از گفتن « احزاب کیستند…؟» تا مشورت ‌خواهی از آنان

گزارشگر:چهارشنبه 17 اسد 1397 - ۱۶ اسد ۱۳۹۷

ارگ ریاست حکومت وحدت ملی افغانستان، دیروز (۱۶ اسد) با نشر خبرنامه‌یی از دیدار آقای غنی با رهبران احزاب و برخی از جریان‌های سیاسی فعال در کشور، خبر داد.
بر بنیاد خبرنامه، موضوع بحث این دیدارها گفتگو با سران احزاب سیاسی و شخصیت‌های جهادی کشور در پیوند به حل وضعیت کنونی افغانستان، آتش‌بس و انتخابات آینده بوده است.
mandegar-3برخی از احزاب و جریان‌های سیاسی فعال در کشور، از چندی به‌ این‌سو خواستار تغییر در نظام انتخاباتی و به ویژه در پروسۀ ثبت نام رای‌دهنده‌گان شده بودند.
با آن که رییس حکومت وحدت ملی کشور پیش از این به تاریخ (۲۴ سرطان) سال روان در ارگ با لحن تندی احزاب را خطاب قرار داده و گفته بود: «احزاب کیستند که به نماینده‌گی از مردم حرف می‌زنند، این‌ها را کی انتخاب کرده است. چند درصد آرا را به دست آورده‌اند،‌ کی به این‌ها صلاحیت داده‌ است، شما کی استید که انتخابات را تحریم می‌کنید!؟»
اما بربنیاد خبرنامۀ نشرشده از سوی ارگ، آقای غنی در نشستی که عصر روز دوشنبه (۱۵ اسد) با رهبران اجزاب سیاسی داشت، با جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست حکومت وحدت ملی، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور، استاد عبدرب الرسول سیاف، حضرت صبغت‌الله مجددی، محمدیونس قانونی، عطامحمد نور، استاد محمد محقق، انجنیر محمد خان، انجنیر گلبدین حکمتیار، استاد محمدکریم خلیلی، محمدالماس زاهد، میر امان الله گذر، حاجی اقبال صافی، حاجی دین‌محمد، عبدالحکیم منیب، استاد محمد اکبری، سید حامد گیلانی، انورالحق احدی و عبدالهادی ارغندیوال، عطاالله لودین و شماری از اعضای شورای انسجام جمعیت اسلامی تحت ریاست سید اکرام‌الدین، به شکل جداگانه دیدار کرده است.
آقای غنی در صحبت‌های که به تاریخ بیست و چهارم سرطان امسال با رهبران سیاسی داشت گفته بود: «این افراد بر کدام اساس دعوی حل بحران می‌کنند، این‌ها در طول چهل سال چه کرده‌اند، چه طرحی برای مردم دارند و برای خروج از بحران‌ها چه دستاوردی داشته اند؟» همچنان او از سران احزاب خواسته بود که از بحران‌آفرینی دست برداشته و به قانون اساسی تمکین کنند و فراروی پروسه‌های ملی سنگ‌اندازی نکنند.
او در این نشست مشورتی که با رهبران احزاب سیاسی در ارگ داشت، مشوره در خصوص مسایل مهم کشوری را برای بیرون‌رفت از چالش‌ها و مشکلات موجود افغانستان یک اصل خوانده و تأکید ورزیده که سلسله نشست‌های مشورتی به‌منظور استفاده از نظریات و طرح‌های بزرگان سیاسی و ملی مملکت، ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.