رییس حکومت وحدت ملی، با تأکید: امان الله خان “قهرمان ملی افغانستان” / واکنش داکتر عبدالله در این مورد چیست؟

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۲ اسد ۱۳۹۶

اشرف غنی احمدزی، رییس حکومت وحدت ملی، دیروز در سخنرانی اش در ارگ، دوبار با تاکید، شاه امان الله خان را قهرمان ملی خطاب کرد. این در mandegar-3حالی است که او چند بار دیگر هم با تاکید امان الله خان را قهرمان ملی خوانده بود که با واکنش‌هایی هم در میان مردم مواجه شد.
تاکید کنونی آقای غنی، اما میرساند که او به شکل اشتباهی یا ناخواسته چنین سخنی نگفته است؛ بلکه او می‌خواهد که به این نکته روی هر دلیلی تاکید کند. این اظهارات غنی با واکنش هایی مواجه شده است.
حالا این سوال خلق شده است که چرا داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در برابر این سخن آقای غنی که غرض آلود خوانده شده است، واکنشی نشان نداده است.
مردم انتظار دارند که داکتر عبدلله در چنین مواردی باید واکنش نشان دهد و نگذارد که رییس جمهور غنی روی همه ارزش‌های جهاد و مقاومت افغانستان خط بطلان بکشد و مشکلات تازه‌یی را برای مردم افغانستان خلق کند.
منتقدان می‌گویند که آقای عبدالله از آدرس جهاد و مقاومت از از کنار قهرمان ملی و به عنوان همکار نزدیک او، مورد حمایت مردم قرار گرفت و به موقف کنونی دست یافته است و باید به همین دلیل پاسدار ارزش‌های ملی مردم باشد.
آقای غنی در حالی امان‌الله خان را قهرمان ملی خطاب می‌کند که او در نزد مردم افغانستان به عنوان غازی و بانی استقلال شناخته شده است و نیازی به لقب بیشتری ندارد؛ اما احمدشاه مسعود به دلیل جهاد و مقاومتش در برابر ارتش سرخ و تجاوز پاکستان این لقب را به شکل رسمی از لویه جرگه قانون اساسی به دست آورده است و نیز فرمان رییس جمهور پیشین در این مورد صادر شده است.
جدا از این دو مورد، به باور منتقدان آقای غنی، احمدشاه مسعود در ذهن مردم افغانستان و جهان به عنوان یک قهرمان شناخته شده است.
تاکید غنی به سهم بیشتر جوانان
محمداشرف‌ غنی رییس ‌حکومت وحدت ملی در تجلیل از روز جهانی جوانان با تاکید بر مبارزه با فساد اداری گفت که تاریخ برای هر نسل یک رسالت را تعیین می‌کند و رسالت جوانان این است که فساد را پایان ببخشید.
آقای غنی در این نشست که روز گذشته، در ارگ برگزار شده تاکید کرد که جوانان در هر نقطه افغانستان و هر روز قربانی می‌دهند تا موجودیت شما{جوانان} در این تالار تضمین شود.
به گفتۀ رییس‌ حکومت وحدت ملی: دشمن می‌خواهد که ما تنها روی مسایل امنیتی فکر کنیم؛ اما باید بدانند که مردم افغانستان چند بعدی، به امنیتی، اقتصاد و معارف فکر می‌کند و در این راه با سرعت تمام به پیش می‌روند.
او خطاب به مخالفان سیاسی اش گفت: “از تقسیم چه نتیجه گرفته اید؟ جواب ۴۰ سال تقسیم را بدهید. پیام شما پیام مرگ، بربادی، پیام حمله بر نمازگزاران پیام قتل و کشتار مردم بی دفاع است. اگر فکر می کنید ما خشکه محاط هستیم از یاد نبرید که ما قلب آسیا هستیم و پیام ما، پیام زنده‌گی، آبادی و پیشرفت کشور است”.
به گفتۀ او: اکثریت جمعیت این سرزمین را زنان، جوانان و فقرا و افراد بی‌بضاعت تشکیل می‌دهد و تا زمانی‌که این سه قشر به آسایش و رفاه نرسد، افغانستان به ثباب دست پیدا نخواهد کرد بنابراین، نباید خود را فریب دهیم.
آقای غنی از چند هزار بست جدید دولتی در هفته‌های آینده خبر داده گفت: در این هفته هشت صد بست تدارکاتی اعلام خواهد شد.
او افزود: در دو هفته آینده پنج هزار بست خدمات ملکی و در یک ماه آینده بیش از هشت هزار بست معلمین اعلام خواهد شد و باید بگویم که پروسه شفاف در این بست‌ها عملی خواهد شد.
رییس حکومت وحدت ملی دراین نشست تاکید کرد: “هدف ما نباید زمینه کاریابی تنها برای جوانان تحصیل کرده باشد، بل ما باید برای جوان دهقان و گارکر نیز پیام و اضح و روشن داشته باشیم و زمینه کار برای آنان را نیز فراهم کنیم”.
غنی با تاکید بر تغییر نظام تحصیلی گفت: باید اعتراف کینم که سیستم تحصیلی ما نیاز به تغییرات بنیادی دارد و نصاب تحصیلی ما به گفتمان ملی نیز نیاز شدید دارد.
در این حال، کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت: اولین اقدام ما مبارزه با فساد اداری بود و تمام بخشی‌های که من در آن مشغول کار هستم، هدف شان مبارزه با فساد اداری است.
او تاکید کرد: معینیت جوانان برای اولین بار پارلمان جوانان را ایجاد کرد که دراین پارلمان از ولسوالی‌های و ولایات مختلف نماینده‌گان حضور دارند و مصروف فعالیت‌های مخلتف هستند.
تهمینه شجاع یک تن از اشتراک کننده‌گان این برنامه با تاکید بر حضور گسترده زنان در بخش‌های مختلف حکومت گفت: باید جایگاه زنان در حکومت وحدت ملی تعریف شده و مشخص باشد.
علی احمد پارسا یکی از اشتراک کننده‌گان در این نشست گفت: “روزی نیست که ما شاهد کشته شدن نیروهای امنیتی و افراد ملکی نباشیم، جوانان ما از وضعیت بدامنیتی رنج می‌برند و معضل بیکاری مانند سرطان در رگ رگ جوانان ما ریشه دوانیده است”.
او پیشنهاد کرد تا برای حل معضل ناامنی، برنامه‌های موثر آموزشی را از آدرس معینیت جوانان راه اندازی کنند تا از به دام افتادن جوانان به شبکه‌های تروریستی جلوگیری شود.
همچنان، مولوی اوچقون عضو شورای عالی صلح دراین نشست با تاکید براینکه امروز ماشین اصلی جنگ در افغانستان را جوان تشکیل می‌دهند، برایجاد زمینه کار برای جوان تاکید کرد.
در ادامه مراسم تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل در افغانستان گفت: من تحت تاثیر علاقه‌ جوانان افغان که برای خدمت به کشورشان کوشش می کنند ، قرار گرفته‌ام.
او گفت: جوانان افغانستان به‌خاطر ملت و کشورشان بر آینده‌ افغانستان تمرکز کرده‌اند و ما هم به حمایت از این قشر برای ساختن آینده‌ افغانستان ادامه می‌دهیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.