ناتو: نیروهای افغان با هرنوع تهدیدی مقابله می‌توانند

- ۲۶ قوس ۱۳۹۱

مقام‌های ناتو می‌گویند، ۲۸ کشور عضو این سازمان تعهد کردند که از ماموریت آموزشی ناتو پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان حمایت می‌کنند.
هرچند هنوزهم تردیدهای نسبت به تجهیز و توانایی نیروهای امنیتی افغان موجود است، اما ناتو می‌گوید: این نیروها می‌توانند با هر نوع تهدیدها پس از سال ۲۰۱۴ میلادی مقابله کنند.
دومینیک مدلی سخنگوی نمایندۀ ملکی ناتو روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت: اکنون توانایی نیروهای افغان بیشتر شده و مهارت‌های جنگی آنان تا دو سال دیگرهم افزایش خواهند یافت.
به گفتۀ آقای مدلی، در حال حاضر نیروهای امنیتی افغان رهبری هشتاد درصد عملیات‌های جنگی را در سراسر افغانستان به دوش دارند و آمادۀ به دست گرفتن تمام عملیات‌ها نیز اند: «ناتو به مهارت، تجربه و توانایی نیروهای افغان اطمینان دارد، بخاطری که ناتو می‌بیند که نیروهای افغان در هر روز، هر هفته و در هر ماه در حال گرفتن مسوولیت می‌باشد. آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بیشتر مسوولیت‌ها را به عهده می‌گیرند و خود را آماده می‌سازند تا پس از سال ۲۰۱۴ مسوولیت‌های شان را به تنهایی به پیش ببرند. بازهم می‌گویم که ناتو به این مطمین است که نیروهای شما مسوولیت‌های شان را خود به عهده می‌گیرند و به وظایف شان ادامه می دهند.»
ناتو می‌گوید: نیروهای افغان در حال حاضر با هواپیماهای ام ۱۷ مجهز می‌باشند، اما برای این نیروها مساعد ساختن قوت‌های کامل هوایی به وقت بیشتر نیاز دارد.
ناتو در حالی این اطمینان را می‌دهد که مرحلۀ سوم انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان تکمیل شده و قرار است مرحلۀ چهارم این پروسه به زودی اعلان گردد.
نیروهای آیساف همچنان می‌گویند: طالبان مسلح در جنگ جاری در افغانستان ناکام شده و تنها توانایی حمله‌هایی را دارند که توجه رسانه‌ها را به خود جلب نماید.
به گفتۀ گونتر کتز سخنگوی این نیروها، طالبان بیشتر فعالیت‌های شان را در مناطق دور دست افغانستان انجام داده و توانایی حمله در شهرها را ندارند: «ما در حال حاضر کامیابی طالبان را نمی‌بینیم، آن‌ها به طور آشکار و بدون شک در جنگ شکست خورده اند. نیروهای افغان به حمایت نیروهای آیساف بالای طالبان مسلح و دیگر نیروها به فشارهای خود ادامه می‌دهد. ما در مناطق بالای آنان فشار وارد می کنیم که آنان می خواهند در آنجا مراکز داشته باشند. ما توانسته‌ایم که طالبان را از شهرها به عقب برانیم. طالبان تلاش می‌کنند تا توجه رسانه‌ها را به خود جلب کنند، اما آنان در تلاش‌های شان ناکام اند.»
او می‌گوید: طالبان بیشتر به نفع خودشان تبلیغ می‌کنند و تلاش دارند تا وضعیت امنیتی در افغانستان را نا آرام نشان بدهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.