پاکستان نگران شکل‌گیری «ایتلاف بین‌الافغانی» است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۵ قوس ۱۳۹۱

دولت پاکستان به شدت نگران شکل‌گیری «ایتلاف بین‌الافغانی» و دست‌یافتن مردم افغانستان به صلح و آشتی ملی است.
شماری از آگاهان سیاسی با بیان این مطلب می‌گویند که مخالفت پاکستان با برگزاری نشست پاریس نشان می‌دهد که اسلام‌آباد از تلاش‌هایی‌که در راستای تأمین صلح و ثبات در افغانستان صورت می‌گیرد، سخت نگران است.
قرار است نشستی میان حزب اسلامی، طالبان، حکومت افغانستان و اپوزیسیون سیاسی در پاریس پایتخت  فرانسه برگزار شود، اما پاکستان خواهان برگزاری این نشست در خاک افغانستان شده است.
حنار ربانی کهر وزیر خارجۀ پاکستان در مخالفت با نشست پاریس گفته است که مذاکرات صلح افغانستان نباید در پاریس و برلین برگزار شود.
وحید م‍ژده آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که پاکستان در رابطه به صلحِ افغانستان یک هدف بسیار مهم دارد  و آن این‌که  هیچگاه افغان‌ها را اجازه نمی‌دهد تا خود وارد مذاکره شوند؛ بل پاکستانی‌ها درهر مساله‌یی پیش قدم بوده‌اند.
او همچنان گفت، حالا نیز به بهانۀ اینکه باید مذاکرات در داخل افغانستان برگزار شود، خواهان پیش‌قدمی در مذاکرات صلح افغانستان هستند.
به باور او، پاکستان می‌داند که مخالفان مسلح جهت مذاکره به افغانستان نمی‌آیند، بنابراین خواهان به تعویق افتادن این گونه مذاکرات است.
به گفتۀ او، چون سال ۲۰۱۴ نزدیک است و در این سال قرار است انتخابات برگزار ‌شود؛ اما پاکستان خواهان برگزارنشدن انتخابات است، بنابراین به بهانۀ اینکه  باید چنین نشست‌هایی در داخل افغانستان برگزار شود، می‌خواهد مشکل ایجاد کند.
در همین حال، عزیز رفیعی رییس جامعۀ مدنی می‌گوید: «زمانی‌که بحث این نشست مطرح شد، پاکستان نسبت به آن بسیار خوش‌بین بود، اما پس از دو ماه، مسالۀ برگزاری این نشست به دلیل نارضایتی طالبان مبنی بر شامل نشدن شماری از آن‌ها که پاکستان خواهان حضور آنان دراین نشست بود، با مشکلاتی مواجه شد.»
او افزود، شش ماه قبل بحث این نشست دوباره مطرح شد، اما بحث اصلی این است که شاخۀ حزب اسلامی و طالبان خواهان یک حکومت مجاهدین پس از سال ۲۰۱۵ هستند.
رییس جامعه مدنی اظهار داشت، مشکل است که این نشست به نتیجۀ کلی برسد، اما می‌تواند زمینه ساز بحث‌های بعدی برای انتخابات افغانستان باشد.
رفیعی تاکید کرد، این بحث به شدت ادامه دارد و پاکستان نگران شکل گرفتن یک ایتلاف بین‌الافغانی است که مبادا بر ضد پاکستان عمل کند.
به گفتۀ رییس جامعه مدنی، دلیل دیگر مخالفت پاکستان نسبت به این نشست عدم رهبری و نقش این کشور در این نشست است؛ زیرا پاکستان خواهان سهم گسترده در افغانستان است.
وی تاکید کرد: «پاکستان حاکمیت و نفوذی را که در گذشته بالای طالبان داشت، اکنون ندارند و طالب‌ها طالبان گذشته نیستند، بنابراین پاکستان به شدت در تلاش است تا این حاکمیت را دوباره به دست بیاورد.»
جنرال نورالحق علومی آگاه سیاسی- نظامی می‌گوید، پاکستان سخت در تلاش است تا هر اقدامی که منجر به صلح در افغانستان شود را از بین ببرد.
او اضافه کرد، در نشست فرانسه که ما (ایتلاف ملی) جزء اشتراک کننده‌گان آن استیم، حزب اسلامی و طالبان نیز حضور خواهند داشت تا به یک نتیجۀ مثبت برسیم.
جنرال علومی تاکید کرد، ولی چون این نشست به ابتکار پاکستان صورت نگرفته و این کشور در صدد این است که مذاکرات صلح افغانستان تحت نظر آنان باشد، بنابراین با چنین اظهار نظرهایی خواهان برهم‌زدن این نشست هستند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیراً تلاش‌‌ها برای دست‌یافتن به صلح و ثبات در کشور افزایش یافته است.
در آستانۀ خروج نیروهای بین‌الملی از افغانستان، تمامی شخصیت‌های سیاسی کشور روی رسیدن به تفاهم میان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور تأکید دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.