه‌اندازی مراسم ویژه نظامی در نقطه صفری خط فرضی دیورند در منطقه چمن صورت گرفته است، ابراز داشته و آن را اقدام نامناسب، تحریک‌کننده و برخلاف تعهدات قبلی طرفین می‌داند.”
در این اعلامیه‌ افزوده شده است: “افغانستان به جانب پاکستان خاطرنشان می‌سازد که این‌گونه اقدامات، در شرایطی که روابط دوجانبه در مرحله حساسی قرار دارد، می‌تواند سبب تشدید تنش‌ها وخدشه‌دار شدن بیشتر روابط دوجانبه گردد. مردم هر دو سوی خط فرضی دیورند، از گذشته‌های دور، روابط نزدیک قرابتی و برادرانه داشته‌اند.”
وزارت امور خارجه کشور گفته است که به جای این‌گونه تحریکات، پاکستان باید توجه‌اش را در امر مبارزه علیه تروریزم و افراطیت ممترکز سازد.
هم‌چنان این وزارت اظهار داشته است: “افغانستان مخالفت خویش را با تصمیم اخیر مقامات پاکستانی مبنی بر اعمال فشار بالای ساکنان مناطق قبایلی در آنسوی خط فرضی دیورند جهت اخذ ویزه برای سفر به افغانستان، ابراز داشته و باور دارد که تصمیم یاد شده، تصمیم یک‌جانبه و برخلاف عرف موجود برای ساکنان دو طرف خط فرضی دیورند بوده و ممکن نیست که مردم را با جبر و اکراه از همدیگر جدا سازند.”
گزارش‌های نشر شده است که حکومت پاکستان از ساکنان قبایلی در آنسوی خط فرضی دیورند خواستار گرفتن ویزه برای سفر به افغانستان شده است.
در همین حال، روز چهارشنبه ۳ قوس، حکومت افغانستان، تخطی‌های نظامیان پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند را خلاف حقوق و موازین بین‌المللی خوانده بود.
ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه‌یی نیز نشر کرده، نگاشته بود: “شورای امنیت ملی با بررسی تخطی‌های نظامیان پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند، هر نوع تخطی را در این مناطق بر خلاف حقوق و موازین بین‌المللی خوانده و آن را سبب نگرانی دانسته و هدایت لازم را به ارگان‌های ذی‌ربط صادر نمود.”
در این اواخر روابط دیپلوماتیک کابل- اسلام‌آباد به سردی گراییده است. روزانه هزاران مهاجر افغان از پاکستان به کشور برمی‌گردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.