عطا محمد نور و”دسیسه‌های تازه” آیـا نور به سرنوشت دوستم مواجه می‌شود؟

گزارشگر:حکمت دامنه‌ای/ چهار شنبه 25 اسد 1396 - ۲۴ اسد ۱۳۹۶

“مشاور محترم شورای امنیت ملی (آقای حنیف اتمر) و رییس محترم عمومی امنیت ملی (آقای معصوم ستانکزی)! با طرح پروژه های توطیه آمیز، بلخ را که از امنیت و آرامش نسبی برخوردار است، نا آرام نسازید.”
mandegar-3این نوشته ای است که دو روز پیش در صفحه فیسبوک عطا محمد نور به نشر رسید و واکنش هایی را در پی داشت. سخنگوی شورای امنیت ملی این ادعا را رد کرد و گفت که بررسی ها در این زمینه جریان دارد و ریاست جمهوری هم هیاتی را برای بررسی این ادعا تعیین کرده است.
آقای نور از مدت‌ها با این دو چهره در دولت آقای غنی اختلاف داشته است اما این بار به گونه صریح از آنها انتقاد و آنها را متهم به ایجاد نا امنی کرده است. اما در افغانستان مرجعی نیست که بتواند چنین ادعایی را بررسی کند و بتواند اقدامات لازم را به طرف های مقصر انجام دهد. زیرا این دو چهره دولت وحدت ملی بارها مورد انتقادهای این چنینی قرار گفته اند. اما هیچ مرجعی به چنین انتقادهایی رسیده گی نکرده است. برخی‌ها می گویند که حالا تلاش‌ها برای فشار وارد کردن به عطا محمد مور افزایش میابند تا هیچ پاسخی به این پست فیسبوکی عطا محمد نور داده نشود.
برخی منابع آگاه می‌گویند که آقای غنی بعد از این ابراز نظر آقای نور، در نظر دارد که او را از بلخ برکنار کند و به همین خاطر بهانه‌هایی را روی دست گرفته است. این منابع می‌گویند که عطا محمد نور اکنون مورد حمایت داکتر عبدالله هم نیست و بعد از شکل دادن جبه نجات مورد انتقاد شدید رییس جمهور غنی هم قرار گرفته است. باری رییس جمهور غنی در یک کنفرانس خبری خطاب به عطا محمد نور گفت که نور یک سیاست مدار خوب است و نباید خودش را خراب سازد. آقای نور از سیاست مداران برجسته افغانستان است و اما هوادارانش می گویند که او اخیرا با دسیسه هایی از جانب برخی مخالفان در داخل دولت مواجه است. اخیراً یکی از اعضای شورای ولایتی به نام آصف مهمند، که متهم به جعل اسناد و برخی خلاف ورزی ها گفته شده است، در میدان هوایی مولانا جلال الدین بلخی، بعد از یک درگیری کوتاه با نیروهای دولتی بازداشت شده است؛ اما حالا دنبال این درگیری نیز به عطا محمد نور گره خورده است. منابع می گویند که تلاش هایی وجود دارد که پرونده این عضو شورای ولایتی را به والی بلخ نسبت بدهند. این در حالی است چند روز پیش والی بلخ طی نامه یی از منابع امنیتی خواسته بود که باید امنیت این عضو شورای ولایتی را تامین کنند زیرا کسانی می خواهند او را ترور کنند و بعد مسوولیتش را به دوش من اندازند.
اما والی بلخ هم اخیراً در سیاست‌هایش نوساناتی داشته است. او یکی از سیاست‌مداران موافق دکتر عبدالله و از حامیان اصلی او بود؛ اما بعد از شکل گیری دولت وحدت ملی یک باره از عبدالله جدا شد و از او به سخت ترین الفاظ انتفاد کرد و یکی از حامیان غنی شد. اما دیری نگذشت که او بار دیگر از مخالفان غنی شد. اگرچه از داکتر عبدالله دیگر حمایت نکرد.
