هشدار از وضعیت بدِ بیجاشده‌گان کندزی در تخار

- ۱۵ میزان ۱۳۹۴

مقام‌ها در ولایت تخار می‌گویند که شماری از کودکان آوارۀ کندزی که به این ولایت پناه آورده، از شدت گرسنه‌گی جان داده اند.
عبدالطیف ابراهیمی، سرپرست ولایت تخار می‌گوید که موجی از آواره‌های کندزی به این ولایت سرازیر شده اند و اگر این آواره‌ها به زودترین فرصت کمک دریافت نکنند، فاجعه‌یی انسانی رخ خواهد داد.
mnandegar-3سرپرست ولایت تخار می‌گوید که حکومت محلی گروهی را برای نام‌نویسی آواره‌ها مأمور ساخته و بررسی‌های نخستین نشان می‌دهند که تاکنون بیش از هفت هزار آوارۀ کندزی به تخار پناه آورده اند. به گفتۀ او، این آواره‌ها پوشاک، سرپناه و مواد خوراکی ندارند و شب‌ها را در کنار خیابان، زیر نور مهتاب، با شکم گرسنه صبح می‌کنند.
حکومت محلی تخار اردوگاهی را برای رسیده‌گی به آواره‌ها تدارک دیده و در این اردوگاه، به آن‌ها غذا و دارو توزیع می‌کند. آقای ابراهیمی می‌گوید که گروه‌های سیار حکومت محلی شب‌ هنگام هم مصروف گردآوری آواره‌ها اند.
با این حال، شماری از این آواره‌های جنگ کندز که به تالقان، مرکز ولایت تخار، پناه آورده اند، می‌گویند شب‌ها گرسنه‌ می‌خوابند و تاکنون کمکی از سوی دولت و نهادهای خیریه به آن‌ها نشده است. آنان هم‌چنان می‌گویند که شماری از شهروندان تالقان زیر نام آوارۀ جنگ از سوی شماری از نهادها کمک دریافت کرده اند.
اما سرپرست ولایت تخار می‌گوید حکومت محلی به این مسأله توجه دارد و برای آواره‌ها «کارت مهاجرت» داده اند.
در همین حال جاوید مخدوم‌زاده، رییس بنیاد صلیب سرخ تخار می‌گوید که آن‌ها به بیش از ۵۰۰ خانواده مواد خوراکی و پوشاک توزیع کرده اند. به گفتۀ او، حکومت محلی شهر تالقان را حوزه‌بندی کرده و بنیاد صلیب سرخ به آواره‌هایی که در «شهر کهنه» تا «گولایی باغ» جابه‌جا شده اند، کمک می‌کند.
تعدادی از آواره‌ها پشت درِ نهادهای دولتی تخار و بنیاد صلیب سرخ صف کشیده و خواستار توجه و کمک فوری شده اند. اما سرپرست تخار می‌گوید که تنها بنیاد صلیب سرخ مقداری مواد کمکی در انبارش داشت که آن‌هم به آواره‌ها توزیع شده و نهادهای دیگر امکاناتی برای کمک به آن‌ها در اختیار ندارند.
طالبان هفتۀ پیش پس از حمله‌یی گسترده بر شهر کندز، ادارۀ این شهر را به دست گرفتند. نیروهای امنیتی روز گذشته (دوشنبه) اعلام کردند که شهر را به گونۀ کامل از وجود طالبان پاک‌سازی کرده اند؛ اما گفته می‌شود طالبان شب گذشته دوباره به این شهر حمله کرده و اکنون کنترل چندین نقطۀ شهر را در دست دارند.
وزارت مهاجران و عودت کننده‌گان پیش از این گفته بود که جنگ کندز حدود پنج هزار خانواده را آواره کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.