رویارویی روسیه و امریکا فرصتی برای یک تعامل تازه

گزارشگر:چهار شنبه 25 اسد 1396 - ۲۴ اسد ۱۳۹۶

ضمیر کابلوفف، نمایندۀ روسیه در افغانستان، اظهاراتی کرده است که از رویارویی جدی میان روسیه و امریکا در خصوص افغانستان خبر میدهد. این نخستین اظهارات صریح روس‌ها در بارۀ امریکایی‌هاست که اخیرا مطرح شده است.
ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان، ماموریت نظامی امریکا در افغانستان را “ناکام” خوانده و گفته است که نیروهای امریکایی باید افغانستان را ترک کنند. آقای کابلوف در گفت‌و‌گو با روزنامۀ روسی ایزوستیا همچنین گفته که هرچند روسیه در گذشته مشکلی با حضور نیروهای امریکا در افغانستان نداشت؛ اما با توجه به “ناکامی” ماموریت نظامی این کشور، آنها باید افغانستان را ترک کنند. او افزوده که هدف حضور نیروهای امریکایی در افغانستان جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به پناهگاه امن برای تروریست‌های بین‌المللی بوده است اما پس از بیش از یک‌ونیم دهه حضور آنها، افغانستان به “نیمه‌ماشین جوجه‌کشی تروریست‌ها” تبدیل شده است.
این اظهارات نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان نشان می‌دهد که روس‌ها دارند، موضع‌گیری‌های شان را در برابر افغانستان و حضور امریکایی‌ها شدت می‌بخشند و ممکن است که این اظهارات زبان تهدید را به هم به خود بگیرد؛ چنانی که پیشتر برخی رسانه‌ها به نقل مقام‌های روسی گفته اند که روسیه می‌خواهد مواضع داعش را در افغانستان بمباران کند. حالا اظهارات آقای کابلوف و تشبیه “ماشین نیمه چوچه کشی” تروریسم در معنای حضور امریکا، می‌تواند حتا دروازه‌های دیپلوماسی را ببندد. بیانیۀ نمایندۀ روسیه در امور افغانستان در حالی به این لحن صادر شده است که کاخ سفید، زمزمۀ تغییر در راهبرد نظامی اش را راه انداخته است و نیز از خصوصی شدن جنگ افغانستان سخن به میان می‌آید. این موضع‌گیری در شرایط کنونی، بیشتر نگرانی مردم افغانستان را بالا می‌برد؛ زیرا تجربه رویارویی امریکا و روسیه در سوریه و عراق، افغانستان را وحشت‌زده کرده است؛ اگر تقابل نظامی در زمین افغانستان شکل بگیرد و روسیه بخواهد که بر بنیاد ادعایش”داعش‌های خلق شده توسط امریکا” را نابود کند، افغانستان ویران می‌شود. زیرا تشنج‌ها وارد مرحله‌های از شدت بیشتر می‌شوند و افغانستان را وارد مرحلۀ خطرناکی میسازند که نباید تکرار شود. اما از آنجایی که افغانستان نقطۀ تعامل همه دنیا شده است به خصوص نقطۀ تعامل بازی‌گران اصلی در سطح جهان، دولت افغانستان اما این توانایی را تا هنوز نداشته است که از این تقابل‌ها به عنوان تعامل‌ها نفع ببرد؛ زیرا آقای غنی، پیش از توجه به این مسایل، سرگرم مسایل قومی و تنش‌های زبانی و سیاسی است و به مسایل دیگر نمی‌تواند فکر کند.
اما اکنون، تقابل میان روسیه و امریکا بر سر افغانستان می‌تواند به تعامل بسیار مهم تبدیل شود. اگر دولت افغانستان، این توانایی را داشته باشد که از تقابل روسیه و امریکا یک تعامل ایجاد کند و افغانستان را بستر تعاملی آنان در مبارزه با تروریزم و حمایت از افغانستان بسیازند، فرصت خوبی مهیاست و باید از آن استفاده شود. اما اگر ارگ، در سطح تطبیق کننده پروژه‌های خاص عمل کند و در پی تشدید این رقابت‌ها در کنار یکی از بازیگیران قرار بگیرد، افغانستان به شکل مستقیم دوزخ این رویارویی جدید خواهد شد. امروزه آنچه که در خاور میانه و در سوریه اتقاق می‌افتد تاثیر کلانی بر آنچه باید در افغانستان بگذرد دارد و نیز آنچه در شرق اروپا هم اتفاق می‌افتد وضعیت تعامل در افغانستان میان روسیه و امریکا را دچار تحول می‌کند. در چنین شرایطی این دولت افغانستان که می‌تواند به عنوان صاحبان مملکت وضعیت را کنترل کند و از بازیگران رقیب در جهت منافع افغانستان و تعامل آنان استفاده ببرد در غیر آن افغانستان امکان تبیدل شدن به سوریه دوم حتا خطرناک‌تر از آن را دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.