آقای نور می‌گوید که در موضع گیری هایش منافع مردم را در نظر میگیرد و در پی تحقق آن است؛ اما مخالفانش می گویند که او بخاطر برخی حساب های مالی اش با غنی معامله کرده بود؛ ادعایی که به شدت از طرف آقای نور و اطرافیانش رد شده است؛ اگرچه آقای غنی هم چنین ادعایی را نداشته است. اما قصه هرچه که باشد اکنون رابطه غنی و عطا در مرحله مهمی قرار گرفته است. زیرا برخی منابع نزدیک به آقای غنی گفته اند که رییس جمهور غنی قدم قدم برنامه هایش را به هدف ضعیف ساختن آقای نور عملی کرده است و نیز داکتر عبدالله هم از او حمایت نمی‌کند. یک منبع آگاه خبر داده است که عطا محمد نور بعد از شکل دادن ایتلاف نجات افغانستان از طرف رییس جمهور غنی مورد انتقاد قرارگرفته است و هنوز مشخص نیست که آقای عبدالله از نور حمایت می کند یا خیر؛ غنی دریافته است که داکتر عبدالله دیگر به نور به عنوان یک متحد نمی بیند. اما تاکنون مشخص نیست که داکتر عبدالله به راستی در پی آن است که به عطا محمد نور ضربه بزند یا خیر.
آنگونه که منبع می‌گویند غنی اکنون به گونه مشخص دریافته است که عطا محمد نور دیگر آن حمایت قبلی را از جانب عبدالله ندارد و با قرار گرفتن در جبهه نجات، عملا در برابر هر دو شریک دولت وحدت ملی قرار گرفته است.
این منبع می‌گوید که آقای غنی در انجام برخی بازی‌ها با نور موفق بوده است و حالا وقت آن رسیده است که او را از کار برکنار کند. چندی پیش گلبدین حکمتیار هم از آقای غنی خواسته بود که باید عطا محمد نور را از بلخ برکنار کند. منبع می گوید که اگر موضع نرمی از جانب دوستم به نفع آقای غنی به مشاهده برسد، جبهه نجات دیگر جایگاهی در افغانستان نخواهد داشت؛ زیرا مهمترین عضو آن اگر آن را بشکند مقبولیت آن جبهه هم پایان میابد. اما در صورتی که آقای غنی نتیجه یی در مورد دوستم هم به دست نیاورد برکناری عطا برای آقای غنی یک اولویت شده است، به خصوص زمانی که عبدالله به چنین کاری اگر موافقت هم نداشته باشد مخالفت هم نکند.
تجربه نشان داده است که آقای غنی در کنار زدن افراد کلیدی از قومیت های دیگر هیچ ابایی ندارد و هیچ امتناعی را به رسمیت نشناخته است. اگرچه نزدیکان عطا محمد نور می گویند که بودن یا نبودن عطا محمد نور در بلخ تاثیری برکار های سیاسی او ندارد اما در این هم شکی نیست که برکناری عطا محمد نور از بلخ فرصتی دیگری برای آقای غنی است که بتواند یکی از حریفان دیگرش را از صحنه اقتدار بردارد؛ تجربه‌یی که با جنرال دوستم، احمدضیا مسعود و امرالله صالح، صورت گرفته است.
منبع می گوید که حالا آقای غنی در نظر دارد که برخی مانورهایی را انجام دهد تا ثابت شود که دیگر نور توان قبلی سیاسی را ندارد و نیز سعی دارد که برای او پرونده سازی کند. حالا سوال اساسی این است که آقای نور چه برنامه هایی در برابر این برنامه آقای غنی دارد؟ آیا جبهه نجات یک دست باقی می ماند تا توازن قدرت را به نحوی در کشور به خصوص در شمال ایجاد کند، آیا برکناری عطا محمد نور تاثیری بر وضعیت سیاسی کشور خواهد گذاشت. آیا آقای نور می تواند در صورتی که از ولایت بلخ کنار زد شود، به یک قدرت کلان در کشور تبدیل شود یا او به سرنوشت جنرال دوستم مواجه خوهد شد، گذشت زمان به این سوال ها جواب می دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.